Koniec rosyjsko-polskiej wojny transportowej

Koniec rosyjsko-polskiej wojny transportowej

Dla Polski oznacza to wzrost kwoty bazowej zezwoleń EKMT ze 153 w roku 2010 do 183 zezwoleń w 2011 r., co daje nam obecnie 1.544 zezwoleń rocznych. Stanowi to, po przeliczeniu na zezwolenia roczne, z uwzględnieniem kategorii ekologicznej pojazdu, ok. 30-procentowy wzrost

Dla Polski oznacza to wzrost kwoty bazowej zezwoleń EKMT ze 153 w roku 2010 do 183 zezwoleń w 2011 r., co daje nam obecnie 1.544 zezwoleń rocznych. Stanowi to, po przeliczeniu na zezwolenia roczne, z uwzględnieniem kategorii ekologicznej pojazdu, ok. 30-procentowy wzrost możliwości transportowych dla polskich przewoźników do i z Federacji Rosyjskiej z tytułu posiadania zezwoleń EKMT.

W wyniku tych decyzji, 2 lutego 2011 r. odbyło się posiedzenie polsko–rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Tematem rozmów była sprawa kontyngentu zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych na 2011 rok. Uzgodniono kontyngent zezwoleń w wysokości 150 tys. szt. dla każdej ze stron. Przewoźnicy polscy, w ramach tego kontyngentu, otrzymają 126 tys. zezwoleń na przewozy dwustronne tranzytowe oraz 24 tys. zezwoleń na przewozy do i z krajów trzecich.

Dla zapewnienia stabilizacji w transporcie uzgodniono, że powyższy kontyngent będzie obowiązywał także w latach 2012-2013. Ponadto ustalono, że jeżeli miałoby nastąpić zmniejszenie kontyngentu zezwoleń EKMT dla Polski, ważnych na terytorium Federacji Rosyjskiej, strona polska ma prawo odstąpić do ustaleń dotyczących kontyngentu uzgodnionego ze stroną rosyjską w protokole posiedzenia Komisji Mieszanej z 2 lutego 2011 r.

W efekcie przyjętych ustaleń strona polska dysponuje, w porównaniu do roku ubiegłego większymi, co najmniej o ok. 20 proc., możliwościami przewozowymi do Federacji Rosyjskiej.

Ustalenie kontyngentu oraz uzgodnienie szybkiej wymiany zezwoleń pozwala na niezwłoczne uruchomienie operacji transportowych do i z Federacji Rosyjskiej. Jednocześnie jest to pierwsze porozumienie ze stroną rosyjską, zapewniające możliwość zaplanowania operacji transportowych w perspektywie kilkuletniej.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Poleć ten artykuł:

Polecamy