Chłodnia pod kontrolą

Chłodnia pod kontrolą

Rynek towarów chłodzonych i mrożonych stawia przewoźnikom coraz wyższe wyzwania. Z jednej strony ilość produktów przewożonych w temperaturze kontrolowanej rośnie, z drugiej strony wzrastają również wymagania. Nie ma problemów nie do rozwiązania, a czasopismo Truck&Business...

Zasady transportu towarów chłodzonych reguluje Ustawa o transporcie drogowym oraz umowa ATP. Ustawa określa, jakie dokumenty wymagane są podczas transportu towarów w temperaturze kontrolowanej. Porozumienie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych, zwane umową ATP, określa warunki przewozu pozwalające zachować najwyższą jakość przewożonych produktów. W umowie tej zawarte są warunki badań pojazdów, warunki termiczne środków transportu, a także wytyczne dotyczące temperatur przy przewozie zamrożonych artykułów żywnościowych. Określają one najwyższą możliwą temperaturę przewożonych towarów, na przykład mrożonych tłuszczy, mięsa czy owoców.

Jakość to podstawa

Transport towarów w temperaturze kontrolowanej jest tylko częścią łańcucha chłodniczego, na który składa się między innymi załadunek oraz wyładunek towarów. Są to najbardziej krytyczne punkty, gdy w stanie zagrożenia znajduje się utrzymanie wymaganej temperatury, na co oczywiście przewoźnik nie może sobie pozwolić. Dlatego też powszechną praktykę stanowi stosowanie mechanicznych lub elektronicznych systemów monitorowania poziomu zimna. Przy obecnych wymaganiach, każda firma transportowa dysponująca naczepami chłodniczymi musi mieć możliwość wykonania wydruku temperatury. Co więcej, w większości umów transportowych, w przypadku przewożenia towarów związanych z utrzymaniem określonych warunków, wspomniany wydruk temperatury to wręcz warunek płatności za transport.

Różny asortyment

Ze względu na rosnącą liczbę marketów oraz niedużych sklepów samoobsługowych, rośnie liczba przewożonej drobnicy, wymagającej określonych warunków transportu. Dla operatorów logistycznych oraz przewoźników jest to dość duże wyzwanie. Jedno z możliwych rozwiązań stanowi użycie naczepy chłodni ze ścianą grodziową. Regulowana ściana pozwala na podział przestrzeni ładunkowej oraz transport towarów w różnych temperaturach. Dzięki temu podczas jednego transportu można dostarczyć różny asortyment towarów, co jest szczególnie ważne dla klientów zamawiających po kilka palet różnego rodzaju artykułów spożywczych.

Doppelstock

Wymagania odbiorców bywają różne. Podczas gdy jedni zamawiają drobnicę, dla innych ważna jest dostawa jak największej ilości towarów. W takiej sytuacji głównym wymogiem może być chłodnia typu „doppelstock” z tak zwaną podwójną podłogą. Dzięki szynom znajdującym się na bocznych ścianach chłodni, możliwe jest zamontowanie belek, które tworzą drugi poziom ładowny. To z kolei daje szansę załadowania 66 lekkich palet. W ten sposób przewożone są na przykład kwiaty czy też niektóre rodzaje warzyw.

 

Co ciekawe, można już spotkać chłodnie typu doppelstock ze ścianą grodziową, co daje przewoźnikowi dużą elastyczność w przewozie towarów oraz zwiększa konkurencyjność na rynku. Należy tu bowiem podkreślić, że zarówno chłodnia doppelstock jak i ta ze ścianą grodziową po demontażu belek i ściany pozostaje standardową chłodnią. Chcąc sprostać wymaganiom klientów, producenci naczep prześcigają się w pomysłach. Na rynku mamy już dostępne chłodnie z zamontowanym w podłodze systemem zabezpieczenia ładunku. Takie rozwiązanie pozwala przewozić towar, który wymaga użycia pasów.

Praca ciągła lub przerywana

Różnorodność transportowanych towarów często prowadzi do określenia jednej ścisłej specjalizacji transportu w temperaturze kontrolowanej. Dlatego też coraz częściej możemy spotkać na rynku firmy posiadające głównie chłodnie hakowe do przewozu półtuszy w pozycji wiszącej. Coraz więcej firm specjalizuje się w przewozie kwiatów, czy też lekarstw.

 

Tak czy inaczej, jaki by to transport nie był, jeśli wymagana jest kontrolowana temperatura, wymaga to od przewoźnika dokładniejszych starań. Przede wszystkim już na etapie podejmowania zlecenia transportowego należy wyraźnie ustalić zakres temperatury. Agregaty chłodnicze mają możliwość pracy ciągłej lub przerywanej. Praca ciągła agregatu daje nam pewność niemalże niezmiennej temperatury ładunku, praca przerywana, zezwala na nawet kilkustopniowe różnice temperatur.

Sprawdzić temperaturę

Dodatkowo, ważnym aspektem jest sprawdzenie temperatury ładowanego towaru. Jak już wcześniej wspominałam, nieprzerwany łańcuch chłodniczy zapewnia jakość przewożonego towaru. Bywają sytuacje, gdy w wymogach związanych przewiezieniem towaru zostaje określona temperatura minus dwadzieścia stopni. Niestety, już podczas załadunku okazuje się, że towar ma temperaturę minus dziesięć. W takiej sytuacji należy wziąć pod uwagę bardzo ważny aspekt związany z istotą działania chłodni. Jak sama nazwa wskazuje, nie jest ona zamrażarką i służy jedynie do utrzymania temperatury a nie jej obniżania/podwyższania.

 

Zmierzenie temperatury ładowanego towaru przed wykonaniem usługi transportowej pozwoli uniknąć firmie transportowej wielu kłopotów związanych z ewentualną reklamacją wystosowaną przez klienta. Istotną sprawą jest również właściwe eksploatowanie chłodni. Uszkodzone nadwozia, zwłaszcza drzwi i ich uszczelnienia, mają ogromny wpływ na efektywność systemów chłodniczych, a co za tym idzie, na jakość przewożonych produktów. Należy zatem szczególnie uczulić na te sprawy naszych kierowców. Ewentualne błędy mogą bowiem przyczynić się do poniesienia wcale niemałych strat przez przedsiębiorstwo transportowe.

Zaawansowane produkty

Firmy branży spożywczej w dalszym ciągu będą potrzebować zaawansowanych produktów, które pozostając przyjazne użytkownikowi, pozwolą na optymalizację temperatury i dostarczą informacje potwierdzające, że przewożone artykuły żywnościowe znajdowały się we właściwej temperaturze podczas całego łańcucha chłodniczego. Właściwe zarządzanie łańcuchem chłodniczym jest niezwykle ważnym elementem przyczyniającym się na osiągnięcie zamierzonych celów, a zarazem uniknięcia niepotrzebnych opłat.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy