Rośnie świadomość informatyczna przewoźników

Rośnie świadomość informatyczna przewoźników

Temat związany z systemami informatycznymi dla branży TSL pojawia się nieustannie w różnych publikacjach, czy to w formie case study, czy opisu konkretnych rozwiązań bądź raportów na temat dostępnego na rynku oprogramowania. Tym razem chciałbym przedstawić zagadnienie

Biorąc pod uwagę duże wahania sytuacji rynkowej w tym segmencie w ciągu ostatnich dwóch lat wydaje się zasadne, aby dokonać podsumowania 2010 r.

Świadomość potrzeb

Firmy transportowe coraz bardziej świadomie poszukują rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Rok 2010 pokazał jak wiele zmieniło się w tym obszarze. Firmy planujące zakup nowego systemu mają nie tylko sprecyzowane oczekiwania, ale też wykazują się znajomością oferty rynkowej. Nadal nieco inaczej wygląda proces zakupowy wśród dużych i średnich firm transportowych, posiadających kilkadziesiąt i więcej aut w stosunku do mniejszych firm z kilkoma pojazdami.

Duże przedsiębiorstwa transportowe oczekują kompleksowych i zintegrowanych rozwiązań. Na dzień dzisiejszy obsługa zleceń, zarządzanie transportem, możliwość rozliczania kierowców to podstawa, którą spełnia każdy system. W celu wzmocnienia swojej pozycji konkurencyjnej i spełnienia wymagań klientów, firmy transportowe poszukują rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację prowadzonej działalności i redukcję kosztów oraz spowodują wzrost wydajności pracy. Dlatego też tak duże znaczenie ma obecnie integracja z systemami telematycznymi i mapami cyfrowymi, moduły związane z planowaniem przewozów, a przede wszystkim automatyzacja tych procesów. Dopiero wówczas mówimy o konkretnych korzyściach jakie może odnieść przedsiębiorstwo transportowe wdrażając dane rozwiązanie.

Niejednokrotnie procesowi sprzedaży towarzyszą takie etapy jak warsztaty, pogłębiona analiza przedwdrożeniowa czy wizyty referencyjne, które mogą poświadczyć poziom zaawansowania danego rozwiązania. Z naszego punktu widzenia to bardzo dobra sytuacja, ponieważ mamy szansę konkurować z innymi dostawcami nie ceną, a głównie jakością dostarczanego produktu, która w tym przypadku wyrażana jest poprzez szerokie spektrum funkcjonalne, technologię i zdolność dostosowania produktu do indywidualnych wymagań.

Możliwość rozwoju

Sytuacja rynkowa pokazuje, że mniejsze firmy również mają określone wymagania w zakresie oprogramowania do obsługi swojej działalności. W tym przypadku jednak niejednokrotnie kluczowe znaczenie ma budżet jaki może zainwestować dany podmiot w takie rozwiązanie. Nasze doświadczenie pokazuje, że nawet firmy posiadające kilkustanowiskowe instalacje bardzo analitycznie podchodzą do wyboru systemu, mając na uwadze swój przyszły rozwój. Stąd świadomość, że system ma budowę modułową i spełnia wymagania dużych firm transportowych powoduje, że decydują się one na tego typu rozwiązanie. Oczywiście w takim przypadku zakup dotyczy standardowych funkcjonalności, które nie wymagają dużych prac wdrożeniowych, ale też nie wiążą się z dużym wydatkiem. Co ważne użytkownik takiego systemu dodatkowo korzysta z atutu, jakim jest dostęp do funkcjonalności, której może dziś nie potrzebuje, ale w każdej chwili może ją uruchomić i stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym.

Doświadczenie i kompetencje

Rok 2010 przyniósł również ciekawe doświadczenia związane z dużymi firmami korzystającymi dotąd z własnego systemu informatycznego. Okazało się, że utrzymanie takiego programu jest często droższe niż zakup gotowego rozwiązania dedykowanego dla branży oraz obarczone dużym ryzykiem związanym z rozwojem takiego produktu. Ponadto bardzo ważnym atutem systemu dedykowanego dla branży i dostępnego dla całego rynku jest fakt, że produkowany jest przez podmiot rozwijający go na rzecz dużej grupy firm co powoduje, że jest po pierwsze tańszy, po drugie zapewnia ciągłość działania, a po trzecie posiada mnóstwo funkcjonalności tworzonych m.in. przy współpracy z Klientem, a które są dostępne dla wszystkich użytkowników systemu.

Dziś InterLAN SPEED to system pracujący w ponad 350 firmach z sektora TSL oraz posiadający ponad 200 modułów. To także rozwiązanie, które cały czas się rozwija i odpowiada na bieżące potrzeby rynku.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy