Młodzi logistycy w akcji

Nadrzędnym celem Technikum nr 3 w Łodzi zawsze było dopasowanie kierunków kształcenia do wymagań rynku pracy. Dlatego oprócz logistyków, kształcą się tu przyszli m.in. technicy gazownictwa, czy energetyki odnawialnej. Odróżnia to szkołę od innych, działających na terenie...

Technik logistyk jest jednym z całej gamy kierunków zawodowych, w jakich można kształcić się w naszym kraju. Ze względu na ogromne zapotrzebowanie na pracowników wynikające z ciągłego rozwoju branży TSL, kierunek jest bardzo popularny w szkołach technicznych. Szczególnie widać to w centralnej Polsce, gdzie krzyżują się główne węzły liniowej infrastruktury drogowej. Takie miasta jak Stryków, Piotrków Trybunalski, czy nawet Łódź znalazły się w centrum zainteresowania pod względem lokalizacji magazynów czy centrów logistycznych. Szkoły techniczne i zawodowe dostrzegają tę szansę i dlatego też z roku na rok placówek, które kształcą uczniów w kierunkach logistyczno-spedycyjnych, jest coraz więcej. Jednak rosnąca ilość szkół, nie zawsze idzie w parze z lepszym kształceniem zawodowym. Wiedza, którą uczniowie zdobywają w szkolnych ławkach, nie jest wystarczająca w ciągle zmieniającym się świecie logistyki. Należy szukać rozwiązań, które pozwolą uczniom jak najwięcej czasu spędzać na nauce zawodu w praktyce, a nie tylko w teorii.

Potrzeba matką wynalazków?

Taką potrzebę dostrzegła również grupa przyszłych logistyków z Technikum nr 3 w Łodzi. Podczas lekcji uczniowie zaczęli przekonywać mnie do tego, że nauka bez praktyki jest zdecydowanie trudniejsza. Poruszyliśmy wtedy, wydawać by się mogło, łatwy temat związany z budynkami magazynowymi i ich podziałem. Uczniowie uzmysłowili mi, że zdecydowanie łatwiej będzie im zrozumieć i zapamiętać ten podział, jeśli do takiego magazynu po prostu pojadą – a byli to uczniowie klasy II, którzy praktyki zawodowe mieli dopiero przed sobą. I tak utworzyła się grupa uczniów, którzy chcieli pogłębiać swoją wiedzę z logistyki ponad to, co wynikało z programu. Zaczęliśmy logistyczną przygodę – oficjalnie w roku szkolnym 2017/2018 założyliśmy w szkole koło naukowe, które zrzesza uczniów od klasy I do IV i zaczęliśmy pracować na wzór kół studenckich.

Aktywność i działalności

Dziś nasze Koło liczy 14 członków, którzy biorą udział w zajęciach dodatkowych w szkole, podczas wyjazdów i na konferencjach. Na zajęciach poruszamy tematy, o których uczniowie sami chcą rozmawiać, rozwiązują też zadania z poziomu studiów logistycznych. Wyjeżdżamy 3-4 razy w semestrze: oprócz udziału w konferencjach naukowych (w tym roku była to Łódź, Gdynia i Poznań), jeździmy do magazynów, centrów logistycznych oraz firm produkcyjnych. Wycieczki, ze względów finansowych, staramy się organizować głównie na terenie województwa łódzkiego, choć uczniowie chcą jeździć coraz więcej i coraz dalej. Wiadomo, że w miarę jedzenia, apetyt rośnie. W związku z tym do Zespołu Szkół Morskich w Gdańsku… polecieliśmy samolotem z Wrocławia. Dla większości uczniów był to pierwszy i dotychczas jedyny lot samolotem w życiu.

Oczywiście poszerzanie horyzontów to nie tylko wyjazdy i wycieczki. Członkowie Koła biorą udział w konkursach organizowanych przez uczelnie wyższe. Możemy pochwalić się sukcesami w konkursach referatów – zdobyliśmy I i II miejsca w konkursie organizowanym przez Wyższą Szkołę Gospodarki Krajowej w Kutnie oraz I i III miejsca w konkursie zorganizowanym przez Uniwersytet Łódzki. W ramach aktywności poszerzających wiedzę praktyczną, członkowie Koła wzięli udział w inicjatywie Zwolnieni z Teorii i zrealizowali projekt pod nazwą „Plastikowe UNlove”. Przeprowadzali liczne prelekcje dotyczące segregacji odpadów w szkołach podstawowych na terenie województwa. Ciężka praca, oddanie, motywacja opłaciły się – projekt został wybrany jednym z 10 najlepszych – w temacie ekologii – w Polsce.

Plany i cele na przyszłość

Głównym naszym celem jest zachęcanie uczniów do poszerzania wiedzy logistycznej zarówno praktycznej, jak i teoretycznej. W planach mamy kolejne wyjazdy (również zagraniczne), a w przyszłym roku szkolnym sami chcemy zorganizować konferencję naukową. Pomysłów i planów jest dużo. Dziś wydawać się mogą trudne do zrealizowania, ale z zapałem uczniów i z ich pozytywnym nastawieniem nie ma rzeczy niemożliwych. Wierzę w nich i dalej będę wspierał – „Daj człowiekowi rybę, a pożywi się jeden raz. Naucz go łowić ryby, a będzie się żywił nimi całe życie”.

W przypadku zainteresowania naszymi działaniami bądź chęcią wsparcia zarówno od strony merytorycznej, jak i finansowej zapraszamy do kontaktu (naukowe.kolo.logistyczne@gmail.com) oraz do odwiedzenia naszego profilu na portalu Facebook: www.facebook.com/LogistycyTechnikum3