Škoda najlepsza

Škoda najlepsza

Do ostatniej chwili trwała pogoń Forda za Škodą w liczbie sprzedanych samochodów do firm w 2010 roku w Polsce. Jednak dzięki udanemu grudniowi czeski koncern według danych carmarket.com.pl obronił pozycję lidera. Trzecie miejsce na podium przypadło Oplowi, który minimalnie

W sumie zarejestrowano na firmy 186 333 samochody, a łącznie z klientami indywidualnymi sprzedano w 2010 roku w Polsce 353 228 auta. Tak więc wolumen sprzedaży do przedsiębiorstw przekroczył barierę 50 procent. Škoda uzyskała prawie 12-procentowy udział w rynku, minimalnie większy od Forda, który jednak w 2009 roku miał 12,26% udziału rynkowego. O ponad jeden punkt procentowy zyskała za to Kia (z 2,35% w 2009 roku do 3,75% w 2010 roku).

500% wzrostu

Gdyby wziąć pod uwagę tylko sprzedaż samochodów osobowych, najwięcej nabywców firmowych w 2010 roku znalazły pojazdy ze znaczkiem Forda. Lider miał procentowy udział w rynku 12,05, wyprzedzając Škodę (10,34%), Toyotę (8,92%), Volkswagena (8,67%) oraz Opla (8,54%). W pierwszej dziesiątce znalazło się również miejsce dla Renault, Fiata, Peugeota, Nissana i Citroëna.

Procentowo wielkie wzrosty zanotowały między innymi dwie marki, które są bardzo rzadko kupowane w Polsce. Oto Aston Martin w 2009 roku sprzedał zaledwie dwa pojazdy, a rok później aż 10, więc statystycznie strzałka podskoczyła do góry aż o 500%. W minionym roku nabywców znalazły cztery Maserati i cztery pojazdy marki Rolls-Royce, podczas gdy w 2009 roku te dwie nazwy w ogóle nie pojawiły się w notowaniach carmaket.com.pl.

Z bardziej „egzotycznych” marek warto wymienić choćby Gonowa (chińska marka mająca między innymi w ofercie pickupa – jest w Polsce importer!), Caterhama – sprzedały do firm po jednej sztuce, czy innego „Chińczyka”: Shuanghuan (2 egzemplarze). Zamieszanie wokół marki Ssangyong, która najpierw wycofała się z naszego rynku, a potem na niego powróciła zaowocowało sprzedażą ledwie jednego pojazdu (w 2009 roku – 67). Zresztą przemiany własnościowe miały na pewno wpływ także na spadek sprzedaży Saaba (z 318 w 2009 roku do 137 w 2010 roku).

Aspiracje Dacii

Wielki skok zanotowało Porsche – z 191 pojazdów w 2009 roku, sprzedaż do firm wzrosła do 436 aut. To więcej niż choćby w przypadku Taty (144 w 2009 roku, 228 w 2010 roku), czy Lancii (170 w 2009 roku, tylko 122 w 2010 roku). Na pewno zadowoleni są również dostawcy do Polski Infiniti (119 w 2009 roku, 227 w 2010 roku) i Isuzu (31 w 2009 roku, 137 w 2010 roku, czyli ponad 400% wzrost!). Ta ostatnia marka ma zresztą szansę na dalsze zwiększenie sprzedaży – jednym z jej filarów jest przecież pickup D-max, a przecież przepisy sprzyjają obecnie zakupowi tego rodzaju pojazdów.

Zaskakująco wysokie miejsce jak na dystrybucję do firm zajmuje Land Rover, który zwiększył liczbę egzemplarzy z 363 sztuk do 649. W rankingu marka będąca obecnie w hinduskim władaniu wyprzedziła choćby Alfę Romeo (379 w 2009 roku, 497 w 2010 roku).

Swoje aspiracje stania się zauważalną marką na rynku pojazdów do firm potwierdza Dacia. Szczególnie w obecnych czasach, gdy niektóre przedsiębiorstwa szukają tańszych alternatyw w stosunku do liderów na rynku są to pojazdy chętnie kupowane. Pochodząca z Rumunii, a będąca obecnie we władaniu francuskiego Renault marka sprzedała w Polsce w 2010 roku 1843 auta (w 2009 roku 644), przeskakując w klasyfikacji choćby SEAT-a, Subaru, czy Mazdę.

A propo’s Mazdy – stworzenie programu sprzedaży do firm powoli zaczyna przynosić pierwsze efekty, bo wynik 1617 sztuk (1023 w 2009 roku) trudno uznać za zły. Niezłą pracę wykonują również w Mitsubishi (3365 sztuk w 2009 roku, 4278 sztuk w 2010 roku), Kia (4072 aut w 2009 roku, 6985 aut w 2010 roku), czy Nissanie (4375 egzemplarzy w 2009 roku, 5434 egzemplarzy w 2010 roku).

Toyota w świętokrzyskim

Ciekawie się przedstawia również sprzedaż w poszczególnych województwach. Na przykład w małopolskim na drugim miejscu był Peugeot (w dolnośląskim na trzeciej lokacie). W mazowieckim triumfował Ford (13,31% udziału w rynku), zresztą ta marka zwyciężyła również w zachodnio-pomorskim (13,98% udziału w rynku), śląskim (15,98% udziału w rynku) i lubuskim (10,39% udziału w rynku).

Pozostali zwycięzcy, oprócz oczywiście Škody, w poszczególnych województwach to Nissan (podkarpackie – 11,15% udziału w rynku), Fiat (podlaskie 11,35% udziału w rynku, warmińsko-mazurskie 13,03% udziału w rynku) oraz Toyota (świętokrzyskie 12,78% udziału w rynku).

Bliższe informacje na stronie internetowej www.carmarket.com.pl

Poleć ten artykuł:

Polecamy