Operator Logistyczny Roku 2010

Operator Logistyczny Roku 2010

Statuetki i wyróżnienia Operatora Logistycznego Roku 2010 wręczono przy błysku jupiterów i fleszy podczas Gali Logistyki i Transportu, która odbyła się w ostatni piątek w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie. Gala zgromadziła około 500 przedstawicieli top managmentu z branży TSL

LAUREACI PROGRAMU BADAWCZEGO OPERATOR LOGISTYCZNY ROKU 2010

Godło złote – Hellmann Logistics Worldwide Polska

Godło srebrne – TNT Express Worldwide (Poland)

Godło brązowe  – DHL Express

Godło brązowe – GEFCO Polska

Laureat pierwszej nagrody, złotego godła, tegorocznej dziewiątej edycji programu Operator Logistyczny Roku, Hellmann Worldwide Logistics Polska, to jedna z nielicznych firm uczestniczących w badaniu od samego początku, wyróżniona w roku ubiegłym nagrodą za zakres wysoko przez klientów ocenianych usług logistycznych.

Kiedy pozycja rynkowa większości firm wśród kluczowych klientów uległa wyraźnemu zachwianiu na skutek wzrostu konkurencji, ujawniły się nieliczne firmy, które słabość rywali potrafiły wykorzystać. Warto podkreślić, że Hellmann Worldwide Logistics Polska wcale nie walczy tak usilnie jak inne firmy o pozyskanie klientów obsługiwanych przez konkurentów. Zauważalna jest wręcz programowa koncentracja się na obsłudze wybranej klienteli, którzy wykazują rosnącą z roku na rok lojalność w stosunku do tego operatora logistycznego. Marka firmy staje się coraz bardziej rozpoznawalna. HWL stanowi wyjątek, gdyż nie poddaje się tendencji, której uległy prawie wszystkie badane firmy, usilnie rozszerzające zakres świadczonych usług na rzecz kluczowych klientów. Firma nie musiała tego po prostu robić, gdyż w tym zakresie posiadała już odpowiedni potencjał (patrz: ubiegłoroczna nagroda!). Porządkując portfel usług, firma mogła się skupić na poprawie jakości obsługi (utworzono specjalny dział obsługi klienta). Dało to nadspodziewanie dobre efekty: sto procent klientów zadeklarowało zadowolenie z realizacji przez firmę założonych norm wykonania usług logistycznych, co od kilku lat nie udało się osiągnąć żadnej innej firmie. Klienci konkurentów HWL widzą w firmach z grupy DHL, oraz w DB Schenker, DSV, GEFCO Polska, Raben Polska, Rohlig Suus.

Laureat drugiej nagrody, srebrnego godła, tegorocznej edycji programu badawczego Operator Logistyczny Roku”, TNT Express Worldwide (Poland), to wyjątkowa w historii programu firma, która trzy razy z rzędu zajmowała pierwsze miejsce w rankingu najwyżej przez klientów cenionych firm logistycznych w Polsce, przez sześć lat obecności w zestawieniu nigdy nie była notowana niżej niż na miejscu drugim.

TNT Express to jedna z najbardziej efektywnych ekonomicznie firm w całej branży logistycznej. Cechują ją dbałość o harmonijny rozwój i wysoką efektywność działania (sprzedaż o stosunkowo niskiej dynamice wzrostu, ale niezmiennie prawie dwudziestoprocentowa rentowność netto). Czasy kryzysu nie zachwiały pozycji firmy, mimo że musiała stawić czoła konkurentom w wymianie międzynarodowej, kluczowym dla niej segmencie rynku, na który z impetem weszły firmy dysponujące możliwościami organizowania międzynarodowych połączeń drogowych, dla oszczędności chętniej obecnie przez klientów wybieranych niż połączenia lotnicze, stanowiące domenę TNT. Firma zajmuje wyjątkową pozycję na rynku, o czym świadczy fakt, że dla jej klientów żadna podobnej wielkości firma kurierska nie stanowi konkurencji. TNT Express realizuje unikalny model biznesowy, w którym obok serwisu międzynarodowego i dostaw ekspresowych znajdują się dostawy realizowane tego samego dnia (miejskie), oraz przewozy przesyłek do 1 kg i odbiór dokumentów zwrotnych. W tych segmentach rynku firma jest liderem, zapewniając klientom konkurencyjne warunki dostaw, zarówno jeśli chodzi o czas (zapewnienie klientom obsługi w trybie 24/7, czyli przez całą dobę, siedem dni w tygodniu), jak i przestrzeń (rozbudowa połączeń drogowych i lotniczych, nowe oddziały, regionalizacja zarządzania sprzedażą). Oferta firmy należy do najsilniej sprofilowanych na rynku usług kurierskich, dzięki czemu w wymienionych wyżej dziedzinach usług nie znajduje sobie równych pod względem penetracji rynku. TNT jest w szczególności niekwestionowanym liderem w zakresie usług kurierskich świadczonych dla grupy dużych i średniej wielkości przedsiębiorstw produkcyjnych, gdyż tej grupie odbiorców jest w stanie zaoferować atrakcyjne pod względem jakości wyspecjalizowane pakiety usług. Konkurentami firmy są DHL Express i UPS Polska.

Laureat trzeciej nagrody, brązowego godła, tegorocznej edycji programu Operator Logistyczny Roku, DHL Express, reprezentująca grupę logistyczną o największym potencjale na polskim rynku, to laureat wielu wyróżnień i zwycięzca programu w 2004 r.

DHL Express to preferowany dostawca usług logistycznych na polskim rynku w segmencie usług kurierskich i ekspresowych. O przewadze konkurencyjnej firmy stanowią szerokie możliwości współpracy, uwzględniające kompleksowość usług, geograficzny zasięg dostaw czy politykę cenową. Na tych polach firma wyprzedza najgroźniejszych konkurentów, którzy skutecznie mogą rywalizować z potentatem jedynie w zakresie jakości realizacji dostaw. W usługach dla wybranych grup przedsiębiorstw (dużych, o kapitale zagranicznym, przemysłowych, zorientowanych na wymianę z zagranicą) dostęp konkurentów jest szczególnie ograniczony. DHL Express zachowuje strukturę sprzedaży usług bardziej zróżnicowaną niż inne firmy kurierskie, skutecznie konkurując z innymi operatorami logistycznymi (firmami spoza segmentu usług kurierskich) w obsłudze dostaw dla przemysłu. Firma dysponuje też nieporównanie szerszym niż konkurenci zakresem świadczonych usług. DHL, która poza serwisem miejskim obecnie sprzedaje najpełniejszy pakiet usług, a w zakresie krajowego serwisu ekspresowego, obsługi handlu elektronicznego czy przewozów drobnicy uzyskała wyraźną przewagę nad konkurentami. Najwięksi konkurenci firmy to UPS Polska, oraz DB Schenker, Raben, i TNT Express.

Laureat ex aequo trzeciej nagrody, brązowego godła, tegorocznej edycji programu Operator Logistyczny Roku, GEFCO Polska, to firma, która wśród wszystkich partnerów badania rozwija się najszybciej. Założona przed niewiele ponad dziesięcioma laty, należy obecnie do grona dziesięciu największych operatorów usług logistycznych w Polsce.

Rosnącą pozycję rynkową firmy poświadcza stopniowy awans w rankingu firm sporządzanym na podstawie wyników omawianego w tym miejscu badania zadowolenia klientów. GEFCO Polska była laureatem II nagrody w 2006 r. i zdobywcą pierwszego miejsca w rankingu dwa lata później. Późny w porównaniu z innymi potentatami start nieznanej wcześniej na polskim rynku firmy miał wpływ na przyjętą strategię rozwoju zostania liderem w segmencie dostaw dla przemysłu. Ograniczenia związane z brakiem wyrobionej marki na trwale wyczuliły firmę na konieczność aktywnego komunikowania się z klientami i adekwatnego reagowania na potrzeby rynku. Dzięki aktywności firmy w sponsorowaniu i zapewnianiu obsługi logistycznej wydarzeń sportowych marka GEFCO stała się w krótkim czasie jedną z najbardziej znanych na rynku usług logistycznych. Znakomicie ułatwiło to porozumiewanie się z klientami, co do realizacji ich potrzeb i oczekiwań. Standard obsługi dostaw w opinii klientów GEFCO opiera się niezmiennie od lat na trzech filarach: najlepsza na rynku realizacja dostaw, elastyczność terminów i form dostaw, oraz cena usług uzasadniona jakością. Do najpoważniejszych rywali firmy na polskim rynku należą Raben, oraz firmy z grupy DHL i DB Schenker.

Wyróżnienia honorowe w programie badawczym:

CAT LC Polska  – Lider logistyki części zamiennych i komponentów motoryzacyjnych

FM Logistic –  Integracja łańcuchów dostaw producentów i dystrybutorów

NYK Logistics Polska – Szeroki zakres wysoko cenionych usług logistycznych

Diera – Wypełnianie złożonych norm usług logistycznych

DHL Supply Chain – Potencjał konkurencyjny firmy w segmencie logistyki kontraktowej

Panalpina Polska – Lider rynku spedycji morskiej i lotniczej

Raben Polska – Najbardziej kompleksowa na rynku obsługa dostaw

DPD Polska – Najbardziej terminowy na rynku dostawca przesyłek

Fresh Logistics – Najlepszy generalnie na rynku standard usług logistycznych

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy