Eksport leków via Luksemburg

W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży farmaceutycznej, na lotnisku cargo w Luksemburgu powstało wybudowane od zera Centrum Logistyczne dla Branży Farmaceutycznej i Ochrony Zdrowia. Inwestycja kosztowała 4 mln euro.

To, co wyróżnia luksemburskie lotnisko to wyjątkowo krótki, zaledwie 105-metrowy, dystans dzielący ciężarówki od samolotów. Odległość od luku pod skrzydłem do drzwi ciężarówki waha się od 150 do maksymalnie 350 m. Oznacza to dużo krótszy czas ekspozycji czułych na temperaturę produktów na przebywanie w nieodpowiednich warunkach, ani przez chwilę nie czekają one zostawione bez opieki. Leki są przechowywane w pomieszczeniach z restrykcyjnie przestrzeganymi normami temperaturowymi: w jednym wahają się one w przedziale 2-8ºC, w innym 15-25ºC, jest też część, gdzie utrzymywana jest temperatura -20ºC. Jakiekolwiek odchylenia są natychmiast sygnalizowane alarmem. Luksemburski port jest jedynym na świecie, który posiada certyfikat GDP dla wszystkich stron zaangażowanych w dystrybucję, otrzymali je: przewoźnik transportu lotniczego, agent obsługi naziemnej, dostawca usług logistycznych oraz przewoźnik drogowy.

 

Luksemburg na rozwój udogodnień transportowych dla sektora farmaceutycznego postawił w czasie kryzysu. – W 2009 roku zauważyliśmy, że branża farmaceutyczna, jako jedna z niewielu gałęzi przemysłu jest względnie odporna na kryzys. Wolumen transportowanych leków nie zmniejszył się. Już wcześniej świadczyliśmy usługi w tym zakresie, pięć lat temu zrozumieliśmy jednak, że musimy mocniej postawić na rozwój tego sektora – mówi Georges Faber, ambasador Luksemburga w Warszawie.

 

Jak podkreślają władze lotniska, o klientów chcą walczyć przede wszystkim jakością świadczonych usług. – Obserwujemy znaczący wzrost w obrocie produktami medycznymi i farmaceutycznymi. Rocznie wynosi on 7-11 proc. Naszym klientom gwarantujemy wysoką jakość obsługi, mamy pełną kontrolę nad transportem i przechowywaniem produktów. Stosujemy także zaawansowane procedury w przypadku dostrzerzenia nieprawidłowości i natychmiast informujemy o nich naszych klientów – podkreśla Patrick Silverio, manager ds. usług specjalistycznych LuxairCARGO. Certyfikatem GDP pochwalić się mogą, również jako pierwsi na świecie, Cargolux, luksemburska linia lotnicza specjalizująca się w transporcie towarów oraz LuxairCARGO, agent obsługi naziemnej. Otrzymując najwyższy poziom usług, poświadczony certyfikatem na wszystkich etapach, klient ma gwarancję, że jego towar dotrze na miejsce w doskonałych warunkach. To szczególnie ważne w przypadku czułych na zmianę warunków produktów farmaceutycznych.

 

Pod względem wolumenu przewożonych towarów, luksemburskie lotnisko jest piątym największym w Europie. Dodatkowo, pozycja Luksemburga w najnowszym rankingu Logistics Performance Index przygotowywanym przez Bank Światowy wzmocniła się z 15. na 8. miejsce. Tym samym Wielkie Księstwo wyprzedziło USA, Japonię i Irlandię. Luksemburg zdobył ponadto pozycję lidera pod względem międzynarodowych przewozów oraz dostarczania transportu na czas.

 

O możliwości współpracy strony będą rozmawiać podczas pierwszej oficjalnej wizyty w Polsce Wielkiego Księcia Luksemburga Henryka oraz Forum Biznesowego Polska-Luksemburg, które odbędzie się między 7 a 9 maja.

 

Według szacunków IMS Health, wartość eksportu leków z Polski wyniosła w 2013 r. około 1 mld zł. Udogodnienia proponowane przez Luksemburg, piąty lotniczy port przeładunkowy w Europie, mogą więc być dla naszej branży farmaceutycznej szczególnie istotne i atrakcyjne.

Poleć ten artykuł:

Polecamy