Strategie logistyczne wymagają nieustannej ewaluacji

Strategie logistyczne wymagają nieustannej ewaluacji

Otwartość, parcie do przodu, orientacja na procesy i szybkie reagowanie to główne kierunki rozwoju firm, które wpływają na rozwój łańcuchów dostaw i pomagają pokonać bariery związane z powolnym wzrostem na rynkach.Połączenie wysokiej jakości, elastyczności i konkurencyjnej ceny...

Połączenie wysokiej jakości, elastyczności i konkurencyjnej ceny to najbardziej widoczne kierunki rozwoju łańcuchów dostaw. Właściwa organizacja łańcuchów dostaw przestała być w firmach traktowana jako funkcja operacyjna, a zaczęła być postrzegana jako strategiczna szansa w wyróżnianiu się i budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Nasilona konkurencja zmusza firmy do nieustannego poszukiwania rozwiązań spełniających kryteria coraz bardziej wymagających klientów. Miernikiem sukcesu jest taka organizacja procesów wewnątrz firmy, aby zapewnić klientowi konkurencyjną ofertę i jednocześnie rozwijać własną działalność. Tym celom musi sprostać logistyka, w której firmy upatrują szanse na bycie liderem w swoim sektorze. Aby oferować konkurencyjne cenowo produkty, firmy tworzą globalne łańcuchy dostaw, które pozwalają ograniczać koszty produkcji towarów.

 

Logistyka jako kluczowa kompetencja

Szybkie tempo zmian na rynkach oraz upłynnianie granic sprawia, że dziś należy być ukierunkowanym na przyszłość i wyprzedzać aktualne rozwiązania. Rynek wciąż ewaluuje i dlatego wymaga elastycznych strategii biznesowych i ciągłego ich doskonalenia. Ten wysiłek związany ze stałym reformowaniem strategii jest niezbędny, jeżeli firma chce się rozwijać. Najważniejszymi punktami oceny realizacji procesów wewnątrz łańcuchów dostaw są: wysoka jakość, konkurencyjność cenowa oraz zdolność do szybkiego reagowania. W praktyce oznacza to nie tylko szybkie podejmowanie strategicznych decyzji i możliwość dostosowania do dynamicznie zmieniających się wymagań klienta, ale także zwykłe czynności operacyjne, takie jak: szybkość odpowiedzi na zapytania, rozpatrywanie reklamacji, komunikacja z pracownikami firmy.

 

Ryzyko w łańcuchu dostaw

We współczesnych wieloczłonowych łańcuchach dostaw ryzyko związane jest z czasem, ponieważ istnieje wiele potencjalnych ograniczeń, które mogą opóźniać dostawę towarów na każdym etapie łańcucha dostaw. To ryzyko podwyższają również katastrofy naturalne, które w ostatnim okresie występowały również w Polsce. W ubiegłym roku pojawiły się także problemy związane z niedoborem krajowych przewoźników i wzrostem stawek frachtowych. Inne ograniczenia wynikają bezpośrednio z uwarunkowań światowej gospodarki i są trudne do przewidzenia. W dzisiejszych bardziej globalnych łańcuchach dostaw produkty przemierzają dłuższe odległości i więcej granic niż w regionalnych łańcuchach dostaw, które funkcjonowały w przeszłości, stąd też narażone są na więcej ryzyk.

Na rynku widoczne jest powstawanie nowych modeli współpracy na linii klient-operator logistyczny

 

Wsparcie dla zarządzania logistycznego

Aby wyeliminować pojawiające się problemy i zapobiec ryzyku firmy decydują się na outsourcing. W ten sposób zlecają rozwiązywanie ewentualnych problemów partnerowi, dla którego są one codziennością. Rozwojowi outsourcingu logistyki sprzyjają również modne ostatnio strategie „szczupłego zarządzania”.

 

Trendy logistyki

Na rynku widoczne jest powstawanie nowych modeli współpracy na linii klient-operator logistyczny. Do kanonu przechodzą już takie formy współpracy jak co-manufacturing, dostawy just in time czy gospodarka opakowaniami zwrotnymi. Poza standardowymi funkcjami logistycznymi pojawiają się coraz bardziej wysublimowane formy współpracy. Firmy hołdują zasadom ograniczania kosztów logistycznych przy maksymalizacji poziomu jakości obsługi. Obecne trendy usług logistycznych to nowoczesne centra zakupowe, obsługa szybko rosnącego rynku e-commerce czy obsługa wielokanałowej sprzedaży. Przy tym rynek już wyraźnie określił się na zindywidualizowane i dedykowane projekty. Łańcuchy dostaw będą się rozwijać również w kierunku kompleksowości. Od momentu odbioru towaru od dostawcy (a nawet samego zakupu w imieniu klienta) po całą dalszą drogę przesyłki do klienta indywidualnego, który ostatecznie dokonuje zakupu, dostarczenie pokwitowania i dokumentów odbioru.

 

Modułowe podejście do usług logistycznych

W miarę wzrostu ryzyka firmy będą musiały modyfikować swoje strategie zarządzania aktywami łańcucha dostaw w coraz bardziej optymalny sposób. W ramach racjonalizacji łańcuchów pojawia się też dylemat, które procesy unowocześniać, a które oprzeć na dobrych praktykach funkcjonujących już z powodzeniem na rynku. Jakie procesy są na tyle unikatowe, że warto je komplikować wprowadzając zindywidualizowane rozwiązania, a które – szczególnie jeśli chodzi o proste czynności – realizować wykorzystując sprawdzone w praktyce rozwiązania.

Również operatorzy funkcjonujący na bardzo konkurencyjnym rynku dążą do wprowadzania zmian w swoich organizacjach. W Spedimex postawiliśmy na rozwój sieci dystrybucji. Jedno czy na nawet kilka krajowych centrów dystrybucji to dzisiaj za mało, aby skrócić łańcuch dostaw. Wprowadzenie regionalnych obiektów dystrybucyjnych w strategicznych lokalizacjach wpłynie na ograniczenie kosztów transportu przy jednoczesnej redukcji czasu realizacji dostaw.

Poleć ten artykuł:

Polecamy