Jak okiełznać piki transportowe?

Jak okiełznać piki transportowe?

Na tle gwałtownego wzrostu rynku przewozów towarowych firmy spedycyjne muszą działać w warunkach deficytu pojazdów do wykonywania transportów międzynarodowych, który powstał wskutek zmniejszenia liczebności floty przewoźników w latach kryzysu. Najbardziej dotkliwie jest on...

Sytuacja wymaga od firm działających na rynku transportowo-spedycyjnym opracowania rozwiązań pozwalających na zniwelowanie ryzyka nieterminowej dostawy ładunków. Specjaliści z Grupy TELS dzielą się swoimi rozwiązaniami z Czytelnikami Truck&Business Polska. Pozwalają one uczynić proces dostaw bardziej stabilnym i o ile jest taka potrzeba, przyśpieszyć transport ładunków w warunkach ostrego deficytu pojazdów.

Dostawa z przeładunkiem

Takie rozwiązanie stosunkowo łatwo da się zrealizować w przypadku przewozów ładunków kompletnych, niewymagających szczególnych warunków transportu. Na przykład potrzebna jest pilna dostawa ładunku transportem drogowym z dalszego rejonu Francji do Rosji. Szybkie znalezienie bezpośredniego pojazdu na tej linii w sezonie szczytowym czasem graniczy z niemożliwością. W takim przypadku można to zrobić „na raty”, z przeładunkiem w Polsce. Z reguły na liniach Francja-Polska oraz Polska-Rosja jeździ wystarczająca liczba pojazdów dla sprostania popytowi. Zatem, pod warunkiem dokładnej organizacji procesu, termin dostawy nie zostanie zauważalnie wydłużony.

A teraz skomplikujemy zadanie: trzeba zorganizować dostawę ładunku w temperaturze kontrolowanej. Niech to będą wyroby farmaceutyczne, których import i wprowadzenie do sprzedaży wymagają nienagannego udokumentowania warunków przechowania i transportu. Jeśli takie zlecenie wpłynie w sezonie szczytowym, np. przed weekendem majowym lub Bożym Narodzeniem, znalezienie w trybie pilnym bezpośredniego pojazdu z naczepą chłodniczą z dalszych rejonów Europy jest prawie nierealne.

Przewóz farmaceutyków

Co radzą eksperci z Grupy TELS? Rozwiązanie w zakresie dostawy z przeładunkiem po drodze realizowane jest z poniższymi dodatkami:

a) transport realizują dwie chłodnie;

b) tuż przed przyjazdem pierwszego pojazdu do Polski, druga chłodnia już oczekuje na niego z włączonym agregatem;

c) oba auta wjeżdżają na zamknięty magazyn chłodniczy, przeładunek odbywa się z jednego samochodu na drugi najkrótszą możliwą drogą, przy drzwiach chłodni zamontowane są czujniki temperatury.

W związku z tym, że temperatura jest ciągle monitorowana przez obiektywne narzędzia pomiarowe z następującym wydrukiem danych, urząd celny nie ma podstaw do wątpliwości na temat przestrzegania warunków transportu. Grupa TELS już zorganizowała pomyślnie dostawę produkcji dla jednej z największych rosyjskich sieci aptek zgodnie z powyższym schematem. Realizacja wymaga jednak dokładnego planowania i wykonania, dlatego poradzić sobie z tym wyzwaniem mogą przewoźnicy ściśle współpracujący z wysokotechnologicznymi obiektami infrastruktury magazynowej w państwach graniczących z EAWG – na przykład w Polsce lub na Litwie.

Schemat „ładunków częściowych”

To rozwiązanie może zostać zrealizowane przez firmy spedycyjne świadczące usługi w zakresie dostaw ładunków częściowych (LTL). Z reguły takie podmioty mają dobrze działające procesy biznesowe i współpracują z grupą stałych i solidnych przewoźników, co pozwala dokładnie planować i przestrzegać terminów dostaw. Na dzień dzisiejszy schemat transportu ładunków częściowych z Europy do krajów EAWG w Grupie TELS wygląda w poniższy sposób.

1) Dostawa ładunku od nadawcy ładunku do magazynu konsolidacyjnego w Polsce lub na Litwie zajmuje 24-48 godzin od chwili uzyskania zlecenia.

2) Konsolidacja ładunków odbywa się jeszcze na etapie opracowania zlecenia.

3) Samochody ze skonsolidowanymi ładunkami odjeżdżają z magazynu do regionów docelowych codziennie. Dostawa ładunku do Centralnego rejonu Rosji zajmuje 7-10 dni od chwili uzyskania zlecenia.

W warunkach deficytu bezpośrednich pojazdów oraz nieznanego czasu na ich poszukiwania, ta opcja staje się niezawodną alternatywą, która czyni procesy dostaw ładunków bardziej stabilnymi. Dodatkowym atutem przewozów zgodnie z powyższym schematem jest optymalizacja kosztów. Jeśli objętość ładunku wynosi mniej od objętości naczepy standardowej, może zostać przewieziony jako ładunek częściowy z opłata proporcjonalną do miejsca zajmowanego w przestrzeni ładunkowej i dostarczony do wskazanego miejsca rozładunku. Taki sposób działania nie wymaga od klienta ani dodatkowego wysiłku, ani więcej czasu.

Zakup pod potrzeby klienta

Poszukiwanie wolnych pojazdów specjalistycznych pod specyficzne ładunki jest jeszcze bardziej skomplikowanym zadaniem. Jeśli klient ma zapotrzebowanie na stałe dostawy takiego rodzaju ładunków, sytuację można rozwiązać za pomocą porozumień długoterminowych:

1. Z klientem w sprawie zlecania stałych wolumenów ładunków.

2. Z przewoźnikiem w sprawie zapewnienia wymaganych możliwości przewozowych.

W przypadku zapewnionych zleceń, przewoźnikom łatwiej podjąć decyzję o zakupie/wynajmie specjalistycznych pojazdów pod potrzeby nadawcy. Oprócz stabilnych możliwości przewozowych atutem tego rozwiązania jest również to, że w razie konieczności dostawa może zostać przyśpieszona.

Przykład z praktyki. Na prośbę klienta, dostawy materiałów tłuszczowych z Francji dla przedsiębiorstwa spożywczego powinny odbywać się tylko w cysternach przeznaczonych dla tłuszczy spożywczych. Produkcja ma charakter ciągły, ale w oparciu o planowanie krótkoterminowe. Należy zatem zagwarantować uzupełnienie zapasów tłuszczu, lecz poziom zużycia jest niestabilny. Zadanie zostało rozwiązane za pomocą zakupu cysterny samochodowej pod potrzeby nadawcy transportu i organizacji dostaw tłuszczu – zgodnie z harmonogramem bazowym, z możliwością przyśpieszenia dostawy w przypadku okresowego wzrostu zapotrzebowania.

Istnieją również prostsze sytuacje. W przypadku długoterminowych porozumień z dużym klientem w sprawie regularnych przewozów ładunków naczepami-plandekami, warto umówić się w ramach takiej współpracy z przewoźnikiem na zakup naczep typu MEGA ze zwiększoną pojemnością przestrzeni ładunkowej. Zapewniony transport dodatkowo idzie w parze z optymalizacją kosztów.

Podwójna obsada

Z większą lub mniejszą częstotliwością potrzeba pilnej dostawy ładunku powstaje niemal u każdego klienta. Schematy przyśpieszenia transportów w okresach ostrego deficytu pojazdów cieszą się zapotrzebowaniem również dlatego, że pozwalają na zniwelowanie kosztów dodatkowych, które powstały z powodu długiego poszukiwania wolnych środków transportu.

Dlatego zastosowanie znajduje również przewóz ładunku z podwójną obsadą kierowców. Ustawodawstwo krajów Europy Zachodniej sztywnie ogranicza czas pobytu kierowców w kabinie pojazdu – niezależnie od tego, czy ktoś prowadził samochód, czy odpoczywał w kabinie, powinien on zostawić auto na parkingu i odpocząć w hotelu. W celu skrócenia czasu tranzytu, przewóz organizowany jest zgodnie z poniższym schematem.

1. Pierwszy kierowca odbiera ładunek od nadawcy i pokonuje odcinek trasy do ustalonego miejsca, gdzie oczekuje na niego inny kierowca na wymianę.

2. Jeśli dostawa odbywa się z dalszych rejonów Europy, wymiana kierowców odbywa się dwukrotnie.

3. W takim przypadku pierwszy kierowca jedzie samochodem osobowym do miejsca następnej wymiany, odpoczywa i po przybyciu pojazdu ciężarowego znów wsiada za kółko.

Takie rozwiązanie nieco zwiększa koszt dostawy, ale przychodzi z pomocą w sytuacjach, kiedy czas jest droższy od pieniędzy.

Spodziewane efekty

Efektem zaproponowanych rozwiązań jest ustabilizowanie terminów dostawy, szczególnie w warunkach niezbilansowanego rynku logistycznego oraz deficytu możliwości przewozowych. Im szerszy wachlarz działań, posiada wykonawca, tym bardziej niezawodne są transporty, niezależnie od bieżącej sytuacji na rynku.

Poleć ten artykuł:

Polecamy