Jak rozwiązywać problemy z paletami

Jak rozwiązywać problemy z paletami

Na kłopoty z paletami narzeka wielu przewoźników i operatorów logistycznych. Autorzy bloga poradniktransportowy.pl opracowali swego rodzaju poradnik opisujący dziesięć najczęstszych problemów, proponując zarazem ich rozwiązanie. O pięciu z nich można przeczytać także na log24.pl...

Szybkość generuje problemy

Dostałeś zlecenie transportowe, miałeś mało czasu, przejrzałeś szybko dokumenty, no dobrze, tak naprawdę to pierwszą stronę, nie znalazłeś nic o paletach, więc po dostarczeniu towaru nikt nie zainteresował się kwitami paletowymi, a teraz klient domaga się rozliczenia palet…

To jeden z najczęstszych błędów jakie popełniają przewoźnicy. Towar dostarczyłeś bez zarzutu, ale zleceniodawca domaga się rozliczenia palet, mimo, że przecież na zleceniu transportowym nie było słowa o wymianie palet. Czy jednak na pewno? Musisz pamiętać o jednym: zlecenie transportowe trzeba przeczytać do samego końca, nie tylko jego pierwszą stronę, ale także część szczegółową, bo właśnie tam często znajdują się informacje bardzo istotne dla prawidłowego wywiązania się z umowy, również odnośnie wymiany palet. Kiedy zatem klient domaga się rozliczenia palet może okazać, się, że będziesz stratny, bo nie doczytałeś warunków zlecenia transportowego.

Transport bez wymiany palet a brak dokumentacji

Ustaliłeś z klientem, że transport nie będzie obejmował wymiany palet, więc kierowca nie zadbał o pobranie kwitów paletowych i nie udokumentował obiegu palet.

Wielu przewoźników uważa, że skoro umówiło się z klientem, że nie musi wymieniać palet, to może o nich zapomnieć. Nie jest to dobra praktyka, ponieważ po wykonaniu zlecenia zdarza się, że zleceniodawca i tak żąda dokumentów dotyczących palet. Rozwiązaniem jest każdorazowe pobieranie przez kierowcę kwitów paletowych dotyczących każdego transportu. W takim wypadku zleceniodawca nigdy Cię nie zaskoczy, a Ty będziesz miał spokojną głowę.

Nikt nie dał kierowcy kwitu paletowego

Nie posiadasz kwitu paletowego ponieważ na załadunku lub rozładunku nikt go nie dał kierowcy…

Takie sytuacje niestety się zdarzają. Warto ubezpieczyć się na taką ewentualność i zwyczajnie przygotować własny formularz, który kierowca może wręczyć załadowcy lub rozładowcy w celu potwierdzenia faktycznego przebiegu wymiany palet. Jeśli kierowca nie ma takiego formularza może dokonać spisu wydanych i pobranych palet na zwykłej kartce papieru. Ważne, aby były to informacje zapisane czytelnie i zostały potwierdzone przez załadowcę lub rozładowcę.

Szczegółowe instrukcje

Dostałeś zlecenie, które zawiera bardzo szczegółowe instrukcje dotyczące rozliczenia palet zakładające m.in. ewidencjonowanie palet na specjalnym kwicie paletowym.

Powinieneś stosować się ściśle do zaleceń, szczególnie w kwestii dokumentacji. Może bowiem dojść do takiej sytuacji, gdy kierowca wymieni palety i potwierdzi to, ale nie zrobi tego na właściwym kwicie paletowym. Rozliczenie na takiej podstawie może nie być możliwe, pomimo wykonania zlecenia i zaewidencjonowania wymiany palet. Możesz zostać obciążony kosztem palet, mimo iż zwróciłeś je zgodnie z umową. Jak się okazuje czasem także forma dokumentu jest istotna. Widać to zwłaszcza w przypadku tych zleceń, gdzie nie dochodzi do wymiany palet przez przewoźnika, ale wymagany jest kwit DPL (Deutsche Paletten Logistik GmbH). Warto zatem przypilnować tej kwestii i posługiwać się odpowiednimi, ustalonymi w ramach umowy, dokumentami.

Brak palet na stanie

Wymieniłeś palety na załadunku (potwierdziłeś wymianę kwitem paletowym) i dostarczyłeś towar na miejsce. Chcesz wymienić palety, ale okazuje się, że rozładowca nie wyda Ci palet, ponieważ nie ma ich na stanie.

W takiej sytuacji w zasadzie można postąpić dwojako. Kierowca powinien zadbać o kwity paletowe, żeby potwierdzić, że rozładowca nie chciał wydać palet i możesz wymienić te palety w innym terminie. Innym wyjściem jest skontaktowanie się ze zleceniodawcą w celu uzyskania informacji o tym, jak postąpić w zaistniałym przypadku. Zleceniodawca może zaproponować np. pobranie kwitu paletowego od rozładowcy i dostarczenie go do siebie, a pobranie palet ze wskazanego przez siebie innego magazynu (zleceniodawca rozlicza się wtedy z rozładowcą we własnym zakresie, już poza przewoźnikiem). Jeszcze innym rozwiązaniem jest wcześniejsze zabezpieczenie się w umowie przed taką sytuacją. Zazwyczaj umowa przewiduje możliwość obciążenia przewoźnika za brak rozliczenia palet, brak natomiast zapisu otwierającego drogę do domagania się rekompensaty za palety jeśli przewoźnik wymieni palety na załadunku, a nie otrzyma palet z powrotem na rozładunku. Można próbować wynegocjować taki zapis, choć to bardzo trudne.

Więcej na http://poradniktransportowy.pl/04/10-sposobow-na-problemy-z-paletami/

Poleć ten artykuł:

Polecamy