Terminal intermodalny Poznań-Franowo

Terminal intermodalny Poznań-Franowo

Po pięciu miesiącach prac terminal intermodalny PKP CARGO w Poznaniu Franowie zyskał drugi plac manewrowo-składowy i lepszy układ dróg dojazdowych. Dzięki temu można składować w nim więcej kontenerów.

Łatwiej też do niego dojechać samochodem ciężarowym. Obiekt jest gotowy do obsługi dodatkowych kontenerów transportowanych między Bałtykiem i Adriatykiem.

 

Powierzchnia nowego placu przekracza 8 tys. metrów kwadratowych. Dzięki dodatkowej przestrzeni, zdolności magazynowe poznańskiego terminala urosły z niecałych 1,3 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) do prawie 1,8 tys. TEU.

 

Rozbudowa Franowa to drugi etap realizacji tego projektu. Łączna wartość obu etapów budowy terminala to około 30 mln zł, z czego koszt tego etapu to blisko 6,7 mln zł. Ostatnia modernizacja jest finansowana w połowie ze środków unijnych. Decyzję o powiększeniu terminala podjęto zaledwie po roku od oddania go do użytku. Miało na to wpływ duże zainteresowanie klientów usługami tego obiektu.

 

Obecnie terminal w Poznaniu Franowie obsługuje pięć razy w tygodniu tzw. pociągi operatorskie. To stałe połączenia kontenerowe z portami Trójmiasta, uruchamiane według sztywnego rozkładu jazdy. Ich zaletą jest możliwość zamówienia przewozu nawet pojedynczego kontenera, bez dodatkowych zobowiązań. Kliencie korzystają z nich na zasadach podobnych do komunikacji miejskiej – ładują kontenery na wagony w dogodnym dla siebie czasie.

 

Grupa PKP CARGO sprawdza również opłacalność uruchomienia pociągów operatorskich z Franowa do terminala w czeskim Paskowie pod Ostrawą. To strategiczny regionalny hub w tej części Europy, z którego Grupa PKP CARGO obsługuje połączenia kontenerowe m.in. z portami Adriatyku i Morza Północnego.

 

Terminal w Franowie jest położony na przecięciu dwóch europejskich korytarzy transportowych: Wschód-Zachód i Północ-Południe. Pierwszy łączy się z Nowym Jedwabnym Szlakiem, połączeniem kolejowym między Chinami a Europą Zachodnią. Drugi łączy Morze Bałtyckie z wybrzeżem Adriatyku. Grupa PKP CARGO współtworzy obecnie 18 pociągów kontenerowych z Chin do Europy Zachodniej tygodniowo. Dojeżdża także swoimi pociągami do portów morskich w Chorwacji i Słowenii, wykorzystując potencjał kupionego niedawno czeskiego przewoźnika AWT i współpracując z narodowym przewoźnikiem chorwackim HZ Cargo.

Poleć ten artykuł:

Polecamy