Mercedes podsumowuje rok

Mercedes podsumowuje rok

Daimler Truck podsumował prawie cały 2017 rok. Po jedenastu miesiącach dostawy samochodów ciężarowych są o 12 procent większe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku a spodziewany wolumen na koniec roku to około 465 000 pojazdów.

Pomimo niejednorodnych warunków rynkowych na świecie Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach roku 2017 zdołał dostarczyć klientom aż 422 500 samochodów ciężarowych, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że dostarczono już więcej pojazdów niż przez cały poprzedni rok. W całym roku 2016 ciężarowa część koncernu Daimler sprzedała na świecie około 415 100 pojazdów ciężarowych marek Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses i BharatBenz.

– Bazując na pierwszych danych z grudnia, Daimler Trucks zakłada, że zakończy rok sprzedażą na poziomie 465 000 pojazdów (rok wcześniej było to 415 100 egzemplarzy). W obliczu nadal niewielkiego wsparcia ze strony poszczególnych rynków jest to możliwe tylko dzięki wiodącym produktom oraz międzynarodowemu zespołowi. Rok 2017 wykorzystaliśmy do wytężonej pracy nad wydajnymi, elektrycznymi, zautomatyzowanymi oraz wykorzystującymi łączność sieciową samochodami ciężarowymi – powiedział Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks & Buses. 

Ameryka Północna

Wyraźny wzrost sprzedaży dzięki dobrym wynikom w Ameryce Północnej. Mimo że zgodnie z oczekiwaniami północnoamerykański rynek rozwijał się nieco słabiej niż przed rokiem, Daimler Trucks w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2017 roku zdołał tam zwiększyć sprzedaż koncernu o 12 procent do 150 600 egzemplarzy (wobec 134 200 egz. przed rokiem). Z udziałem w rynku na poziomie 39,2 procent (wobec 40,0 procent rok wcześniej) w klasach tonażowych 6-8 Daimler Trucks pozostaje liderem sprzedaży w tym regionie – w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych. Ważnym czynnikiem sukcesu na północnoamerykańskim rynku był bez wątpienia nowy Freightliner Cascadia, który od początku 2017 roku produkowany jest ze zintegrowanym układem przeniesienia napędu Detroit.

Unia Europejska

Również w tak zwanym regionie UE30 (Unia Europejska, Szwajcaria i Norwegia) Daimler Trucks zdołał osiągnąć wzrost sprzedaży – w okresie od stycznia do listopada wyniósł on 3 procent, co przekłada się na 73 600 sprzedanych pojazdów (wobec 71 100 pojazdów przed rokiem). Marka Mercedes-Benz utrzymała pozycję lidera w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych (21,0 procent wobec 20,7 procent przed rokiem). Także w Niemczech marka Mercedes-Benz jest liderem rynku ciężarówek z udziałem na poziomie 36,6 procent (wobec 37,2 przed rokiem); tutaj dostarczono klientom 28 000 pojazdów (wobec 27 600 pojazdów przed rokiem).

Od marca 2017 roku samochody ciężarowe Mercedes-Benz wyposażane są w nowy system Truck Data Center. Ten standaryzowany moduł łączności montowany jest w pojazdach różnych marek należących do Daimler Trucks – w Actrosie, Arocsie, Antosie i Atego Mercedes-Benz, a także w nowym Freightlinerze Cascadia i nowym FUSO Super Great. Truck Data Center stanowi podstawę dla istniejących już rozwiązań łącznościowych Daimler Trucks oraz systemów telematycznych Fleetboard, Truckonnect i Detroit Connect. Umożliwia jednak również implementację nowych usług cyfrowych, takich jak Mercedes-Benz Uptime, która dzięki połączeniu pojazdu, serwisu Mercedes-Benz i klienta umożliwia maksymalne skrócenie przestojów.

Rosja i Turcja

Ze względu na poprawę klimatu inwestycyjnego i dzięki zoptymalizowaniu struktury dealerskiej Daimler Trucks zdołał więcej niż potroić (+254 procent) sprzedaż w Rosji do poziomu 7800 pojazdów (wobec 2200 pojazdów rok wcześniej). W Turcji po słabym ubiegłym roku ciężarowa część koncernu Daimler AG zanotowała wzrost sprzedaży aż o 20 procent – dostarczono klientom 9500 pojazdów (wobec 7900 egzemplarzy przed rokiem). Latem 2017 roku turecki oddział Daimlera świętował 50-lecie swojego istnienia. Spółka Daimler Nutzfahrzeuge od 1967 roku produkuje tam autobusy, a od 1986 samochody ciężarowe.

Ameryka Łacińska

W Ameryce Łacińskiej Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku sprzedał 27 300 pojazdów (wobec 25 100 pojazdów rok wcześniej), co oznacza wzrost o 9 procent względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Istotny wkład do tego wyniku miał przy tym skokowy wzrost sprzedaży w Argentynie, gdzie nabywców znalazło aż 5200 pojazdów (wobec 3500 przed rokiem), co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie +47 procent. Na głównym rynku regionu, w Brazylii, Daimler Trucks zdołał zwiększyć sprzedaż o 8 procent, dostarczając 12 200 pojazdów (przed rokiem było to 11 200 pojazdów). Uzyskując udział w rynku na poziomie 28,3 procent (wobec 29,3 procent przed rokiem), Daimler Trucks z marką Mercedes-Benz od początku roku znów zajął pozycję lidera na tym ważnym rynku samochodów ciężarowych. W najbliższych pięciu latach koncern Daimler zainwestuje w Brazylii około 600 milionów euro w modernizację oferty pojazdów ciężarowych, w usługi cyfrowe oraz w oba lokalne zakłady produkcyjne. Dzięki temu Mercedes-Benz Trucks będzie przygotowany na spodziewaną w średnim okresie zwyżkę popytu ze strony klientów na brazylijskim rynku pojazdów ciężarowych.

Azja

W regionie Azji łączna sprzedaż wzrosła aż o 18 procent do poziomu 132 400 pojazdów (wobec 112 600 pojazdów przed rokiem). W Japonii w pierwszych jedenastu miesiącach roku nabywców znalazło nieco mniej, bo 40 700 pojazdów (wobec 42 000 przed rokiem). Udział w rynku wynosił ostatnio 19,3 procent (wobec 20,3 procent przed rokiem). Wprowadzając nowy pojazd Super Great do transportu ciężkiego, marka FUSO podkreśla swoje ambicje umocnienia pozycji na japońskim rynku. 

W Indonezji Daimler Trucks skorzystał na dużej dynamice wzrostu całego lokalnego rynku pojazdów ciężarowych. W pierwszych jedenastu miesiącach nabywców znalazło w sumie 37 600 pojazdów wobec 24 400 pojazdów rok wcześniej, co oznacza wzrost aż o 54 procent. W roku 2017 z taśmy indonezyjskiego zakładu produkcyjnego Wanaherang zjechał pierwszy samochód ciężarowy marki Mercedes-Benz. Pojazd uzupełnia specyficzną dla tego rynku ofertę lokalnie produkowanych modelu FUSO o nową, wysokotonażową ciężarówkę z gwiazdą, która ma być stosowania przede wszystkim do obsługi placów budowy. 

Mimo że rynek w Indiach rozwijał się wolniej niż przed rokiem – głównie z powodu zmian regulacyjnych i podatkowych wprowadzonych zwłaszcza w pierwszym półroczu – Daimler Trucks zdołał znacznie zwiększyć sprzedaż w piątym roku od wprowadzenia marki BharatBenz. Od stycznia do listopada do klientów trafiło tu 15 200 pojazdów (wobec 12 100 pojazdów rok wcześniej), co stanowi wzrost o 26 procent. Udział w rynku zwiększył się o 2,3 punktu procentowego do poziomu 9,0 procent. Zakład w Chennai oprócz pojazdów BharatBenz przeznaczonych na lokalny rynek produkuje również modele na eksport do ponad 40 różnych krajów w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Na Bliskim i Średnim Wschodzie sprzedaż wzrosła o imponujące 31 procent do poziomu 21 000 pojazdów (wobec 16 000 pojazdów rok wcześniej).

Na największym na świecie rynku samochodowym, czyli w Chinach, koncern Daimler posiada 50 procent udziałów w spółce joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd. (BFDA), która jest producentem średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych marki Auman. Stosownie do wyraźnego ożywienia na rynku chińskim sprzedaż ciężarówek Auman w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku wzrosła aż o 52 procent do poziomu 104 600 pojazdów (wobec 68 800 pojazdów rok wcześniej). Wyniki sprzedaży chińskiej spółki joint venture nie są przy tym ujęte w łącznej sprzedaży koncernowej Daimler Trucks.

Rozwój technologii

Oprócz sukcesów sprzedażowych na poszczególnych rynkach Daimler Trucks dba o rozwój technologii. Zespół specjalistów w 2017 roku kontynuował intensywne prace nad elektryfikacją wysokotonażowego pojazdu Mercedes-Benz. Już w roku 2018 na drogi wyjedzie tak zwana innowacyjna flota, czyli w pełni elektryczne, wysokotonażowe ciężarówki do transportu dystrybucyjnego, które będą pracować w realnych warunkach u klientów. Dzięki ścisłej wymianie informacji umożliwią dalsze dopracowanie technologiczne aż do osiągnięcia gotowości rynkowej oraz gotowości do produkcji seryjnej.

Pod koniec roku 2017 pierwsze w pełni elektryczne, lekkie ciężarówki FUSO eCanter z produkcji seryjnej zostały przekazane klientom. W Stanach Zjednoczonych nowe FUSO eCantery jeżdżą już dla firmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii eCantery trafiły do flot sieci supermarketów Seven-Eleven Co., Ltd. oraz firmy Yamato Transport. W Europie nowe eCantery przekazano w połowie grudnia działającym globalnie firmom logistycznym DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser. W ciągu najbliższych kilku lat FUSO planuje dostarczyć wybranym klientom w sumie 500 lekkich ciężarówek tej generacji. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W zależności od zabudowy i rodzaju zastosowania nośność podwozia eCantera może wynosić maksymalnie 4,5 tony. Ważące około 600 kg akumulatory zapewniają zasięg powyżej 100 kilometrów, co w wielu przypadkach przekracza dystans pokonywany dziennie w lekkim transporcie dystrybucyjnym. eCanter jest przy tym nie tylko przyjazny dla środowiska naturalnego, ale też nadzwyczaj oszczędny i ekonomiczny dla klientów. W porównaniu z wersją z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym możliwe jest obniżenie kosztów eksploatacji nawet o 1000 euro na każde 10 000 przejechanych kilometrów.

Daimler testuje w USA stosowanie połączonych cyfrowo ciężarówek w kolumnach transportowych (tzw. platooning) na drogach publicznych. W przypadku kolumn transportowych odpowiednio wykorzystana łączność sieciowa oraz zautomatyzowana jazda zwiększają bezpieczeństwo poruszających się w kolumnie ciężarówek, odciążają kierowców i zwiększają wydajność paliwową dzięki zmniejszonym odstępom między pojazdami. W roku 2018 Daimler Trucks North America we współpracy z dużymi klientami flotowymi rozpoczyna testowanie połączonych cyfrowo kolumn ciężarówek w realnych warunkach codziennej pracy przewozowej. Już w kwietniu 2016 roku kolumna trzech połączonych w sieć i poruszających się autonomicznie Actrosów w ramach European Truck Platooning Challenge przejechała ze Stuttgartu do holenderskiego Rotterdamu.

Po udanej demonstracji innowacyjnych systemów Highway Pilot i Highway Pilot Connect, które umożliwiają tzw. platooning, czyli grupowanie ciężarówek w kolumny transportowe, ciężarowy dział Daimlera przedstawił kolejny krok rozwojowy na drodze do w pełni skomunikowanego i pracującego autonomicznie pojazdu użytkowego. Na jednym z pasów startowych na przykładzie konkretnego wymagania klienta zademonstrowano jak w praktyce można zrealizować zautomatyzowane odśnieżanie na lotniskach: cztery ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Arocs połączone w zdalnie sterowany zespół przeprowadziły zautomatyzowane oczyszczanie pasa startowego. Oczyszczanie pasów startowych, zwłaszcza w zimie, jest trudno przewidywalne i tym samym trudne do zaplanowania. Możliwe są również inne zastosowania – choćby poruszanie się w kopalniach, po terminalach kontenerowych czy po innych zamkniętych terenach bez kierowcy.

Poleć ten artykuł:

Polecamy