Podsumowanie roku 2017 w branży TSL cz. 1

Podsumowanie roku 2017 w branży TSL cz. 1

Koniec roku zbliża się błyskawicznie. W natłoku zajęć przychodzi czas podsumowań i planów. Na tę "okoliczność" porozmawialiśmy z ekspertami branżowymi firm sektora TSL. Pytania zadawane były w połowie listopada, stąd oceny dotyczą pierwszych 10 miesięcy 2017 roku. Na pierwszy...

Paliwo i faktoring

Tomasz Rodak, dyrektor sprzedaży na region centralny w Bibby Financial Services

Najważniejsze fakty z pierwszych 10 miesięcy 2017 roku.

– Przekroczyliśmy w tym roku próg pół tysiąca aktywnych klientów, co jest potwierdzeniem ich zaufania oraz naszych usług. Dzięki liczbie zadowolonych klientów plasujemy się w czołowej 5 firm faktoringowych działających na polskim rynku. Znaczną część usługobiorców stanowią przewoźnicy drogowi. Prawie 70 procent przedsiębiorstw objętych 14. falą badania Bibby MSP Index potwierdza występowanie opóźnień w płatnościach. Zaniepokojeni tym faktem stworzyliśmy kampanię „Płacę faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Akcja skierowana jest szczególnie do firm z sektora MŚP. Wyjaśniamy w niej, dlaczego warto płacić faktury w terminie, pokazujemy prawdziwe historie przedsiębiorców. W 2017 roku zostaliśmy docenieni przez Instytut Europejskiego Biznesu – zdobyliśmy tytuł Mocnej Firmy Godnej Zaufania 2016 oraz byliśmy nominowani do nagrody Najlepszy Partner w Biznesie 2017. W tym roku otrzymaliśmy również wyróżnienie Gazety Finansowej za najlepszy produkt dla MŚP.

W 2018 roku planujemy…

– Wdrażamy projekt związany z nowatorskim połączeniem funkcjonalności, które dają karty paliwowe i faktoring. Jesteśmy przekonani, że to rozwiązanie bardzo ułatwi firmom transportowym dostęp do dobrej jakości paliwa w konkurencyjnych cenach na kilkuset stacjach w całej Polsce. W roku 2018 chcemy ten produkt udostępnić obecnym i nowym klientom. Wprowadzimy także najnowszy system faktoringowy. Jeszcze większa przejrzystość, intuicyjność oraz wymiana danych w czasie rzeczywistym spowoduje, że zamiana faktur na gotówkę stanie się prostsza. Chcemy, aby nasze rozwiązania pasowały do zmiennej rzeczywistości, dlatego pracujemy również nad rozszerzeniem faktoringu cichego.

Prognozy rynkowe na rok 2018.

– Rynek faktoringu w Polsce rośnie niezmiennie od kilku lat. Co ciekawe, dzieje się tak bez względu na koniunkturę. Gdy jest spowolnienie, klienci doceniają takie usługi w ofercie faktoringowej jak weryfikacja odbiorcy zagranicznego, ubezpieczenie transakcji czy monitoring i inkaso należności. Podczas dobrej koniunktury środki z faktoringu zaraz po wystawieniu faktury to kapitał używany do rozwoju firmy. W całym roku 2016 firmy faktoringowe należące do Polskiego Związku Faktorów sfinansowały faktury o łącznej wartości 160 mld zł. Po trzech kwartałach 2017 wartość ta wynosi już 132 mld, rok wcześniej było to 112 mld zł. Prognozuję, że rynek faktoringu na koniec 2017 roku wyniesie około 190 mld zł. Branża transportowa, z którą ściśle współpracujemy, w 14. fali badania MSP Index wyróżniła się najmniejszym wskaźnikiem optymizmu wśród ogółu przedsiębiorców. To zrozumiałe biorąc pod uwagę w jakim otoczeniu polityczno-gospodarczym znalazła się branża. Jako niezależna od banków instytucja faktoringowa finansujemy firmy transportowe od 15 lat, wspierając je w lepszych i gorszych momentach i zdecydowanie nie zamierzamy tego zmieniać. Nowe wyzwania tylko zmobilizują branże, a polscy przewoźnicy kolejny raz udowodnią swoją przedsiębiorczość.

Pragniemy wytyczać kierunki rozwoju branży

Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska

Najważniejsze fakty z pierwszych 10 miesięcy 2017 roku.

– To dla nas bardzo intensywny rok. Wkroczyliśmy w kolejną fazę największej w historii premiery nowych produktów i usług. W czerwcu rozszerzyliśmy gamę silników oraz kabin, a we wrześniu wprowadziliśmy pojazdy nowej generacji przeznaczone dla budownictwa i sektora leśnego. Nasze środki transportu zostały odebrane przez rynek bardzo pozytywnie. Zbieramy wiele entuzjastycznych opinii, zarówno w Polsce, jak i na świecie, otrzymujemy liczne nagrody branżowe, pojazdy wypadają znakomicie w niezależnych testach, są cenione przez kierowców. Równolegle pojawiło się wiele innowacji oraz usług, mających na celu zwiększanie wydajności transportu z troską o stan środowiska naturalnego.

W 2018 roku planujemy…

– Niedługo planujemy kolejne nowości i premiery, w tym dla zastosowań miejskich. Wprowadzenie pełnej oferty nowych produktów i usług Scania na wszystkich rynkach, na których działamy zakończy się dopiero pod koniec 2019 roku. Stale rozwijamy też rozwiązania dla zrównoważonego transportu, przyczyniające się do redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. W naszej ocenie ogromnie ważną rolę odgrywa zwiększanie świadomości rynku na temat ich roli i znaczenia dla kolejnych pokoleń. Już teraz gama silników zasilana paliwami alternatywnymi jest najszersza na rynku, nie spoczywamy jednak na laurach. Wykorzystywanie zrównoważonych rozwiązań transportowych stanowi priorytet, zarówno w strategii długoterminowej, jak i pracach prowadzonych „tu i teraz”.

Prognozy rynkowe na rok 2018.

– Branża transportowa podlega nieustannym zmianom, musi też mierzyć się z licznymi wyzwaniami, związanymi m.in. z brakiem wykwalifikowanych kierowców, bezpieczeństwem na drodze, czy wąskim marginesem zysków. Pragniemy wytyczać kierunek rozwoju branży i przewodzić tym zmianom, dostarczając odpowiednie rozwiązania transportowe. Dlatego w centrum naszego zainteresowania znajdują się takie obszary jak digitalizacja, elektryfikacja i zrównoważony rozwój, w tym paliwa alternatywne. Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi liczbę pojazdów połączonych w ramach sieci przesyłania informacji – obecnie jest ich już ponad 300 000. Dzięki temu można m.in. efektywniej planować transport, wspierać kierowców w ulepszaniu techniki jazdy oraz skutecznie planować obsługę i naprawy w ramach floty. Rozwijamy też autonomiczne rozwiązania transportowe, wykorzystywane podczas pracy w kopalniach,portach oraz elektryfikację.

Poleć ten artykuł:

Polecamy