Transport intermodalny nawozów do Szwecji

Transport intermodalny nawozów do Szwecji

Pod koniec lutego PKP CARGO przewiozło nawozy wyprodukowane przez Grupę Azoty do Szwecji przy wykorzystaniu transportu promowego, kolejowego i samochodowego.

Nowe rozwiązanie logistyczne zaproponowane przez PKP CARGO łączy transport kolejowy, promowy oraz samochodowy. Ten ostatni dotyczy jedynie tzw. „ostatniej mili”, czyli dostawy towaru do odbiorcy końcowego. Nawozy wyruszają od producenta w wagonach kolejowych do portu w Świnoujściu. Tam cały skład wjeżdża na prom MF Kopernik, którym płynie do Szwecji. Po dotarciu do portu w Ystadt wagony jadą do terminalu przeładunkowego, gdzie następuje przeładunek nawozów na samochody ciężarowe. Tym środkiem transportu trafiają do klienta końcowego.

 

Rynek szwedzki jest perspektywiczny dla Grupy Azoty. Jego niewykorzystany potencjał wynika między innymi z dotychczasowych problemów z transportem polskich nawozów do Szwecji. Do tej pory były one przewożone koleją do portów, następnie przeładowywane na statek, a po przebyciu Morza Bałtyckiego po szwedzkiej stronie nawozy trafiały na samochody. Wielokrotne przeładunki negatywnie wpływały na szybkość obsługi klienta.

 

Przewieziony przez PKP CARGO do Szwecji ładunek nawozów miał 900 ton. Dobra organizacja sprawiła, że zachowano niespotykane dotychczas parametry jakościowe transportowanego towaru. Jednocześnie przewóz został wykonany w rekordowo krótkim czasie – o połowę szybciej niż przy rozwiązaniu z przeładunkami w portach. Po stronie szwedzkiej PKP CARGO współpracuje z lokalnym przewoźnikiem kolejowym.

 

Grupa Azoty jest jednym z kluczowych klientów PKP CARGO, dla którego uruchamianych jest kilkanaście pociągów tygodniowo. Wśród przewożonych dla Azotów towarów są między innymi nawozy, artykuły chemiczne, kontenery oraz węgiel. Część przewozów jest realizowana pojedynczymi wagonami w systemie rozproszonym. Poza usługami przewozowymi podmioty z Grupy PKP CARGO wykonują na rzecz Grupy Azoty spedycję samochodową i kolejową w kraju i za granicą oraz obsługę graniczną i celną w imporcie ze wschodu.

 

W 2014 roku Grupa PKP CARGO miała blisko 48,5 proc. udziału w rynku pod względem masy i ponad 57 proc. pod względem pracy przewozowej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy