Kolejne podejście do włosko-francuskiej fuzji

Kolejne podejście do włosko-francuskiej fuzji

FCA po nieudanej próbie połączenia się z koncernem Renault-Nissan, znalazł kolejnego chętnego do fuzji. Dziś oficjalnie ogłoszono, że FCA i Grupa PSA będą starać się o połączenie. Informacja ma ogromny wpływ na polski sektor produkcji, bo obie firmy mają u nas duże fabryki.

Plotki o rozmowach trafiły do mediów zaledwie wczoraj, a już dziś włoski i francuski koncern napisały w oświadczeniu, że wzajemnie wyrażają chęć fuzji. Połączenie ma być symetryczne – koncerny wymienią się połową swoich akcji. Plan zakłada, że prezes FCA John Elkann zostanie prezesem nowego przedsiębiorstwa, a Carlos Tavares, prezes Grupy PSA, obejmie rolę CEO połączonych koncernów.

Najbliższe tygodnie będą decydujące w sprawie powodzenia rozmów. Połączony koncern miałby wartość szacowaną na 50 mld. dolarów i stałby się czwartym największym producentem samochodów na świecie, po Grupie Volkswagen, Toyocie i Grupie Renault. Jako jedną z korzyści z fuzji wskazano oszczędności wynikające ze wspólnego opracowywania pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Nie zabraknie też jednak punktów tarć – na pewno sporo rozmów dotyczyć będzie strategii działania w Europie, gdzie w ramach jednego koncernu funkcjonować będą takie marki jak Fiat, Peugeot, Citroen czy kupiony niedawno przez PSA Opel.

Francuzi zyskają za to dostęp do rynku amerykańskiego poprzez sieć sprzedaży Chryslera czy Jeepa, zaś włosi mogliby skorzystać z azjatyckich przyczółków PSA. W Chinach od lat istnieje joint veture między PSA a Dongfeng Motor, lecz ostatnie miesiące były trudne dla spółki, która musiała ograniczyć produkcję i rozpoczęła restrukturyzację.

Dla branży motoryzacyjnej w Polsce fuzja będzie oznaczyć połączenie właścicieli dwóch z trzech naszych fabryk samochodów – gliwickiego Opla (który wkrótce stanie się fabryką pojazdów użytkowych PSA) i tyskiego Fiata. Z jednego koncernu będą też pochodzić silniki produkowane w zakładach w Tychach (PSA) i Bielska-Białej (Fiat). W komunikacji na temat fuzji oba koncerny poinformowały, że nie planują zamykać żadnych fabryk.

Poleć ten artykuł:

Polecamy