Litewska Rail Baltica

Litewska Rail Baltica

Na Litwie od granicy z Polską tory Rail Baltica mają europejski rozstaw szyn. Z Rokasem Masiulisem, ministrem transportu Litwy, rozmawia Janusz Mincewicz.Polska przystępuje do modernizacji ostatniego, na terenie naszego kraju, odcinka linii kolejowej Rail Baltica: Ełk –...

Polska przystępuje do modernizacji ostatniego, na terenie naszego kraju, odcinka linii kolejowej Rail Baltica: Ełk – Trakiszki. Na jakim etapie jest realizacja Rail Baltica na terenie Litwy?

Od granicy z Polską realizujemy linię Rail Baltica o europejskim rozstawie szyn 1435 mm, która przebiega równolegle do linii o rozstawie 1520 mm, który jest na Litwie i w krajach byłego ZSRR. To znacznie ułatwi i przyspieszy komunikację przez granicę. W październiku 2015 r. zakończyliśmy budowę linii kolejowej o tej europejskiej szerokości ze stacji Mockava na granicy Polski i Litwy do głównego dworca kolejowego w Kownie. Obecnie prowadzimy prace budowlane związane z przedłużeniem linii kolejowej o rozstawie 1435 mm z głównej stacji w Kownie do intermodalnego terminala Palemonas na północny Kowna.

 

A kiedy będzie gotowy następny odcinek linii?

Na kolejny odcinek Rail Baltica, tj. od terminalu intermodalnego Palemonas do granicy Litwy z Łotwą, wykonaliśmy już dokumentację planowania przestrzennego i obecnie trwa pozyskiwanie gruntów na potrzeby tej inwestycji. Wkrótce gotowy będzie projekt techniczny. Równocześnie na Rail Baltica na odcinku od granicy polsko-litewskiej do Kowna prowadzimy badania zlecone przez joint venture RB Rail, dotyczące analizy możliwości technicznych, aby przystosować tą linię do prędkości od 120 km/godz. do 240 km/godz. prędkości konstrukcyjne. Prędkość 240 km/godz. jest ogólnym parametrem linii Rail Baltica, który należy zapewnić na całej trasie Rail Baltica w państwach bałtyckich.

 

Czy Litwa współpracuje z Polską i innymi państwami, przez które przebiega Rail Baltica?

Tak. Jest bardzo dobra współpraca pomiędzy państwami bałtyckimi, Polską i Komisją Europejską. A jej głównym celem jest zharmonizowanie prac i dostosowanie jednakowych parametrów prędkości na całej trasie Rail Baltica.

 

Polska również intensyfikowała prace przy drogowej Via Carpatia. A jak przebiegają one na odcinku litewskim?

Na terytorium Litwy Via Carpatia składa się z dwóch części: pierwsza przebiega od granicy litewsko-polskiej do Kowna i jest identyczna z przebiegiem Rial Baltica, a druga z Kowna do portu w Kłajpedzie. W pierwszej kolejności główne prace prowadzone są na odcinku granica litewsko-polska – Kowno. Po zakończeniu prac Via Carpatia będzie tu w 2022 roku autostrada czteropasmowa. Obecnie modernizowany jest odcinek Marijampolė – Kowno. Prace na tej części zostaną zakończone do końca 2018 roku i wtedy stanie się on autostradą. Natomiast druga część trasy Via Carpatia, z Kowna do portu w Kłajpedzie, już obecnie jest nowoczesną autostradą czteropasmową.

 

Przed kilkoma laty na polsko-litewskim przejściu kolejowym Trakiszki – Mockava działał system samoczynnego rozsuwu kół SUW 2000 konstrukcji dr inż. Ryszarda Suwalskiego. Jaka jest szansa, by powrócił do użytkowania na tym przejściu i na innych kolejowych przejściach polsko-litewskich?

Litwa buduje Rail Baltica od granicy z Polską w głąb kraju o rozstawie szyn 1435 mm. A więc jest to taki sam rozstaw, jak w Polsce i Europie. Dzięki temu mamy na swoim terytorium kolej powiązaną z europejską, co ułatwia ruch pasażerski i towarowy, w tym bezpośrednie połączenie z naszymi terminalami intermodalnymi. W związku z tym obecnie nie ma potrzeby, aby budować na granicy litewsko-polskiej systemu SUW 2000 do samoczynnego przestawiania kół w wagonach. W najbliższej przyszłości nie przywidujemy instalacji systemu SUW 2000 w litewskiej sieci kolejowej.

 

Rozmawiał: Janusz Mincewicz

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy