Scania Streamline G 410 LA4x2MNA:  Stylowe oszczędzanie

Scania Streamline G 410 LA4x2MNA: Stylowe oszczędzanie

Streamline to nowe długodystansowe ciężarówki Scania serii G i R, zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa. Wyróżnia je nowy, aerodynamiczny styl oraz kompletny zestaw spoilerów. Jazdę próbną odbyliśmy ciągnikiem serii G z nowym silnikiem Euro 6 drugiej generacji.Czy...

Czy dobry styl idzie w parze z efektywnością ciężarówki? Scania stara się udowodnić, że jak najbardziej – tak.

Już druga generacja Euro 6

W 2013 roku Scania wprowadziła do swoich pojazdów silniki Euro 6 drugiej generacji, o zwiększonej efektywności, a więc obniżonym zużyciu paliwa do 2-3 proc. w porównaniu z poprzednimi dieslami. Do wyboru są jednostki o mocy 450, 490 KM, łączące EGR (recyrkulacja spalin) i SCR (selektywna redukcja katalityczna) dla osiągnięcia niskiej emisji spalin oraz wyjątkowo ekonomiczny, sześciocylindrowy silnik o mocy 410 KM, wyposażony wyłącznie w SCR, a więc bez EGR. Właśnie taki zastosowano w prezentowanym ciągniku.

Ma on zwykłą turbosprężarkę, o stałej geometrii (FGT), a w kolektorze dolotowym znajduje się elektrycznie sterowana przepustnica. Ponieważ nie ma układu EGR, osprzęt jest mniej skomplikowany, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg w porównaniu z jednostkami wyposażonymi w EGR i SCR. Część zaoszczędzonej masy jest wykorzystywana, aby pojazd mógł przewozić większą porcję AdBlue. Układ oczyszczania spalin pozostał niezmieniony. Wykorzystuje ten sam kompaktowy tłumik, jaki mają inne 5- i 6-cylindrowe silniki Euro 6.

Uzupełnieniem w tym motorze jest filtr cząstek stałych (DPF). Przy pojemności skokowej 12,7 litra silnik osiąga moment obrotowy 2.150 Nm w zakresie 1.000-1.300 obr/min i zużywa około 3 proc. mniej paliwa niż 400-konna jednostka Euro 5 z EGR. Zużycie AdBlue w silniku wyposażonym jedynie w SCR wynosi około 6 proc. zużycia oleju napędowego.

W gamie silników Euro 6 pojawiła się też nowa, odłączana sprężarka powietrza. Ma pneumatycznie sterowane sprzęgło, które ją wyłącza, gdy nie jest potrzebna. Powoduje to spadek zużycia paliwa do 1 proc., w zależności od warunków użytkowania pojazdu.

Jak mogliśmy zaobserwować podczas jazdy próbnej, taki ciągnik przeznaczony do jazdy na długich dystansach osiąga prędkość przejazdową przy obrotach poniżej 1.200 obr/min, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa. Wysoki moment przy niskich obrotach w połączeniu ze zautomatyzowaną zmianą biegów powodują, że silnik zawsze pozostaje w niskim zakresie obrotów. Nie wymaga od kierowcy dużego zaangażowania, aby pracować oszczędnie.

Hamowanie i ruszanie z pomocnikami

Hamulec wydechowy, osiągający 256 kW przy 2.400 obr/min jest wspomagany przez 5-stopniowy retarder. Wystarczą umiejętności szofera na średnim poziomie, aby wykorzystując te zwalniacze sprowadzić używanie hamulca zasadniczego do minimum, oszczędzając w ten sposób klocki hamulcowe, których wymiana to istotny wydatek w relacji do całości kosztów eksploatacyjnych takiego ciągnika.

Cennym pomocnikiem kierowcy jest system Hill-Hold, uruchamiany przełącznikiem i aktywny przy każdym ruszaniu przez trzy sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. Daje odpowiednio dużo czasu, aby bez trudu ruszyć z miejsca nawet na stromym podjeździe. Urządzenie to zostało opracowane, aby ograniczyć zużycie sprzęgła w pojazdach, które często zmuszone są ruszać pod górę. Dzięki niemu spada ryzyko awarii oraz koszty napraw.

Skrzynia biegów z nowymi funkcjami

W zautomatyzowanej skrzyni biegów Opticruise znalazło się kilka nowych funkcji. Została ona m.in. zintegrowana z tempo matem Scania Active Prediction. Tak skonstruowany układ napędowy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 4-5 proc. Niestety, przewidujący tempomat jeszcze nie wszędzie działa (nie dla każdego rejonu są dostępne odpowiednie mapy topograficzne), tak więc nie mieliśmy okazji przekonać się, jaka rzeczywiście jest jego efektywność.

Opracowano specjalne tryby pracy skrzyni zwiększające wydajność w różnych zastosowaniach. Podstawowa wersja Scania Opticruise Basic pozwala uzyskać maksymalne oszczędności paliwa i ułatwia przestrzeganie zasad jazdy ekonomicznej. Nowy tryb Economy został opracowany, aby osiągać jak najniższe zużycie paliwa w dalekim transporcie. Uzupełnieniem jest tryb Power, wykorzystywany w warunkach większego zapotrzebowania na moc. Pierścień na dźwigni sterowania skrzyni, umieszczonej przy kierownicy umożliwia wybór trybu pracy. Aktualnie włączona funkcja jest widoczna na centralnym wyświetlaczu tablicy rozdzielczej.

Wygładzona forma – obniżony opór

Poprawiono opływ powietrza wokół przodu i boków kabiny. Wprowadzono również zmienioną, bardziej aerodynamiczną osłonę przeciwsłoneczną z nowymi światłami. Specjaliści zajmujący się w firmie Scania aerodynamiką, dokładnie przyjrzeli się kabinom pod kątem zwiększenia wydajności pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa. Mimo że kabiny serii G należą do najbardziej aerodynamicznych na rynku, okazało się, że nadal istnieją obszary, w których współczynnik oporu powietrza można obniżyć.

Modyfikacje obejmują wygładzenie naroży kabiny, tak aby powietrze opływało boki z minimalnym oporem. Pewne zawirowania są potrzebne jedynie po to, aby zapobiegać gromadzeniu się brudu w okolicy klamek drzwi. Rozwiązaniem jest opatentowany odchylacz strugi umiejscowiony powyżej głównych świateł. Jego częścią jest kanał, który wywołuje odpowiednie zawirowanie. Przepływające nad reflektorami powietrze tworzy wir, który stanowi barierę dla osiadających zanieczyszczeń.

Nowe światła zamontowane w osłonie są nie tylko eleganckie, ale mają też nowe odbłyśniki, dzięki którym widoczność jest lepsza, zarówno w oddali, jak i bezpośrednio przed kabiną. Końcówki osłony są otwarte. Dzięki temu powietrze swobodnie przepływa wzdłuż boków kabiny, co przyczynia się między innymi do obniżenia hałasu.

Zmiany stylistyczne na przedzie objęły również nowe reflektory ze zmodyfikowaną obudową, kierunkowskazy oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED. Do wyboru są światła główne H4, H7 oraz ksenonowe. W Europie, w kabinach G do standardu należą reflektory H7.

Nowe, unikalne tylne światła w technologii LED naśladują wyglądem charakterystyczne cechy przodu kabin Scania i przyczyniają się do uzyskania dodatkowych oszczędności paliwa.

Szofer będzie zadowolony

Nowe fotele, produkowane dla Scanii przez Recaro, bodaj nie mają sobie równych pod względem komfortu. Dostępne są nowe kolory i wzory tapicerki, tworzące nastrojowe wnętrze, szczególnie przytulne w części sypialnej, a także radio z nawigacją oraz złączami Bluetooth i USB.

Zastosowano też nowe, łatwe do odczytania symbole kontrolek i przycisków, podświetlanych, aby były lepiej widoczne w ciemności. Fotele są regulowane skokowo we wszystkich płaszczyznach i dostępne z dwustopniową wentylacją. Ich poduszki są szerokie, a dobre podparcie lędźwi zwiększa wygodę.

A zatem, ciągnik siodłowy może być efektowny i efektywny zarazem, co potwierdza jazda próbna Scanią Streamline. Poza wszystkim, dla kierowcy ważna jest ogólna przyjemność z jazdy, której ten pojazd dostarcza w sporej dawce, nie tylko dzięki wygodnemu miejscu pracy kierowcy i dobremu wyciszeniu kabiny, lecz także dzięki komfortowemu zawieszeniu.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy