Polska to dobre miejsce dla deweloperów

Polska to dobre miejsce dla deweloperów

Wywiad z Ianem Worboysem, dyrektorem generalnym P3 Logistic Parks. 
Czy rynek obiektów magazynowych odnotował znaczną poprawę?
Tak, uczciwie można powiedzieć, że europejski rynek inwestycji magazynowych odnotował znaczną poprawę, zwłaszcza na rynkach takich jak...

 

Czy rynek obiektów magazynowych odnotował znaczną poprawę?

Tak, uczciwie można powiedzieć, że europejski rynek inwestycji magazynowych odnotował znaczną poprawę, zwłaszcza na rynkach takich jak Polska, gdzie istnieją bardzo silne podstawy podaży i popytu. Dochody sięgały 100-150 punktów bazowych na przestrzeni trzech ubiegłych lat.

 

Czy „szok frankowy“ na rynku walutowym ma jakikolwiek wpływ na działalność deweloperską w Europie, a w szczególności w Polsce?

Skutki „szoku frankowego“ były odczuwalne głównie na rynkach walutowych i w samej gospodarce szwajcarskiej, zatem mało prawdopodobnym jest, że będzie on mieć negatywny wpływ na budowę magazynów. W rzeczy samej to, co zasygnalizowała sytuacja z frankiem szwajcarskim – początek łagodzenia ilościowego przez Europejski Bank Centralny – może być bardzo pozytywne dla budowy nieruchomości, jeżeli doprowadzi to do wyższych wskaźników rozwoju gospodarczego w całym regionie.

 

Jak duże znaczenie ma Polska dla firmy P3, patrząc na to z perspektywy regionu Europy Środkowo-Wschodniej?

Polska jest ogromnie ważna dla platformy P3 w Europie Środkowo-Wschodniej ze względu na relatywną wielkość i wyniki gospodarki w tym regionie oraz nasze cztery parki w strategicznych lokalizacjach na terenie kraju. Dynamika polskiego rynku jest widoczna w wysokim poziomie obłożenia naszych obiektów: jedynie park P3 Błonie ma obecnie jakąkolwiek wolną powierzchnię, a wielu z naszych klientów decyduje się na rozwiązania budowane na miarę, aby uzyskać dostęp do potrzebnej im powierzchni. Dobrym przykładem tej tendencji jest niedawne wynajęcie magazynu zbudowanego na indywidualne zamówienie o powierzchni 46 230 m2 w parku P3 Mszczonów dla firmy ID Logistics.

 

Ekspansja firmy P3 Logistic Parks w Europie rozpoczęła się od założenia biura w Pradze w 2001 roku. Kolejne biura były otwierane na Słowacji i w Polsce, a biura we Frankfurcie, Paryżu i Londynie zostały otwarte po latach. Która część Europy ma lepsze położenie strategiczne pod względem ulokowania centrów logistycznych, przy uwzględnieniu rozwoju gospodarczego?

 

Wystarczy spojrzeć na rejestr transakcji zakupów P3 z ubiegłego roku, w którym podwoiliśmy wielkość firmy z 1,4 mln m2 do 2,9 mln m2, aby zobaczyć nasze priorytety strategiczne i dostrzec, które kraje uważamy za główne rynki rozwoju. Inwestycje te były realizowane głównie w Czechach, Polsce, Rumunii i Włoszech. Istnieje również możliwość rozróżnienia tematu rynkowego w obrębie tej strategii, tj. rozwoju i ewolucji łańcucha dostaw Europy na wschód, w szczególności wywodzącej się z Niemiec. Jakkolwiek rozglądamy się również za możliwościami inwestycyjnymi w Europie Zachodniej, na przykład w Niemczech, rynki te są bardziej dojrzałe, a zdobywanie zasobów jest trudniejsze i bardziej kosztowne.

 

Bank Światowy w swoim indeksie logistycznym oceniającym przyjazność systemów logistycznych w poszczególnych krajach z punktu widzenia potrzeb wymiany transnarodowej zaklasyfikował Polskę na trzydziestym pierwszym miejscu, tuż przed Czechami i Węgrami. Czy firma P3 może potwierdzić znaczenie i prawidłowość tych badań w oparciu o własne doświadczenie w tych krajach?

 

Powiedziałbym, że rankingi te odzwierciedlają tylko etapy rozwoju infrastruktury transportu na tych rynkach i trudno jest naprawdę różnicować między tymi trzema krajami. Pewnym jest, że rynki Europy Środkowo-Wschodniej będą stopniowo piąć się w górę listy z uwagi na ogrom inwestycji, na przykład w nowe sieci drogowe w całym regionie.

 

W ubiegłym roku firma zmieniła nazwę z PointPark Properties na P3 Logistic Parks – dlaczego?

Szybka odpowiedź brzmi – rozpoznawalność marki i prostota. Ponieważ firma powiększyła się i dołączyła do największej grupy firm logistycznych w Europie, element „P3“ stał się również bardziej rozpoznawalny i powszechnie używany na rynku. Na pierwszy rzut oka nowa nazwa odzwierciedla również przedmiot naszej działalności.

 

Jakie bezpośrednie plany ma P3 w tej części Europy i w Polsce?

 

Ze względu na ograniczoną podaż w najlepszych lokalizacjach na rynku logistycznym w Europie Środkowo-Wschodniej sądzę, że wzrastać będzie zapotrzebowanie na rozwiązania budowane według indywidualnych potrzeb klienta. Nasz rozbudowany bank gruntów i silny rozwójczynią firmę P3 dobrze przygotowaną do spełnienia tych potrzeb. Na przykład w Polsce mamy do dyspozycji prawie 940 000 m2 dających możliwość tworzenia rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta w naszych parkach.

 

Czy wschodnia część Polski ma szanse na rozwój logistyczny w perspektywie rozwoju handlu ze Wschodem?

 

Sytuacja polityczna i gospodarcza w Rosji i na Ukrainie oraz gwałtowny spadek ceny ropy wpływają niestety bardzo niekorzystne na rozwój logistyki we wschodniej Polsce oraz handlu z byłymi krajami Związku Radzieckiego. Mam nadzieję, że kryzys ukraiński zostanie rozwiązany i ponownie otworzy drogę do długoterminowych inwestycji międzynarodowych inwestorów w logistykę we wschodniej części Polski.

 

Czy tendencja budowy rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb będzie nadal dominować na rynku nieruchomości magazynowych?

 

Z przyczyn, które wskazałem powyżej, jestem przekonany, że utrzyma się tendencja wzrostowa budowy rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb i że towarzyszyć jej będzie wzrost budowy spekulacyjnej, dopóki ceny i dochody na rynku pozostaną atrakcyjne.

 

Czy wymogi ekologiczne nałożone na współczesne magazyny mają istotny wpływ na koszty inwestycji?

Zrównoważony rozwój budowlany jest nie tylko właściwym rozwiązaniem, ale też ma poważne uzasadnienie biznesowe. Najemcy i inwestorzy są coraz bardziej świadomi i wymagający pod względem zrównoważonego rozwoju magazynów, zatem jeżeli inwestycje nie będą „przyszłościowe“ z tego punktu widzenia, prawdopodobnie będą przynosić coraz niższe zyski. Oszczędności w kosztach energii, wynikające z takich działań jak montaż paneli słonecznych na dachach, pokazują, że inwestycje te mogą również zwrócić się w perspektywie średnioterminowej.

 

Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu działalności deweloperskiej na polskim rynku?

 

Polska jest dobrym miejscem dla takich deweloperów jak P3. Istnieją pewne wyzwania, ale są one niewielkie i zajmujemy się nimi w ramach naszej codziennej działalności. Liczymy na rozwój firmy P3 w Polsce.

Poleć ten artykuł:

Polecamy