Inteligentna automatyzacja

Inteligentna automatyzacja

Obecna epoka przynosi obiecujące rozwiązania dla magazynowania. Z jednej strony wzrost złożoności procesów logistycznych spowodowany omnikanałowością sprzedaży oznacza mniejsze ilości zamówień i krótszy czas dostawy, z drugiej strony można zaobserwować zaawansowane technologie,...

Batalię w handlu online zwyciężą ci gracze, którzy osiągną najniższe koszty dostawy – zauważa prof. Walther Ploos van Amstel z Wydziału Miejskiej Logistyki na Uniwersytecie w Amsterdamie. Klient oczekuje większej ilości opcji dostaw towarów. Amazon, aby być bliżej klientów, planuje 90 centrów dystrybucyjnych w Europie. Obsługa dostaw i transport razem stanowią prawie połowę kosztów wydatkowanych przez Amazon. To oznacza średnio około siedem euro od zamówienia. Dostawa stanowi około 40% całkowitych kosztów dostarczenia towaru do klienta.

Strategiczne magazynowanie

Aby minimalizować koszty obsługi dostaw w przypadku dużych wolumenów towarów, konieczna jest automatyzacja tej obsługi w możliwie jak największym zakresie. Proces automatyzacji zamówień prowadzony jest w centrum dystrybucyjnym firmy Amazon przy wykorzystaniu robotów Kiva Systems. Roboty te zbierają ze zinwentaryzowanych półek magazynowych towar i dostarczają go według listy – pracownikowi odpowiedzialnemu za realizację zamówień. Obsługa jednego zamówienia zajmuje 30 sekund. Zrobotyzowane urządzenia transportowe zainstalowano w holenderskim centrum dystrybucyjnym firmy Timberland, gdzie tempo realizacji zamówień wynosi od 400 do 900 na godzinę.

Stosowanie robotów Kiva Systems przez firmę Amazon stanowiło strategiczną decyzją giganta e-commerce, który postanowił nawet kupić firmę produkującą te urządzenia. W ten sposób Amazon zapewnił sobie ciągłość stosowania tej technologii w swoich centrach dystrybucyjnych.

Kompletowanie zamówień przy użyciu okularów Google jest o 15% szybsze i redukuje ilość popełnianych błędów o 12%

Obsługa dostaw jest uznawana za strategicznie ważną działalność i dlatego firma Wehkamp zainwestowała około 100 mln euro w nowe, wysoce zautomatyzowane dystrybucyjne centrum w Zwolle (Holandia) o pojemności 480 000 SKU do obsługi handlu online. Pracuje w nim 468 automatycznych transporterów obsługujących zamówienia na towary z szybkością, która pozwala dostarczyć klientowi towar jeszcze tego samego dnia, w którym został on zakupiony. Inteligentna automatyzacja jest z konieczności ograniczona do nowych, nowoczesnych magazynów. Ortec – dostawca oprogramowania znany ze swoich rozwiązań w zakresie planowania transportu – ściśle współpracował z firmą, aby rozwiązać problem pamięci buforowej kolejnego podwieszenia towaru w magazynie. Sprawa dotyczyła zwartego, w pełni zautomatyzowanego modułu paletowego pojemnika skonstruowanego dla istniejących magazynów, który rozłącza magazynowe palety i zapewnia szybkie i bezbłędne rozładowanie i załadowanie towarów na ciężarówki. Innowacyjny aspekt rozwiązania tego problemu polega na rozwiązaniu zawiłości występujących w miejscu rozdzielania towarów oraz na optymalizowaniu jego rozdziału przy zastosowaniu inteligentnego planistycznego algorytmu 3D.

W fabryce lodów Ben i Jerry w Hellendoorn (Holandia), która czynna jest całą dobę i która osiągnęła już prawie granice możliwości obsługi – powyższe rozwiązanie zapewniające szybkość dostaw 80 palet na godzinę przyczyniło się do zmniejszenia kosztów obsady osobowej o 70% i zużycia energii w chłodni o 80%.

Okulary Google w magazynie

Automatyzacja pracy w magazynie nie jest jedyną innowacyjną możliwością zwiększania wydajności. Obecnie ręczny sposób obsługi / kompletowania zamówień może teraz także przebiegać o wiele szybciej. Metodę pracy bez dokumentów papierowych, przy użyciu pick-to-light i voice pic king, rozszerzono dodatkowo poprzez wprowadzenie okularów Google, które mają wbudowany ekran, kamerę i internetowe łącze. Firma Active Ants, specjalizująca się w e-commerce, jako pierwsza w Holandii zastosowała okulary Google do obsługi zamówień. Rezultaty wstępnego testu pokazały, że kompletowanie zamówień przy użyciu okularów Google jest o 15% szybsze i redukuje ilość popełnianych błędów o 12%. Zamówienia są wyświetlane jedno po drugim na małym ekranie okularów i nie można ich pomylić ani przeoczyć. Active Ants współpracuje z firmą Glasseffect w celu przygotowania specyficznej aplikacji. – Pomysł został po raz pierwszy sformułowany pod koniec stycznia 2014 roku, a do połowy kwietnia 2014 roku wspólnie z firmą Glasseffect rozpoczęliśmy pierwsze testy – powiedział Jean Lahaye, Partner zarządzający firmy Active Ants. – Wierzymy, że dużo więcej jest w tym rozwiązaniu możliwości, niż to obserwujemy obecnie, na przykład nie zastosowaliśmy jeszcze wizualizacji produktu, który umożliwiałby lepsze jego rozpoznanie i obniżył w ten sposób poziom błędów.

Zwiększanie możliwości rozwiązywania problemów magazynowych

Inni dostawcy logistycznych usług rozpoczęli także w swoich magazynach stosowanie technologii, które zwiększają możliwość oceny rzeczywistych problemów magazynowych (AR – ang. augmented reality). W grudniu 2014 roku firma DHL przeprowadziła trzytygodniowy test z udziałem klientów firmy Ricoh w centrum dystrybucyjnym w Bergen op Zoom (Holandia), stosując technologię wizualnego odnajdywania produktów z użyciem okularów Google i konkurencyjnego urządzenia Vuzix. Test wyjawił, że rozwiązywanie problemów magazynowych przy użyciu nowych technologii może być wartością dodaną, która zwiększy wydajność w magazynie o 25%. W dodatku przy okazji wskazania, które towary należy zebrać i zeskanować, pracownik magazynu może także wybrać sposób wyświetlenia obrazu na ekranie, który pozwoli mu skrócić drogę dotarcia do produktu, co jest bardzo istotne szczególnie dla nowych pracowników. Ponadto zastosowanie tej technologii zapewnia pracownikowi dostęp do wszystkich rodzajów instrukcji bezpieczeństwa i ostrzega go przed potencjalnymi zagrożeniami, a także umożliwia zrobienie zdjęcia uszkodzonego produktu lub opakowania na składzie. I w końcu – co nie mniej ważne – przełożeni mogą obserwować pracowników, a także wspomagać lub monitorować jego pracę. Liczba aplikacji, które mogą być zastosowane w przestrzeni roboczej magazynu, rośnie przez cały czas – pojawiają się aplikacje, które umożliwiają poznanie szczegółowej drogi dotarcia i odnalezienia produktu, co znacznie upraszcza i przyspiesza kompletację zamówień.

Szybka identyfikacja

Międzynarodowy dostawca usług Econosto dostarczający rozwiązania w zakresie technologii przepływu towarów i usług oraz firma IHC Merwede wdrożyły aplikację RFID do SMRT projektów. Firma Econosto drukuje etykietę z kodami RFID, które bazują na danych z systemu ERP. Firma upowszechnia etykietę i dane dotyczące produktu wśród klientów IHC Merwede poprzez komputerowy serwis w chmurze obliczeniowej lub mailem.

Dzięki temu firma IHC Merwede może łatwiej sprawdzić przychodzące dostawy, ponieważ nie trzeba rozpakować opakowań z towarami. Obecnie identyfikacja dużej liczby produktów może być wykonana o wiele szybciej za pomocą RFID niż ręcznie lub za pomocą etykiet. Firma IHC używa mobilnych skanerów, aby monitorować stany magazynowe wewnątrz magazynów, oddziałów produkcyjnych, zewnętrznych składów. Mobilne aplikacje w tabletach i smartfonach umożliwiają dostęp do kodów kreskowych produktów, które można zeskanować, określić miejsce produktów lokalizacji oraz status pilności, a jeżeli to konieczne, zrobić nawet zdjęcia i niezbędną adnotację.

Poza tym systemy zarządzania magazynem, który do tej pory używał wewnętrznych logistycznych procesów planowania, teraz poszerzono o aplikacje umożliwiające szybszą rotację towarów. Nowe oprogramowanie firmy Manhattan Associates umożliwia menedżerom wirtualne przechadzanie się po magazynie – dzięki swoim tabletom lub inteligentnym zegarkom mają oni wgląd we wszelkie szczegóły, zarówno te dotyczące poszczególnych produktów, jak również stanowisk pracy. Jeżeli wydajność określonego pracownika lub stanowiska znacząco odbiega od średniej wydajności – menedżer może przygotować plan oceny tego miejsca pracy.

W najbliższej przyszłości można oczekiwać coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań w przestrzeni magazynowej. W Holandii ten trend rozwija się dynamicznie w związku ze starzeniem się siły roboczej. Oczekuje się, że ludzie będą kontynuowali pracę dłużej niż dotychczas i magazyny będą musiały zaakceptować starszych pracowników. Bardzo pomocna w tym względzie może być automatyzacja procesów kompletacji zamówień.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy