Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...

Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach
  •   

25 maja   Iwona Sączawa, Hays Poland
Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach Za nami pierwszy kwartał 2017 r., który przyniósł dynamiczny rozwój rynku pracy w obszarze logistyki oraz zakupów. W firmach rośnie zatrudnienie, co przy niewystarczającej liczbie wykwalifikowanych pracowników zwiększa konkurencję wśród pracodawców. Jakie tendencje się utrzymały i co przyniesie najbliższa przyszłość?
 

Polska pozostaje jedną z najczęściej wybieranych europejskich lokalizacji dla biznesu, co skutkuje realizacją na terenie kraju wielu nowych inwestycji. Nowe miejsca pracy tworzone są w większości sektorów biznesu, także w obszarze logistyki i zakupów oraz w samej branży TSL. Rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, a niemal każdy pracodawca mierzy się z wyzwaniami związanymi z rekrutacją najlepszych.

Tendencje na rynku pracy

Rynek pracy w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija przy jednoczesnym umacnianiu silnej pozycji kandydata. Rośnie liczba firm zwiększających zatrudnienie, ale coraz więcej pracodawców doświadcza także niedoboru odpowiednich kandydatów do pracy. W rezultacie firmy coraz silniej konkurują o cennych pracowników. Z jednej strony pracodawcy skarżą się na niedobór kandydatów na rynku i konieczność rywalizacji z innymi firmami. Z drugiej natomiast doskwierają im wysokie oczekiwania kandydatów, którzy świadomi sytuacji rynkowej coraz częściej dyktują warunki zatrudnienia. W obszarze logistyki i zakupów najczęściej poszukiwane są przede wszystkim osoby ze specjalistyczną wiedzą oraz menedżerowie z rozwiniętymi kompetencjami w zakresie przywództwa oraz zarządzania zespołem.

 

Z uwagi na atrakcyjność rynku pod względem alokacji procesów logistycznych w centrach usług wspólnych, zauważyć możemy trend przenoszenia do Polski złożonych procesów logistycznych i zakupowych oraz obsługę zagranicznych rynków.

 

Intensywny rozwój centrów usług wspólnych w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw spowodował wzrost liczby rekrutacji na stanowiska planistyczne i związane z obsługą klienta. Osoby zatrudnione na tych stanowiskach najczęściej są odpowiedzialne za wybrany odcinek łańcucha dostaw na kilku zagranicznych rynkach lub za wszystkie działania w danym regionie. Największym zainteresowaniem pracodawców mogą cieszyć się osoby z 2-3 letnim doświadczeniem w obszarze łańcucha dostaw oraz znajomością języków obcych. Niestety posługiwanie się jedynie językiem angielskim niejednokrotnie nie wystarcza do skutecznej realizacji zadań. Najbardziej pożądanymi językami są obecnie niemiecki, francuski oraz języki skandynawskie.

 

Warto podkreślić także bardzo intensywny rozwój funkcji zakupowych, które pełnią coraz bardziej strategiczną rolę w ramach organizacji. Firmy skłaniają się do systemowego podejścia w obszarze zakupów, dążąc do usprawnienia i automatyzacji procesów. Rosnącą popularnością cieszą się wdrożenia rozwiązań P2P (procure to pay). Rośnie także liczba firm, które lokują globalne funkcje zakupowe w Polsce, a cały proces zakupowy dzielą pomiędzy kilku specjalistów (np. odpowiedzialność za zarządzanie kontraktami czy wybór dostawców). Do niedawna trend ten był zauważalny głównie w obszarze zakupów indirect, jednak od pewnego czasu funkcjonuje również w zakupach direct.

 

W sektorze TSL obserwujemy z kolei wzrost wymagań klientów wobec jakości świadczonych usług. Przekłada się to jednoznacznie na oczekiwania firm wobec potencjalnych pracowników, którzy mogliby te potrzeby zaspokajać. Ze względu na dynamiczny rozwój rynku dostawców usług logistycznych, wiele firm poszukuje skutecznych handlowców, którzy jak najlepiej wykorzystają dobrą koniunkturę na rynku. Na ciekawe oferty pracy liczyć mogą kandydaci z doświadczeniem we wszystkich rodzajach frachtów oraz w logistyce kontraktowej.

 

Warto także zwrócić uwagę, że w branży TSL funkcjonuje wiele firm, co zaostrza konkurencję i zmusza przedsiębiorstwa do optymalizacji kosztów oraz usprawniania procesów. W rezultacie organizacje z branży TSL oraz firmy z rozbudowaną logistyką wewnętrzną coraz częściej implementują rozwiązania Lean czy Kaizen w swoich łańcuchach dostaw. To z kolei zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów ds. optymalizacji procesów logistycznych.

 

Najbliższa przyszłość

Najbliższe miesiące upłyną pod znakiem rozwoju obszaru logistycznego i zakupowego. Będą intensywnym czasem pod względem aktywności rekrutacyjnej oraz pozyskiwania kandydatów. Do zatrudnienia dobrych pracowników i budowania przewagi konkurencyjnej niezbędne są obecnie inwestycje w działania employer brandingowe. Aby zatrzymać pracowników i pozyskać nowych, firmy powinny tworzyć systemy motywacji, wewnętrzne programy rozwojowe, a także oferować atrakcyjne pakiety świadczeń dodatkowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb.

 

Pracodawcy powinni skoncentrować się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata świadczą o atrakcyjności oferty. Dla pracowników znaczenie ma wiele kwestii, które, jeśli są pomijane, mogą znacznie utrudnić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej. Te organizacje, które szybciej docenią rolę kapitału ludzkiego i umiejętnie będą pozyskanymi talentami zarządzać, mają większe szanse na odniesienie sukcesu.

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.