Jak i po co nosić “odblaski”

Jak i po co nosić “odblaski”

Zwykle na naszej stronie nie poruszamy kwestii dotyczących pieszych na drodze, ale to ważna sprawa. W minionym roku aż 31% ofiar wypadków komunikacyjnych stanowili właśnie piesi*. Do największej liczby wypadków dochodzi w okresie jesienno-zimowym. Po zmroku na słabo oświetlonej...

Jak twierdzi mł. asp. Michał Gaweł z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji, używanie elementów odblaskowych przez pieszych w okresie, kiedy wcześnie zapada zmrok i widoczność jest zdecydowanie gorsza, może decydować o czyimś życiu.

Prawa ręka, prawa noga

Zgodnie z zasadami ruchu drogowego, piesi idący po poboczu lub jezdni powinni poruszać się po lewej stronie drogi. Choć przepisy nie określają, w jaki sposób odblaski mają być noszone, warto zakładać je z prawej strony.

– Zakładając elementy odblaskowe trzeba zastanawiać się, z której strony je założyć. W Polsce, zgodnie z przepisami, pieszy, który porusza się jezdnią, ma obowiązek iść lewą stroną. Pojazd nadjeżdża do niego z przodu, więc wtedy taki element odblaskowy zakładamy na prawą rękę, na prawą nogę, by był bardziej widoczny od strony jezdni. Starajmy się, by dzieci na tornistrach, czy też na ubraniu miały element odblaskowy z przodu, z prawej strony – mówi asp. szt. Paweł Przestrzelski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

Ponieważ samochodowe światła mijania opuszczone są nisko i oświetlają drogę, element odblaskowy należy umieszczać jak najniżej. Jeżeli pieszy dysponuje odblaskiem-zawieszką, można powiesić go na szyi, jednak tak wysokie umieszczenie powoduje, że będzie on mniej skuteczny od elementu umieszczonego metr niżej, np. przy kostce. Każde pół metra w dół zwiększa widoczność o kilka, kilkanaście metrów. Ta różnica może decydować o życiu pieszego.

Świecić przykładem!

Z policyjnych statystyk wynika, że z roku na rok maleje liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych. To efekt działań podejmowanych przez policję i inne służby, a także kampanii społecznych i przedsięwzięć mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

– Coraz więcej Polaków używa odblasków i sukcesywnie rośnie świadomość tego, że mogą one w wydatny sposób przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pieszych w ruchu ulicznym. Nie wstydzimy się już ich zakładać, nie wstydzimy się dbać o swoje bezpieczeństwo. Ważne, żeby elementy odblaskowe stały się integralnym elementem naszego ubioru, szczególnie u dzieci. Warto od małego uczyć je zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i przede wszystkim samemu dawać im dobry przykład, nosząc elementy odblaskowe, nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok – mówi Klaudia Kowalczyk, Marketing Manager w firmie Carefleet S.A., która od 2012 roku jest partnerem ogólnopolskiej kampanii Odblaskowi.pl, mającej na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego.

– W trakcie wydarzenia, które organizowaliśmy we Wrocławiu przed siedzibą Carefleet, w ciągu czterech godzin rozdaliśmy ponad 4500 odblaskowych opasek. Odwiedziło nas ponad 500 dzieci z okolicznych przedszkoli, ale także przechodnie odbierali “odblaski”. To pokazuje, że skala potrzeb jest wciąż duża – dodaje.

Patrol przemierza Polskę

W ramach kampanii Odblaskowi.pl co roku „Odblaskowy Patrol” przemierza tysiące kilometrów, ucząc dzieci i rodziców, jak w bezpieczny sposób poruczać się po drogach, a także rodzaje broszury informacyjne i odblaskowe opaski. Uczniowie w szkołach otrzymują również materiały edukacyjne przygotowane przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najmłodsi zdobytą podczas spotkań wiedzę mogą utrwalać i zgłębiać w Akademii Odblaskowych – specjalnej platformie edukacyjnej zamieszczonej na stronie internetowej Odblaskowi.pl.

– Centra Handlowe Auchan chętnie włączają się w akcje propagujące szeroko rozumiane bezpieczeństwo, dlatego po raz kolejny kampania Odblaskowi.pl odbywa się w naszych obiektach. W tym roku „Odblaskowy Patrol” odwiedził ponad 20 naszych placówek. Kampanię Odblaskowi.pl organizujemy od 2012 r. i jest na stałe wpisana w kalendarz naszych działań CSR. Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie tą akcją. Odblaskowe stoisko licznie odwiedzają rodziny z dziećmi, które chętnie biorą udział w zajęciach plastycznych i grach edukacyjnych. Po odblaskowe opaski zgłaszają się także rowerzyści i kierowcy – dodaje Małgorzata Rajkow-Krzywicka, dyrektor operacyjny Działu Eksploatacji w firmie Auchan Polska oddział Immochan, gdzie odpowiada za działania z zakresu CRS.

* Dane Komendy Głównej Policji

Poleć ten artykuł:

Polecamy