Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw

Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw

Ponad 400 uczestników zgromadziła kolejna już edycja konferencji Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw zorganizowana przez Wydawnictwo Eurologistics. Jak co roku w konferencji uczestniczyli menedżerowie, specjaliści i praktycy nie tylko z branży logistycznej, ale również z gałęzi pokrewnych. W tym roku

Gość specjalny

Gościem specjalnym konferencji był Joseph F. Paris Jr., prezydent XONITEK Group, który w 1985 roku stworzył w Stanach Zjednoczonych firmę konsultingową specjalizująca się w obsłudze przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych w zakresie zarządzania doskonałością operacyjną. Joseph Paris prowadzi także wykłady dla studentów i profesjonalistów na różnych amerykańskich uczelniach m.in.: w Johnson School of Management na Uniwersytecie Cornell ,Watson School of Engineering na Uniwersytecie Binghamton i w School of Management na Uniwersytecie Albany w USA. Prowadzi także warsztaty na temat doskonałości operacyjnej podczas wielu międzynarodowych konferencji i kongresów.

Gość specjalny podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi doświadczeniami i wiedzą z zakresu doskonałości operacyjnej w łańcuchu dostaw. W swojej prezentacji określił, jakimi cechami powinien się charakteryzować lider i jakie umiejętności przywódcze są niezbędne do osiągnięcia doskonałości operacyjnej. Zidentyfikował także tarcia w łańcuchu dostaw oraz powiedział, co można zrobić, aby przybliżyć wizję świata bez tarć, aby przyspieszyć połączenie tych, którzy mają z tymi, którzy potrzebują. Przedstawił również, w jaki sposób można wyeliminować z procesu wszystko, co nie przysparza wartości w oczach klientów.

Barometr Logistyki i Transportu

Jak co roku Piotr Szreter z DGC Consulting zaprezentował wyniki sondażu Barometru Logistyki i Transportu oraz perspektywy popytu i podaży usług logistycznych w 2011 roku. Okazuje się, że zmienność koniunktury najlepiej wykorzystują średnie i duże firmy, których głównym źródłem przychodów jest spedycja. Z kolei firmy logistyczne stopniowo odbudowują swój potencjał materialny i ludzki, co wskazuje na kierunek i tempo zmian popytu na usługi.

Na rynku widoczna jest dysproporcja zatrudnienia. W transporcie zmniejsza się zjawisko redukcji etatów, a w spedycji odnotowuje się ogromny wzrost zatrudnienia. Firmy rezygnują z świadczenia innych usług na rzecz spedycji. Z kolei przedsiębiorstwa spedycyjne szukają nowych źródeł przychodów poza spedycją. Firmy spedycyjne obecnie aktywniej niż inne pozyskują klientów krajowych i najszybciej reagują na zmiany koniunktury.

Biblię przetargową zaprezentował Andrzej Zawistowski, wieloletni ekspert w dziedzinie zakupów. Oprócz 10 złotych zasad udanych negocjacji w logistyce słuchacze poznali między innymi kluczowe etapy tworzenia procesu zakupowego oraz filozofię negocjacji i współpracy z dostawcami.

Bezpieczeństwo

Ogólny zarys działań służących zwiększeniu bezpieczeństwa ładunków w spedycji morskiej kontenerowej nakreślił Adam Pietrzak z GEFCO Polska. Słuchacze tej prelekcji dowiedzieli się, w jaki sposób GEFCO Polska poprzez działanie operacyjne oraz formalno-prawne minimalizuje niebezpieczeństwo uszkodzenia lub kradzieży ładunków w spedycji morskiej kontenerowej. Zagadnienie bezpieczeństwa ładunku zostało poruszone również przez dr Dariusza Woźnickiego z Agencji Bezpieczeństwa Gospodarczego. Wyniki ostatnich badań wskazują, że ponad 73 procent firm związanych z logistyką i transportem zostało w przeciągu ostatnich pięciu lat dotknięte kradzieżą bądź wyłudzeniem towaru. Uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję dowiedzieć się, jakie zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa występują w łańcuchu dostaw oraz poznać sposoby przeciwdziałania stratom spowodowanymi nadużyciami gospodarczymi. O roli bezpieczeństwa firmy w aspekcie jej reputacji mówił Norbert Bogucki z Security Plus. W celu zwiększenia świadomości menedżerów i specjalistów branży TSL niezbędne jest przewidywanie zagrożeń i niepożądanych sytuacji w łańcuchu dostaw, które wynikają z audytu bezpieczeństwa. Prelegent na podstawie konkretnych przykładów przedstawił skrajne przypadki niekompetencji w zabezpieczaniu składowanego towaru. Z kolei mecenas Katarzyna Woroszylska, partner Kancelarii Prawnej ENWC radziła, jak przygotować bezpieczną umowę pomiędzy klientem a operatorem logistycznym. Uczestnicy dowiedzieli się również, w jaki sposób bezpiecznie z takiej umowy wyjść, czyli rozwiązać ją formalnie.

Zaawansowana logistyka

O zaawansowanych usługach transportowych i logistycznych dla towarów z Dalekiego Wschodu w systemie Just in Time do sieci handlowych mówił Maciej Przywrzej, dyrektor generalny IFB International Freightbridge Poland. Na przykładzie współpracy z siecią LIDL oraz ALDI zilustrował specyfikę płynnie przebiegającej bez zakłóceń dostawy door – door. Złoty środek na udaną implementację firmy Kuehne + Nagel zdradził Romuald Jaworski. Przedstawił klasyczny przykład pomyślnej implementacji przeprowadzonej zgodnie z procedurami – metodologii CTI -Customer Transition and Integration. O nowoczesnym modelu współpracy z klientem w systemie stand-by-trailers opowiadał Paweł Trębicki, dyrektor generalny Raben Transport. Uczestnicy poznali specyfikę systemu stand-by trailers, korzyści oraz problemy jakie rozwiązało jego wdrożenie. Maurycy Szczęsny, członek zarządu Geschäftsführer Logistik Kaufland, zaprezentował case-study pt.„Kameleon rzeczywistości”. Słuchacze tej prelekcji mieli okazję poznać szczegóły procesu uruchomienia bezobsługowego magazynu oraz innowacyjne rozwiązania z nim zastosowane. Uczestnicy poznali również praktyczne rozwiązania logistyczne oferowane przez DB Schenker w relacjach z Dalekim Wschodem i korzyści ze współpracy z dostawcą bezpiecznych rozwiązań logistycznych. Piotr Kozłowski, dyrektor Biznesu Lotniczego i Oceanicznego DB Schenker zaprezentował między innymi urządzenie smartbox autorstwa DB SCHENKER, które na bieżąco pozwala śledzić warunki w jakich transportowany jest ładunek (temperaturę, wilgotność etc). O sposobach optymalizacji zarządzania flotą wózków widłowych na podstawie alternatywnych rozwiązań w zakresie przejmowania, finansowania oraz serwisowania floty mówił Przemysław Wlazeł,  menadżer ze spółki STILL Polska. Podkreślał rolę nowoczesnych narzędzi takich jak STILLReport w procesie optymalizacji kosztów. Tego typu rozwiązania pozwalają na bieżący dostęp do wszystkich informacji niezbędne do zarządzania oraz tworzenie planów optymalizacji posiadanej floty.

Logistyka morska

Kondycje przewozów i przeładunków kontenerowych na świecie na podstawie Portu Hamburg przedstawił Maciej Brzozowski, przedstawiciel portu w Polsce. Okazuje się, że na rynkach zmieniły się poziom konsumpcji oraz wzorce zakupowe. Walka z kryzysem i jego skutkami w ciągu ostatnich dwóch lat wymusiły dyscyplinę działań handlowych i finansowych. Dążenie do maksymalizacji przychodów i minimalizacji kosztów, zachwiało relacje współpracy z załadowcami. Procedurę odprawy celnej w portach zachodnich szczegółowo przedstawił Martin Klamann z Import Partner Internationale Zollspedition GmBH. Słuchacze tej prelekcji dowiedzieli się między innymi o możliwości odroczenia natychmiastowej zapłaty wwozowego podatku VAT w ramach procedury fiskalnej przeprowadzanej w porcie Hamburg. O odprawie celnej fiskalnej z odroczonym podatkiem mówiła również podczas swojej prezentacji Adriana Konat, Thorsten Porath GmBH. Prezentacja dotyczyła również systemu importu ICS i eksportu ECS. Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie znakowania i mocowania ładunków z i do Polski przedstawił Roladn Gildemeister Wasserschutzpolizei, z kolei Evelyn Eggers z Dakosy AG zaprezentowała proces zintegrowanej obsługi dokumentów dla wszystkich ładunków w porcie Hamburg.

 

Konferencja Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw służy platformie wymiany informacji na temat najnowszych trendów w świecie logistyki. Co roku wydarzenie to cieszy ogromną popularnością, o czym świadczy nieustannie zwiększająca się liczba uczestników.

 

Prezentacje oraz galeria dostępne na: http://www.log24.pl/konferencje/kondycja-polskich-lancuchow-dostaw-1/relacje/kondycja-polskich-lancuchow-dostaw-2,18

Poleć ten artykuł:

Polecamy