Agregaty chłodnicze do transportu drogowego zmrożonych produktów

Agregaty chłodnicze do transportu drogowego zmrożonych produktów

Współczesne agregaty chłodnicze montowane na termoizolacyjnych zabudowach podwozi lub naczep zużywają od 40 do 60 proc. mniej paliwa niż poprzednie ich generacje. Dodatkowo, spalając mniej, nowoczesne agregaty są bardziej przyjazne dla środowiska. Podczas ostatnich Targów

 

Ciszej i oszczędniej

W całej Europie, różne miasta wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne normy ochrony środowiska, dotyczące walki ze spalinami oraz hałasu w strefach zamieszkanych. Carrier Transicold zdaje sobie z tego sprawę wprowadzając model City Line. Chodzi tutaj o nową linię agregatów chłodniczych specjalnie przystosowanych do pracy w mieście. City Line proponuje trzy typy agregatów: Neos – dla samochodów ciężarowych do 4 ton DMC, Supra City – dla dużych samochodów ciężarowych oraz Vector(tm) City – dla ciągników z naczepą.

Frigoblock proponuje alternatywę dla pojazdów z napędem przez generator, w formie napędu hybrydowego, przeznaczonego dla agregatów chłodniczych HD umieszczanych w naczepach. Zużycie paliwa jest przy takim rozwiązaniu niższe o 30 proc. Ta sama technika hybrydowa, która została zastosowana w silniku dieslowskim 3-cylindrowym w Smart, jest także już dostępna dla większej grupy agregatów chłodniczych jak seria DS.21 dla samochodów ciężarowych i przyczep. Zużycie paliwa zmniejsza się w tym przypadku aż o 40 proc. natomiast szkodliwość dla środowiska jest zredukowana do minimum.

Govers poleca serię elektrycznych urządzeń chłodniczych do naczep. Agregaty te o nazwie Godet Legend są bardziej estetyczne, cichsze i ekonomiczniejsze od urządzeń dieslowskich. Odpowiadają one również normom wyciszenia Piek przyjętym w segmencie pojazdów dystrybucyjnych po 19 godzinie. Godet proponuje modele Legend 754 oraz 1004. Są dostępne również w wersji Multitemp. Agregaty są połączone z ciągnikiem za pomocą generatora Godet, który dostarcza odpowiedniego napięcia elektrycznego.

Mitsubishi proponuje dla dużych marek agregaty chłodnicze Pegasus TV 2000 D dla naczep. Charakterystyka: diesel, 4 cylindrowy, kompresor zmienny specjalnie udoskonalony dla chłodni R404A i silnik elektryczny 400 V/ 10,8 kW szczególnie cichy. Możliwości chłodzenia wynoszą od 19.060 W do 0° C oraz od 9770 W do -20° C.

Thermo King zaproponował model CryoTech CO2 dla naczep, w którym jeszcze łatwiej można kontrolować temperaturę. Urządzenie jest cichsze, a także zredukowana jest ilość wydzielanych spalin. Technologia CO2 Thermo King zapewnia przepływ zimnego powietrza w przestrzeni załadunkowej, ale powietrze to nie jest bezpośrednio wdmuchiwane do chłodziarki. Jest to szczególnie ważne przy transporcie świeżych produktów takich jak owoce i warzywa. Istnieją dwa warianty urządzenia: CO2Hybrid do użycia w połączeniu z grupą lodówek diesel i ST-CR dla jednej lub kilku poziomów temperatur. System wielotemperaturowy dla ciągników z przyczepą jest w trakcie udoskonalania.

Włoski Zanotti, który sprzedaje w Europie takie agregaty chłodnicze jak TFZ614 dla ciężarówek z przyczepą, proponuje również wersję TFZ620 z mocniejszym kompresorem i 4 cylindrowym dieselem Lombardii (zamiast 3 cylindrowym), w który wyposażony jest TFZ614.

 

Energetyczny znak jakości

W wielu krajach Unii Europejskiej istnieją projekty mające na celu wprowadzenie energetycznego znaku jakości dla agregatów chłodniczych przeznaczonych do transportu produktów. Znak ten opierałby się na danych pochodzących z niemieckiego Biura Federalnego do spraw Środowiska Naturalnego (UBA). Ale pomysł ten rozpętał dyskusję w krajach tzw. Starej Unii. UBA przewiduje tylko jeden znak jakości dla całego pojazdu (agregat i karoseria). Natomiast zespół roboczy DIN zawarł porozumienie z UBA w sprawie kryteriów dotyczących agregatów chłodniczych, nie ustalając tego samego dla karoserii.

Poleć ten artykuł:

Polecamy