Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...

Ostatnia mila
  •   

21 marca   Marek Wiązowski, Quantum Qguar
Ostatnia mila W dobie gwałtownego rozwoju rynku e-commerce, zagadnienie ostatniej mili, czyli inaczej dostawy przesyłki bezpośrednio do klienta końcowego, staje się coraz ważniejszym elementem planowania transportu. Problem ten jest istotny z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze szacuje się, że ostatnia mila pochłania od 30 do nawet 50% łącznych kosztów wysyłki. Ponadto, to właśnie ten ostatni etap dostawy najsilniej wpływa na poziom satysfakcji odbiorcy.
 

Dla klientów ważna jest nie tylko szybkość dostawy, ale też możliwość wyboru dogodnego momentu odbioru przesyłki. Planowanie dostaw w ramach ostatniej mili dodatkowo komplikuje fakt, że poszczególne artykuły mogą znacznie różnić się gabarytami i wymaganymi warunkami transportu. Do towarów, które klienci najczęściej zamawiają wraz z dostawą należą książki, multimedia, sprzęt RTV/AGD, odzież oraz produkty spożywcze.

Zagadnienie ostatniej mili, stanowi ważne wyzwanie dla informatycznych systemów zarządzania transportem TMS (Transport Management System). W jaki sposób mogą one wspomóc kierowanie dostawami?

 

Łączenie informacji z wielu źródeł

Duża liczba partnerów handlowych, podwykonawców i firm spedycyjnych zaangażowanych w realizację zamówień oznacza konieczność zarządzania ogromną ilością informacji. Oprogramowanie TMS pozwala na łatwe gromadzenie i agregowanie danych. Dzięki niemu można szybko odnaleźć potrzebną informację, a także m.in. porównywać oferentów pod kątem ceny czy warunków dostawy.

Systemy TMS mogą pozyskiwać i łączyć informacje m.in. z oprogramowania zarządzania przedsiębiorstwem (ERP), systemów magazynowych (WMS) czy zarządzania podwórzem (YMS). Zapewnia to ciągłość wymiany informacji i sprawia, że wszystkie ważne z punktu widzenia dostaw dane, znajdują się w obrębie jednego systemu.

 

Transparentność dostaw

Dzięki informacjom dostarczanym przez kierowców, system TMS automatycznie i na bieżąco aktualizuje status zamówienia, pozwalając śledzić jego przebieg w czasie rzeczywistym. Buduje to przejrzystość dostaw, ułatwia zapobieganie opóźnieniom, a także pozwala na powiadamianie klientów o stanie zamówienia.

 

Połączenie wszystkich stron dostawy

System TMS stanowi centrum zarządzania dostawami, które może łączyć producentów, firmy handlowe, logistyczne, transportowe i spedycyjne. Znacznie usprawnia to komunikację pomiędzy przedsiębiorstwami, pozwala im też na szybsze i klarowne rozliczenia finansowe.

 

Wybór optymalniej trasy

Na środowisko ostatniej mili mogą składać się zatłoczone ośrodki miejskie, trudno dostępne lokalizacje i drogi z ograniczeniami w ruchu. Podczas planowania przebiegu trasy, systemy TMS mogą uwzględniać wiele aspektów wpływających na wykonanie i czas dostawy.

Wybór optymalnej trasy oznacza mniejsze wydatki na paliwo i pracę kierowców, obniżając tym samym koszty transportu.

 

Mierzenie wydajności

Oprogramowanie TMS automatycznie oblicza wskaźniki efektywności dla realizowanych zleceń i pracy kierowców. Systemy pozwalają też miarodajnie oceniać podwykonawców, którym zlecono usługi transportowe, zarówno pod względem finansowym jak i jakości dostawy.

 

Kontrola kosztów

System TMS ułatwia rozliczenia finansowe związane z dostawami. Funkcje systemu obejmują gromadzenie i przechowywanie faktur, cenników, umów czy dokumentów realizacji trasy. Dzięki temu wszelkie informacje finansowe związane z transportem znajdują się w jednym miejscu.

Dostarczane przez system raporty pozwalają analizować koszty logistyki i oceniać efektywność wszelkich elementów dostawy.

 

Automatyczny przepływ informacji

Elektroniczny obieg dokumentów pozwala skrócić czas dostawy i zmniejszyć nakład pracy kierowców i spedytorów. Automatyczny przepływ informacji pozwala zmniejszyć ilość błędów popełnianych w wysyłce, redukując tym samym koszty zwrotów.

 

Problem ostatniej mili z pewnością będzie ewoluował, choćby ze względu na dążenie do ograniczania ruchu pojazdów spalinowych w centrach miast. Wymusi to na dostawcach poszukiwanie alternatywnych środków transportu, takich jak samochody elektryczne. Zdolność elastycznego planowania i realizacja dostaw, a także umiejętność wykorzystania narzędzi statystyki i automatyzacji zdecydują o tym, które przedsiębiorstwa najlepiej poradzą sobie z wyznaniami transportu ostatniej mili.

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.