Iveco przewiozło rządowego Jaka-40

Iveco przewiozło rządowego Jaka-40

Przewozy ładunków ponadgabarytowych najczęściej wzbudzają duże zainteresowanie, ale kiedy przewożonym ponadgabarytem jest samolot odrzutowy jest to już mała sensacja i rodzynek nawet w tej niszowej gałęzi transportu drogowego.

Jak-40, numer boczny 048, przez wiele lat latał z najważniejszymi osobami w państwie. Po wycofaniu z eksploatacji samolot został przekazany do Katedry Awioniki i Systemów Sterowania dęblińskiej szkoły lotniczej. Ma służyć jako pomoc dydaktyczna. Przetarg na usługę demontażu, transportu z Mińska Mazowieckiego do Dęblina i ponownego montażu samolotu wygrała firma Focus Truck – profesjonalny przewoźnik ponadgabarytów, a zarazem wieloletni klient Iveco.

 

Przy realizacji projektu Focus Truck wykorzystał trzy ciągniki Iveco, dwa trzyosiowe należące do firmowej floty pojazdy Euro 5 i jeden dwuosiowy pojazd Euro 6, użyczony do testu przez Iveco Poland. Trzyosiowe Stralisy o mocy 500 i 450 KM do transportu Jaka-40 zostały spięte w zestawy z włoskimi naczepami specjalistycznymi Cometto. Do transportu kadłuba (długość 20,36 m) wykorzystano dwuosiową, trzykrotnie wydłużaną naczepę typu tiefbett, natomiast do transportu skrzydeł (długość/rozpiętość 25 m) – pięcioosiową naczepę tele-semi. Dwuosiowy Stralis Hi-Way Euro 6 pracował z trzyosiową naczepą Kassbohrer na którą załadowano mniejsze elementy – tylny statecznik poziomy, osłony zewnętrzne samolotu i inne mniejsze elementy.

 

Ciągniki Iveco znakomicie wywiązały się ze swoich zadań przy trudnym transporcie Jaka-40 na dystansie 110 km. Poszczególne elementy samolotu w ciągu kilku godzin dotarły z Mińska Mazowieckiego do Dęblina. Wielokrotnie dłużej trwał demontaż i późniejszy montaż maszyny. Cała, zakończona sukcesem operacja, zajęła blisko miesiąc.

 

Z ciągników marki Iveco Focus Truck korzysta od 2009 roku. – Kiedy po roku obecności w branży postanowiliśmy kupić pierwszy ciągnik Euro 5 w konfiguracji napędowej 6×2, trochę przypadkiem trafiliśmy na ofertę sprzedaży niemal nowego Stralisa z przebiegiem zaledwie 64 tys. km – mówi Michał Woch, zarządzający razem z bratem Dominikiem firmą Focus Truck. – Byliśmy zadowoleni z dokonanego wyboru, nasz pierwszy Stralis Euro 5 ciągnął firmę do przodu, dlatego kupowaliśmy kolejne Iveco – dodaje Woch. – Rozbudowując flotę sięgaliśmy też po pojazdy innych marek, jednak regularnie wracamy do Iveco. To samochody dynamiczne, najoszczędniejsze na dojazdach, które przy naszej specyfice pracy często każdorazowo sięgają kilkuset kilometrów. Coraz lepsza także w naszym kraju jest również sieć serwisowa Iveco i dostępność części zamiennych. Zapewnia to przyjemne poczucie bezpieczeństwa – w razie problemów technicznych można liczyć na szybkie i skuteczne wsparcie – podkreśla Michał Woch.

 

Zdaniem wiceprezesa Focus Truck, użyczony do wymagającego testu przy transporcie Jaka-40 model Hi-Way odznacza się przede wszystkim znakomicie wykończoną kabiną, bardzo cichą pracą zespołu napędowego i małym zużyciem paliwa oraz Adblue. – W naszej ocenie ocenie Stralis Hi-Way Euro 6 to pojazd w który warto zainwestować – puentuje Michał Woch.

Poleć ten artykuł:

Polecamy