Systemy telematyczne w procesie zarządzania flotą przedsiębiorstwa – konieczność czy fanaberia?

Systemy telematyczne w procesie zarządzania flotą przedsiębiorstwa – konieczność czy fanaberia?

Nowoczesne systemy telematyczne stosuje się w wielu dziedzinach, gdzie użytkownicy muszą koordynować i nadzorować działanie zasobów w terenie. Najbardziej optymalnym przykładem takiego działania jest system monitorowania zasobów floty. Systemy takie pozwalają nie tylko na...

Systemy telematyczne – zarządzanie informacją w logistyce

Informacja, aby mogła być wykorzystana w sposób umożliwiający podjęcie określonej decyzji w procesie decyzyjnym, musi być rzetelna i dostarczona w czasie rzeczywistym. Rzetelna informacja wpływa na wszystkie aspekty naszego życia. Podejmujemy decyzje w oparciu o posiadane informacje dostarczane m.in. przez nowoczesne systemy informatyczne. Współczesne narzędzia takie jak komputer, telefon komórkowy czy Internet to podstawa pełnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w obszarze telekomunikacyjnym, informatycznym i informacyjnym wyznaczają nowy porządek ekonomiczny świata. Szybkość zmian tych technologii powoduje w przedsiębiorstwach konieczność dostosowywania się do nowych reguł, których stosowanie jest gwarancją sukcesu na konkurencyjnym rynku. Tworzenie coraz bardziej nowoczesnych systemów transportowych, modernizacja środków transportowych oraz infrastruktury jest procesem nieodzownym i nieuniknionym.

Prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych zależy głównie od stopnia profesjonalizmu kadry zarządzającej przedsiębiorstwem. Profesjonalizm tej kadry ma decydujący wpływ na stabilizację finansową i zasoby kadrowe, finansowanie działalności firmy, dynamikę rozwoju oraz wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Obecnie stabilność przedsiębiorstwa transportowego na rynku tworzą nowoczesne systemy telematyczne i informatyczne, które stają się istotnym narzędziem wykonawczym współczesnej logistyki. Konkurencja zmusza zarządzających przedsiębiorstwami do poszukiwania nowszych rozwiązań systemowych. Przetwarzane przez systemy informatyczne dane, uzyskane z urządzeń telematycznych, stają się podstawą szybkiej analizy, dzięki której firma uzyskuje ocenę efektywności ekonomicznej podejmowanych działań. Uzyskana w tym procesie informacja przekłada się na wynik ekonomiczny przedsiębiorstwa, skuteczne zarządzanie transportem oraz zadowolenie z osiągniętych wyników.

Rolą systemów telematycznych jest monitorowanie przewożonego ładunku, kontrola parametrów pracy pojazdów oraz przekazanie, zarejestrowanych za pomocą urządzeń monitorujących, danych przy wykorzystaniu telekomunikacji do systemów informatycznych firmy. Następnie systemy informatyczne przedsiębiorstwa dostarczają analizy efektywnego gospodarowania zasobami flotowymi i ludzkimi, kosztów przewozu, bezpiecznego zarządzania przewozem ładunków i zmniejszenia ryzyka utraty przewożonych towarów. Dane uzyskane z takich systemów podnoszą sprawność i konkurencyjność przedsiębiorstwa a jednocześnie zwiększają bezpieczeństwo kierowców, pojazdów oraz sprawniejsze zarządzanie flotą.

Aby informacja była w pełni wykorzystana musi wpływać na podejmowanie decyzji nie tylko wewnątrz organizacji a stanowić podstawę prawidłowego zachowania. Dla zobrazowania w przedsiębiorstwie transportowym kierowca uzyskuje całe spektrum informacji pochodzących z różnych źródeł. Cała praca transportowa, jaką wykonuje uzależniona jest od informacji uzyskanych z systemów pokładowych pojazdów, komunikatów dyspozytora, wykorzystania informacji przesyłanych za pomocą telefonii GSM czy innych mediów. Oczywiście nieocenionym źródłem informacji jest otoczenie, z którego kierowca czerpie wiedzę o sytuacji w jakiej się obecnie znajduje. Dzięki zastosowaniu pełnego spektrum ma możliwość racjonalnego zachowania i podejmowania decyzji w celu kontynuacji procesu transportowego czy efektywnego wykorzystania pojazdu. Oczywiście proces decyzyjny na podstawie uzyskanych danych jest możliwy do wykorzystania w przełożeniu na zarządzanie np. całą flotą przedsiębiorstwa. Zmieniają się tylko zakres i źródła uzyskiwanych informacji.

Systemy telematyczne jako innowacja w zarządzaniu flotą

Współczesne przedsiębiorstwa transportowe chętnie wykorzystują pojawiające się innowacje technologiczne w zakresie przewozu ładunków i osób. Rozwiązania takie jak konteneryzacja ładunków czy informatyzacja zarządzania flotą stają się koniecznością. Nowoczesne technologie i systemy telematyczne uzupełniają brakujące ogniwo w procesach zarządczych. Współczesne systemy telematyczne, wpierające zarządzanie przedsiębiorstwem, nie ograniczają się tylko do zbierania i przechowywania danych. Umożliwiają automatyzację zachodzących w zarządzanej flocie procesów oraz ich optymalizację. Powodują ograniczenie nakładów pracy i czasu pracy pracowników, które mają miejsce, gdy przedsiębiorstwo nie stosuje nowoczesnych technologii telematycznych.

Zawarte w systemach telematycznych innowacyjne technologie, umożliwiają przedsiębiorstwom transportowym, przy pomocy nawigacji satelitarnej, odczytywanie aktualnych danych o lokalizacji pojazdu oraz prezentowanie, w czasie rzeczywistym na mapach w systemie informatycznym przedsiębiorstwa, przy wykorzystaniu np. komórkowych systemów transmisji danych. Dzięki innowacyjnym urządzeniom wbudowanym w pojazd, systemy telematyczne dostarczają pokaźną porcję danych o parametrach pracy pojazdu oraz pozwalają na bezpośrednią komunikację systemu informatycznego przedsiębiorstwa z urządzeniem w pojeździe.Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań telematycznych zarządzający otrzymują szybko rzetelne informacje o działaniach floty. Wykorzystanie systemów telematycznych pozytywnie wpływa na świadczenie usług transportowych na wysokim poziomie, optymalizację procesów logistycznych oraz zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów generowanych przez flotę.

Telematyczny system monitorowania floty w przedsiębiorstwie

Gama możliwych do uzyskania z systemu telematycznego informacji powoduje, że proces projektowania i wdrażania takich systemów w przedsiębiorstwach transportowych jest skomplikowany i czasochłonny. Obejmuje on zarówno analizę i oszacowanie wielu aspektów na różnych polach działania systemu monitorowania zasobów floty.

Pierwszym aspektem do analizy jest, jakie dane należy zbierać oraz w jakich ilościach. Odpowiedź na to pytanie dostarczy informacji jaka infrastruktura sprzętowa będzie potrzebna oraz jak będzie zbudowany cały system obsługi, gdzie nie bez znaczenia są koszty jakie wygeneruje wdrożenie systemu. Należy także zwrócić uwagę na możliwości integracji planowanego systemu z istniejącymi w przedsiębiorstwie systemami informatycznymi. Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, będzie aspekt prawny wprowadzenia systemu jako zbierającego i przetwarzającego dane pracowników.

Przy podejmowaniu decyzji w zakresie wprowadzenia systemu telematycznego w przedsiębiorstwie nie bez znaczenia będzie fakt opłacalności takiego przedsięwzięcia w czasie. Należy pamiętać, że zakładane wydatki powinny się bilansować z osiągniętymi korzyściami i zależą między innymi a może przede wszystkim od potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie monitorowania. Ze względu na potrzeby przedsiębiorstwa można podzielić na małe, średnie i duże. Wszystkie jednak będą oczekiwały zwrotu inwestycji w postaci oszczędności jakie przyniesie system. Małe i średnie firmy będą musiały się zmierzyć z rozwojem istniejącej infrastruktury IT.

Podczas analizy i projektowania systemu telematycznego należy wziąć pod uwagę możliwości wymiany danych z systemami informatycznymi firmy. W przedsiębiorstwach tej klasy najczęściej występuje słabo rozbudowana architektura informatyczna z kilkoma zaledwie systemami, które nie są ze sobą skomunikowane. System telematyczny powinien dostarczać dane w jednym formacie, możliwym do odczytania przez systemy informatyczne zaimplementowane już w firmie. Zmniejszy to wydatki na zakup interfejsów przetwarzających dane oraz pozwoli na większą integrację systemu monitorowania pojazdów w strukturze IT firmy.

Także potrzeby w zakresie pozyskiwanych danych będą proporcjonalne do posiadanych zasobów flotowych. Małe firmy nie będą potrzebowały rozbudowanego systemu raportowania dla wszystkich możliwych zbieranych danych. Natomiast przedsiębiorstwa średnie będą zainteresowane możliwością dostarczania alarmów dotyczących zdarzeń logistycznych. Duże floty zainteresowane będą zaimplementowanymi możliwościami rozbudowanego zarządzania zasobami w wielu lokalizacjach, komunikujących się bezpośrednio pomiędzy oddziałami, przy wykorzystaniu systemu. Zatem nie można zastosować rozbudowanego systemu w małym przedsiębiorstwie, ponieważ nie byłby on w pełni wykorzystany. Z pomocą przychodzi tutaj modułowa budowa systemu. Wraz z rozwojem, zarówno przedsiębiorstwa jak i technologii telematycznych, można będzie taki system rozbudowywać o kolejne moduły w ramach koniecznych potrzeb firmy.

Poleć ten artykuł:

Polecamy