Dobry operator zapewnia elastyczność procesów

Dobry operator zapewnia elastyczność procesów

O specyfice obsługi logistycznej branży e-commerce, wyzwaniach stawianych przez sektor odzieżowy i innowacyjnych rozwiązaniach magazynowych z Piotrem Hochem, dyrektorem sprzedaży i rozwoju logistyki kontraktowej w firmie Rhenus Logistics S.A., rozmawia Kinga Wiśniewska...

Rozwój branży e-commerce jest jednym z tych czynników, które obecnie najsilniej wpływają na branżę logistyczną i zmiany w łańcuchach dostaw. E-handel wymaga wypracowywania nowych rozwiązań. W jaki sposób Rhenus Logistics rozwija swoje usługi dla e-commerce? Co stanowi największe wyzwanie?

Największym wyzwaniem logistycznym w projektach e-commerce są dynamicznie zwiększające się wolumeny wynikające ze specyfiki sprzedaży online, sezonowości oraz szybkiego rozwoju handlu internetowego. Zachowanie dużej elastyczności procesów oraz bezbłędnej realizacji zleceń leży po stronie dostawców usług logistycznych, takich jak Rhenus Logistics. Elastyczność oznacza umiejętność szybkiego reagowania na dynamiczne zmiany w sprzedaży online, ale również możliwość dalszego rozwoju projektów.

Rhenus ma wieloletnie doświadczenie w obsłudze dużych projektów e-commerce w Europie, a także w Polsce. Wpracowane procedury, wymiana doświadczeń w ramach Grupy i ciągłe poszukiwanie rozwiązań dostosowanych do potrzeb naszych klientów, zaowocowały między innymi powołaniem specjalnej jednostki dedykowanej innowacjom. W projektach wykorzystujemy nowoczesne technologie takie jak roboty autonomiczne, drony i wiele innych przydatnych rozwiązań z zakresu automatyki.

 

Wyzwaniem są też szczyty sprzedażowe. Doświadczenie zdobywane przez ponad 20 lat działalności Rhenus na polskim rynku pozwoliło wypracować skuteczne procedury, które pozwalają na sprawną obsługę w tych trudnych okresach…

Zgadza się. Rhenus jest na polskim rynku od ponad 20 lat, a z klientami sektora e-commerce pracuje już od ponad 10 lat. W tym czasie zmieniła się sytuacja gospodarcza i sytuacja na rynku pracy w sektorze usług logistycznych. Krajowy rynek e-commerce ewoluował, a Polska stała się europejskim hubem logistyki dla e-commerce. Rozwiązania, które sprawdzały się jeszcze 10 lat temu, muszą być na bieżąco dostosowywane do obecnej sytuacji na rynku. Nie zmienia to jednak faktu, że zespoły Rhenus z sukcesem realizują operacje e-commerce w kilku oddziałach w Polsce, bazując na doświadczeniach zdobywanych przez minioną dekadę. Co więcej, bliska współpraca z klientami z branży e-commerce pozwoliła nam zdobyć dużą wiedzę o specyfice sprzedaży online.

 

E-handel wymaga odpowiednio zorganizowanej dystrybucji. W jaki sposób wybieracie lokalizacje dla centrów dystrybucji?

Wybór lokalizacji dokonywany jest wspólnie z klientem. Weryfikujemy infrastrukturę drogową, dostęp do kluczowych hubów kurierskich czy rynków zbytu. E-commerce charakteryzuje się dużymi wymaganiami w obszarze HR, dlatego jednym z głównych elementów branych pod uwagę przy wyborze lokalizacji centrum logistycznego jest atrakcyjność rynku pracy i jego potencjał. Duże projekty e-commerce wiążą się z zatrudnieniem kilkuset pracowników, co wobec obecnej sytuacji na rynku pracy jest wyzwaniem. Warto nadmienić, że coraz częściej spotykamy się z projektami, w których zasadniczą rolę odgrywa know-how i doświadczenie z zakresu zarządzania dużymi zespołami.

 

W 2018 roku Rhenus Logistics zakończył II etap budowy centrum dystrybucyjnego w Bolesławcu. To zupełnie nowa lokalizacja. Dlaczego wybraliście Bolesławiec i jakie plany wiążecie z tym miejscem?

Wybraliśmy Bolesławiec, ponieważ uważamy, że jest to świetne miejsce do obsługi międzynarodowych projektów e-commerce nie tylko z perspektywy Polski, ale również dla klientów z Niemiec oraz Czech. Lokalizacja w Bolesławcu jest strategicznym miejscem na mapie europejskiej sieci Rhenus. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że region jest świetnie zlokalizowany pod względem połączeń drogowych i dostępności do personelu. Z perspektywy czasu możemy powiedzieć, że lokalizacja się sprawdziła, a obsługiwani w Bolesławcu klienci są zadowoleni z takiego wyboru miejsca na mapie. Nie wykluczamy dalszej ekspansji w tym regionie, a nawet w obrębie już istniejącego parku logistycznego.

 

Usługi logistyczne dla e-commerce wymagają pogłębionej specjalizacji branżowej. Wasza firma intensywnie rozwija usługi dla branży odzieżowej i lifestyle. Z jakimi wyzwaniami dla operatora logistycznego wiąże się obsługa segmentu fashion?

Branża fashion jest jeszcze bardziej wymagająca niż standardowy e-commerce. Na sprzedaż ma tu wpływ sezonowość, zmiany kolekcji, a nawet pogoda w danym okresie roku. Dodatkowo dla klientów z sektora premium bardzo istotne jest przygotowanie paczek dla klientów finalnych z uwzględnieniem specyficznych wymagań jakościowych, żeby paczka trafiająca do klienta indywidualnego wyglądała niemalże jak prezent. Aby utrzymać wysokie standardy jakościowe pakowania, należy odpowiednio dobierać personel i zapewnić kontrolę jakości na bardzo wysokim poziomie. Klienci z sektora odzieżowego są również ciekawymi i jednocześnie wymagającymi partnerami do rozmów, ponieważ zwracają uwagę na szereg elementów, które zazwyczaj nie zajmują inżynierów z branży logistycznej. Przykładem mogą być względy estetyczne infrastruktury magazynowej z uwzględnieniem wyglądu a nawet koloru.

 

Zmiany, o których cały czas słyszymy, dotyczą także rozwiązań stosowanych w logistyce magazynowej. Automatyzacja odważnie wkracza do magazynów. Podjęliście wyzwanie wdrażania nowoczesnych technologii?

Zgadza się, posiadamy wewnętrzny zespół do spraw innowacji, który zajmuje się rozwojem technologicznych rozwiązań usprawniających procesy magazynowe również dla sektora e-commerce. Dysponujemy zarówno manualnymi, jak i półautomatycznymi oraz automatycznymi magazynami obsługującymi e-handel. Największym wyzwaniem przy implementacji automatyki w takich procesach jest utrzymanie elastyczności i na tym głównie skupia się nasz zespół do spraw innowacji. Oczywiście, mamy wiele rozwiązań innowacyjnych, jak roboty autonomiczne, które nie automatyzują w pełni procesów, ale wspomagają pracowników w ich codziennej pracy. W jednym z projektów obsługiwanych w Polsce zdecydowaliśmy się właśnie na takie rozwiązanie.

 

Automatyzacja usług logistycznych, szczególnie w projektach e-commerce, to odpowiedź na wymagania konsumentów i rozwój nowych kanałów sprzedaży. Kiedy automatyzacja i robotyzacja procesów sprawdza się najlepiej?

Automatyzacja i wykorzystanie nowoczesnych technologii prowadzą do podnoszenia wydajności oraz jakości procesów logistycznych. Sprzedaż internetowa charakteryzuje się dużą nieprzewidywalnością, a organiczny rozwój projektów rok do roku osiąga zaskakujące wyniki. Tak naprawdę bardzo ciężko przewidzieć, jak projekt będzie wyglądał w perspektywie kilku kolejnych lat. Wykorzystanie automatyzacji w obsłudze e-commerce musi być uzasadnione kosztowo i dostosowane do rzeczywistych potrzeb klienta, a tu najczęściej liczy się duża elastyczność. Dobrym rozwiązaniem wydają się być roboty i mniejsze rozwiązania z zakresu automatyki, które dowolnie można rozwijać, relokować i implementować w innych projektach.

 

Inwestycje w innowacyjne rozwiązania dają firmom możliwość budowania przewagi konkurencyjnej, stają się wyróżnikiem, ale i niezbędnym elementem rozwijającego się przedsiębiorstwa. Wdrażacie innowacje w projektach logistycznych. Jakie korzyści przynoszą one firmie?

Szeroko rozumiane innowacje mają na celu pomóc człowiekowi w codziennie wykonywanych czynnościach i nie dziwi fakt, że znajdują swoje zastosowanie w logistyce. Rozwiązania są skrojone na miarę potrzeb i dostosowane do procesu. I tak, w przypadku kompletacji zamówień roboty autonomiczne skracają ścieżkę zbiórki towarów, drony dokonują inwentaryzacji, skanując towary w lokalizacjach regałowych, a inne rozwiązania automatyczne ułatwiają rozładunek ręczny ciężkich kartonów. Innowacyjne rozwiązania zastosowane w Rhenus usprawniają procesy, poprawiają wydajność i jakość oferowanych usług.

 

Dziękuję za rozmowę.

Poleć ten artykuł:

Polecamy