Poczta Polska testuje auta zasilane gazem LNG

Poczta Polska testuje auta zasilane gazem LNG

Ciągnik siodłowy marki Scania, zasilany gazem LNG jest testowany przez pracowników Poczty Polskiej na trasie Lublin-Warszawa-Lublin. To kolejny etap wdrażania programu stopniowej wymiany floty samochodowej narodowego operatora wyznaczonego na niskoemisyjną.

Testowany przez Pocztę Polską pojazd to ciągnik siodłowy Scania R410 nowej generacji zasilany skroplonym gazem ziemnym nazywanym w skrócie LNG (ang. liquefied natural gas). Osiągi i charakterystyka 13-litrowego zastosowanego w nim silnika są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego o tej samej mocy. Wykorzystanie gazu ziemnego pozwala jednak na redukcję emisji CO2 na poziomie około 10 proc.

 

Co więcej, w przypadku pojazdów zasilanych LNG emisja toksycznych tlenków azotu jest o ponad 60 proc. niższa, w porównaniu z pojazdami zasilanymi dieslem. Dodatkowo, dzięki właściwościom gazu ziemnego możliwe jest całkowite wyeliminowanie emisji cząstek stałych. Ciągnik został wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów Scania Opticruise, która zapewnia płynną i szybką zmianę biegów oraz najwyższy komfort jazdy kierowcy. Zasięg typowego ciągnika siodłowego Scania zasilanego LNG w płaskim terenie wynosi do 1300 km.

 

– Zgodnie ze strategią Poczta Polska stawia na rozwój usług logistycznych. Rocznie przewozimy ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych. Prognozy pokazują, że w kolejnych latach wolumeny będą rosły. Jednocześnie przygotowując się do wejścia w tzw. „Strefy Czystego Transportu” Poczta, podobnie jak inne firmy logistyczne, z odpowiednim wyprzedzeniem analizuje rynek pojazdów zarówno elektrycznych, jak i na paliwa alternatywne, aby zdobyć doświadczenia i jak najlepiej przygotować się do wymiany floty – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej

 

Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi. W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku przetestowano elektryczne dostawczaki kilku marek o ładowności pow. 800 kg. Zaplanowane są też testy kolejnego auta zasilanego gazem LNG.

Poleć ten artykuł:

Polecamy