Test – DAF LF 45.210 EEV – Naturalnie skuteczny mieszczuch

Test – DAF LF 45.210 EEV – Naturalnie skuteczny mieszczuch

Gama LF podobnie jak CF pojawiła się w 2001 r. Już w 2002 r. uzyskała tytuł Ciężarówki Roku. W 2006 r. na rynek weszły wersje spełniające normy Euro 4 i 5. Wreszcie w 2009 r. pojawiły się kolejne, ulepszone pojazdy tej serii. W takim razie na jakim etapie jest dziś gama LF?Seria

Seria LF jest postrzegana jako odpowiedź na najnowsze potrzeby rynku pojazdów ciężarowych. Zapraszamy na spotkanie i kompleksowy test tego pojazdu, który tak naprawdę, wszędzie czuje się swobodnie, a w szczególności w miejscu swojego przeznaczenia, czyli w środowisku miejskim.

Kompletna gama

Układ napędowy. Seria LF rozpoczyna się od 7,5 i dochodzi do 18 ton. Ściślej rzecz biorąc model LF45 plasuje się w przedziale 7,5 – 12 ton natomiast model LF55 dochodzi do 18 ton. W palecie jest aż 8 mocy silnika w przedziałach od 140 do 300 KM, rozłożonych na dwa silniki Paccar FR i Pacarr GR, które mają odpowiednio 4,5 i 6,7 l pojemności skokowej. Należy dodać, że pojazdy o mocy 210 KM i 300 KM pojawiły się dopiero w 2009 r. dla wzmocnienia gamy.

Silnik FR152 (to znaczy 152 kW czyli 207 KM) jest silnikiem 4-cylindrowym w układzie rzędowym, natomiast silnik GR dysponuje 6 cylindrami w układzie rzędowym. Maksymalna moc silnika rozwija się od 2.100 do 2.300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 760 Nm jest osiągany i pozostaje stały od 1.400 do 1.800 obr./min. Nie jest więc niespodzianką, że tego typu silnik pracuje na wyższych obrotach i stanowi wyposażenie modeli pojazdów przeznaczonych do pracy na długich dystansach.

W kwestii technologii wydajność silnika została jeszcze podniesiona dzięki zwiększeniu ciśnienia w systemie elektronicznego wtrysku od 1.600 do 1.800 barów dla silników Paccar FR i GR optymalizując w ten sposób system zarządzania tych silników. Nowe tłoki zapewniają lepsze spalanie, co powoduje wzrost wydajności paliwa.

Z czasem w segmencie pojazdów dystrybucyjnych pojawiły się również automatyczne skrzynie biegów. Dla gamy LF rozwiązaniem stała się wersja AS-Tronic od ZF. Proponowana tutaj skrzynia biegów z 6 przełożeniami zapewnia korzyści nie do pogardzenia: mniejszy stres, niższe zużycie paliwa i przede wszystkim mniej uszkodzeń. Ręczne wersje skrzyni w liczbie trzech prezentują się w formie siatki w kształcie H na 5, 6 lub 9 biegów. Dodatkowo auto jest wyposażone w hamulce tarczowe we wszystkich kołach, a hamulec pomocniczy w tym przypadku na wydechu dysponuje siłą zatrzymania równą 95 kW (129 KM).

Niedwuznaczne pochodzenie

Konstruktorom z DAF udało się nadać gamie LF charakterystyczny wygląd dla tej marki pojazdów, pomimo, że ten typ kabiny jest również używany przez konkurencję. W sumie kabina ta została wyprodukowana już w 200 tys. egzemplarzy, w tym 90 tys. dla serii LF. Z pewnością jest to sukces. Puryści zauważą oczywiście, że wersja z 2009 r. różni się od pozostałych nową osłoną przeciwsłoneczną.

Ergonomia i komfort. Łatwy dostęp do kabiny jest przeważającym argumentem dla warunków technicznych pojazdu przeznaczonego do dystrybucji, zważywszy, że kierowca wiele razy musi wychodzić i wchodzić do kabiny. Próg kabiny wznosi się na wysokości 90 cm od ziemi a więc wystarczy jeden stopień do pokonania tej odległości

W środku wystarczy jedno krótkie spojrzenie, aby stwierdzić, że odcienie szarości ustąpiły miejsca pastelowym odcieniom koloru żółtego, który jest zdecydowanie cieplejszy i przyjemniejszy dla oka. Kierownica jest godna wielkich tras, gdyż jest ni mniej ni więcej… taka sama. O średnicy 450 mm, wyposażona jest między innymi w sterowniki podobne do swoich poprzedników: regulacja prędkości, aktywacja hamulca silnika, ogranicznik prędkości i system dostosowujący prędkość pojazdu do innych na drodze. Na poziomie miejsca pracy kierowcy wyróżniają się nowe fotele z luksusowym obiciem, co podnosi komfort siedzenia.

Gama LF prezentuje dwa warianty kabiny: krótka (kabina dzienna) i kabina z kuszetką (kabina sypialniana). To właśnie ta druga bierze udział w teście, dzięki czemu możemy w praktyce zaobserwować różnice w korzystaniu z obydwu wersji. Z pewnością dodatkowe 400 mm głębokości to niewiele, ale w praktyce wystarczająco do zainstalowania standardowych rozmiarów kuszetki: 700 mm szerokości (600 za fotelami) i 2.000 mm długości. Detal nie do pogardzenia, który stał się kartą przetargową w bitwie to materac, który jest jednoczęściowy i ma grubość 12 cm.

W tego typu autach obecność kuszetki wymusza alternatywne rozwiązania. Znaczy to tyle, że w lekkiej kabinie, której głębokość wynosi od 1.603 do 2.003 mm kuszetka nie może być przez cały czas swobodnie rozłożona. Jedynym rozwiązaniem jest każdorazowe przesuwanie foteli aby ją rozłożyć. Należy również zauważyć, że pod kuszetką znajdują się trzy zamknięte schowki o łącznej pojemności 86 litrów (35 / 16 / 35). Wewnętrzna wysokość (1.610 mm) i szerokość (1.850 mm) są wspólne dla obydwu modeli kabin.

Rozpoznawalny wygląd

Wnętrze LF jest w większości identyczne z innymi modelami marki DAF, a miejsce pracy kierowcy jest pod tym względem przykładem potwierdzającym ten stan rzeczy. Tablica rozdzielcza jest bez niespodzianek. Gama LF może się nawet poszczycić posiadaniem ekranu LCD tak jak w serii CF lub XF, ale również tarczą wyświetlającą poziom paliwa AdBlue. Dobrze rozmieszczone przyciski sterowania łatwo podchodzą pod rękę. Oczywiście gama posiada również tunel silnika, który jest mniej widoczny gdyż jego część znajduje się pod tablicą rozdzielczą co pozwala na swobodne przechodzenie z jednej strony kabiny na drugą. W tym przypadku zainstalowanie automatycznej skrzyni biegów jeszcze dodatkowo ułatwia przemieszczanie.

Dystrybucja niesie ze sobą konieczność przechowywania w pojeździe wielu dokumentów, które w modelach serii LF mogą być umieszczone w centralnym schowku pod kuszetką. Natomiast schowki na drzwiach, nad przednią szybą po prawej stronie oraz jeszcze kilka małych schowków są oczywiście przydatne, ale w żadnym wypadku nie nadają się na przechowywanie dużej ilości dokumentów.

Centralnie nad przednią szybą znajduje się kilka dodatkowych przycisków sterujących, umieszczonych obok tachometru, natomiast osłona przeciwsłoneczna składa się z trzech części. Aby dosięgnąć część osłony znajdującej się po prawej stronie, kierowca zmuszony jest do wstania z fotela. Z tego wniosek, że jednoczęściowa osłona przeciwsłoneczna jest jedynym dobrym rozwiązaniem, obojętnie czy jest ręcznie opuszczana czy elektrycznie.

Doskonała sprawność

Parametry i zużycie paliwa. Od pojawienia się na rynku w 2001 r. jedynym testowanym na naszej trasie w Ardenach modelem był 55.220 w kategorii wagowej 18 ton. Średnia prędkość wynosiła wtedy 77,86 km/godz. Przy średnim zużyciu paliwa 22,16 l/100 km. Tym razem natomiast wyniki plasują się na poziomie 79,82 km/godz. przy doskonałym rezultacie zużycia paliwa 16,88 l/100 km.

Analizując dokładnie trasę stwierdzamy, że pierwszy etap był najbardziej wymagający i dał wynik 21,45 litrów, oraz 14,97 na autostradzie bez wzniesień. Drugi etap, w którym pojazd miał ograniczenie do 60 km/godz. i było sporo sytuacji, gdzie musiał zwolnić, lub się zatrzymać zakończył się wynikiem 16,63 litra, bardzo blisko tego z obecnego testu. Nasz LF został wyposażony w skromny zbiornik paliwa mieszczący 168 l (pozwalający na zmieszczenie pojazdu w przedziale do 12 ton i uniknięcie w ten sposób opłat na trasie w Niemczech), który pozwala mimo wszystko na przejechanie odległości bliskiej 1.000 km.

Umieszczając skrót EEV gama LF idzie jeszcze dalej niż normy Euro5 z jeszcze niższym poziomem wydzielania spalin, a wszystko to bez montowania dodatkowego filtra. Bak paliwa AdBlue (70 litrów) jest dość duży na ten rodzaj misji jakim jest dystrybucja. Po 300 km testu zanotowaliśmy zużycie płynu AdBlue na poziomie 2,9 litra co daje prawie litr na 100 km (0,97 l) i współczynnik równy 5,76 proc. w stosunku do wielkości zużycia paliwa. Można więc zaplanować wielodniową misję bez konieczności dodatkowego tankowania paliwa.

Możne być łatwiej

Wrażenia podczas jazdy. Kilka rundek na trasie pozwala na zdanie sobie sprawy, że seria LF jest bardzo łatwa w obsłudze w porównaniu z innymi markami. Liczne przyciski sterowania w DAF odpowiedzialne są za ważne funkcje, a zarazem łatwe w obsłudze, co podoba się dużej liczbie kierowców. Za przykład może służyć funkcjonowanie hamulca na wydechu, który jest uruchamiany za pomocą jednego z sześciu przycisków umieszczonych w kierownicy. Wystarczy więc delikatnie wcisnąć przycisk aby uruchomić tę funkcję.

Będąc przyzwyczajonym do pracy w aucie ciężarowym szybko zapomina się, że bliskość silnika potęguje hałas w kabinie. W przypadku gamy LF nie ma powodu do niepokoju, gdyż hałas wzmaga się tylko w momencie intensywnej eksploatacji silnika.

W kwestii przyczepności pojazdu do drogi LF ma jeszcze jeden mocny punkt, a mianowicie system, który ostrzega kierowcę w momencie, gdy któreś z kół ma za mało powietrza. W związku z tym ryzyko zbyt dużego zużycia paliwa lub pęknięcia opony jest mocno ograniczone.

Do słabych punktów serii zaliczyć można centralne lusterko wsteczne, które jest źle ustawione i które staje się bezużyteczne w momencie opuszczenia osłony przeciwsłonecznej. Można również skrytykować umieszczenie konsoli zmiany biegów i dołączonych do niej dwóch dodatkowych przycisków. Te dwa przyciski sterujące są bardzo pożyteczne, gdyż pozwalają na sprawne przełączenie automatycznej skrzyni biegów na manualną, oraz mają wpływ na skrzynię biegów wybierając niższy lub wyższy bieg. Jeśli więc uruchomimy system D (Drive) i pozwolimy mu działać, to nie musimy się niczym martwić. Natomiast jeśli kierowca chciałby zredukować bieg, aby uzyskać maksymalną moc hamulca silnikowego lub zablokować skrzynię biegów, żeby uniknąć niechcianej zmiany biegów, musi wykonać niewygodne ruchy prawą ręką. Szkoda więc, że te ważne funkcje nie znajdują się w kierownicy, w miejscu na przykład dwóch przycisków uruchamiających telefon. Taka sama sytuacja jest w przypadku głównej konsoli, która znalazłaby idealne miejsce na tablicy rozdzielczej. Trzeba podkreślić, że pomijając niewygodne umieszczenie, konsola główna jest bardzo łatwa w obsłudze, ponieważ nawet funkcja „bardzo wolno” wymaga delikatnego przekręcenia przycisku, aby ją uruchomić.

Rezultaty poprzednich testów

Model                                   Prędkość         Zużycie paliwa            Współczynnik

                                           (km/h)            (l/100 km)                 (rezultat eko.)

MB Atego 1222 Euro 4            76,08              18,16                         4,189

Volvo FL 240 Euro 4               73,94              18,43                         4,012

MAN TGL 12.210 XL Euro 3      77,73              17,89                         4,345

Scania P280 EEV                    75,51              21,58                         3,499

MB Atego 1222 Euro 3            70,64              19,51                         3,621

Midlum 210.12.C Euro 3         78,07              21,23                         3,677

DAF LF FA 55.250 Euro 3         77,86             22,16                          3,514

Iveco Stralis 270 AD Euro 3     75,10              24,82                          3,026

 


Poleć ten artykuł:

Polecamy