Od 1 lipca 2011 r. – elektroniczne myto na polskich drogach

Od 1 lipca 2011 r. – elektroniczne myto na polskich drogach

Od 1 lipca 2011 r. w Polsce będzie obowiązywać opłata elektroniczna pobierana na zasadach określonych w ustawie z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz.U.07.19.115 ze zm.) i innych przepisach prawa. Według Ministerstwa Infrastruktury, elektroniczny system

Ministerstwo Infrastruktury podjęło działania związane z wdrożeniem ETC w sferze legislacji. Wykonując delegację ustawową zawartą w art. 13ha ust. 5 przygotowano projekt rozporządzenia w sprawie obliczania maksymalnej stawki opłaty elektronicznej. Projekt określa metodę obliczania maksymalnej stawki za przejazd 1 kilometra drogi krajowej, która zgodnie z proponowanym rozwiązaniem będzie odrębnie obliczana dla danej klasy technicznej dróg krajowych lub jej odcinka, na których przewiduje się wprowadzenie poboru opłaty elektronicznej. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie przewiduje powiązanie maksymalnej wysokości stawki opłaty elektronicznej z całkowitymi kosztami, koniecznymi do poniesienia w związku z przygotowaniem, budową oraz późniejszą eksploatacją danej drogi krajowej lub jej odcinka. Koszty te mogą zostać powiększone o przewidywaną stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału lub marżę odzwierciedlającą stopień poniesionego ryzyka. Na podstawie obliczenia tej stawki wyliczona zostanie zróżnicowana wysokość stawek opłaty elektronicznej, która faktycznie będzie pobierana.
Na podstawie art. 13ha ust. 6 pkt 1 ustawy o drogach publicznych przygotowano projekt rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Projekt rozporządzenia przewiduje w pierwszym okresie (od lipca 2011) objęcie opłatami ok. 650 km autostrad, ok. 570 km dróg ekspresowych oraz ok. 520 km dróg krajowych dwujezdniowych, zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza rozbudowa systemu planowana jest na styczeń 2013 r., a druga na styczeń 2014. W 2014 system obejmował będzie ok. 4400 km dróg (bez autostrad koncesyjnych).

Poleć ten artykuł:

Polecamy