Konferencja lean management

Konferencja lean management

Produkować najtaniej, najlepiej i dokładnie to, czego chce klient, a przy tym jak najwięcej zarabiać – to, co wydaje się nie do pogodzenia, próbowali połączyć wyznawcy lean management (szczupłego zarządzania) we Wrocławiu od 22 do 24 czerwca podczas X Międzynarodowej Konferencji Lean Management.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele 100 firm, w tym największych polskich koncernów, a także goście z Francji, Holandii, Litwy, Meksyku, Niemiec, Słowacji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Przez trzy dni dyskutowano o tym, w jaki sposób doskonalić produkcję przy pomocy lean manufacturing.

Do Wrocławia przyjechali współtwórcy koncepcji lean management – Amerykanin dr James Womack, Brytyjczyk prof. Daniel Jones oraz John Shook z USA. Dwaj pierwsi, jako naukowcy z Massachusetts Institute of Technology w Bostonie, kierowali zespołem, który wymyślił termin „Lean Manufacturing”, analizując światowy rynek motoryzacyjny i opisując odchudzone systemy produkcyjne, wzorowane na Toyota Production System w słynnej pracy „The Machine That Change the World”.

Po prawie 20 latach od jej opublikowania, koncepcja “lean” (szczupły) ma stale rosnącą grupę zagorzałych zwolenników, a metody „szczupłego zarządzania” stosuje większość międzynarodowych koncernów oraz, z coraz większym zainteresowaniem, także polskie firmy. – Lean daje możliwość, aby produkować coraz więcej, wykorzystując coraz mniej – mniej ludzkiego wysiłku, urządzeń, czasu i  miejsca – przy jednoczesnym zbliżaniu się do osiągnięcia celu, jakim jest dostarczenie klientom dokładnie tego, czego chcą – tłumaczy dr James Womack, światowa sława guru koncepcji lean management.

Podczas wrocławskiej konferencji uczestnicy zapoznali się z efektami wdrożenia lean manufacturing w siedmiu zakładach (Philip Morris, Flextronics, Gillette, Carlsberg, Toyota, Faurecia, Black Point). Mieli też okazję przyjrzeć się szczupłąemu zarządzaniu produkcją w praktyce. Lean Enterprise Instuitute Polska, organizator konferencji, zaplanował wizyty w dolnośląskich zakładach Toyoty, Electroluxa i Faurecii. – Chętnych było dużo więcej niż miejsc – powiedział prof. Tomasz Koch z Lean Enterprise Instuitute Polska. – To wyjątkowa okazja do zobaczenia z bliska, jak lean management stosują najlepsi, a nawet szansa na zdobycie wiedzy, która na co dzień jest praktycznie niedostępna.

Filozofia „Lean Manufacturing” opracowana w oparciu o innowacyjne metody zarządzania produkcją, stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, z powodzeniem sprawdza się w innych branżach. Chociaż w Polsce, podobnie jak na świecie, pionierami były firmy związane z przemysłem samochodowym, takie jak General Motors, Delphi, Remy, Bosch, Autoliv, Faurecia, GKN, Takata Petri czy Wabco. Za branżą motoryzacyjną podążały jednak i inne, na przykład AGD. – Jedne z najbardziej dojrzałych wdrożeń obserwowaliśmy w zakładzie kuchenek wrocławskiego Whirlpoola oraz w dolnośląskich zakładach Electroluxa – wymienia prof. Tomasz Koch. Koncepcją Lean Manufacturing zainteresowały się w Polsce między innymi branże: spożywcza (Cadbury Wedel, Carlsberg, Mars), medyczna (3M, Macopharma, Aesculap Chifa), FMCG (Gillette, Philip Morris, Cussons). Wśród wyznawców idei lean dominują firmy z kapitałem zagranicznym, należące do globalnych korporacji. Można jednakże odnotować przykłady polskich firm, które przekonały się do koncepcji szczupłego zarządzania produkcją. Jedną z nich jest wrocławska firma Black Point, która lean przeniosła do branży materiałów eksploatacyjnych do druku.

Na fotografii (od lewej): prof. Tomasz Koch, dr James Womack, John Shook, prof.Daniel Jones

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy