Wyniki Grupy Michelin za I kwartał 2014 roku

Wyniki Grupy Michelin za I kwartał 2014 roku

W pierwszym kwartale 2014 roku Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 4,8 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Na wyniki Grupy pozytywnie wpływa poprawiająca się sytuacja na rynku sprzedaży opon.

W pierwszym kwartale 2014 roku Grupa odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży o 3,4% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Poprawa wyników jest efektem dobrej sprzedaży opon marki Michelin, wzrostu produkcji samochodów osobowych i związanej z tym sprzedaży opon na pierwsze wyposażenie oraz wzrostów w segmentach ciężarowym, rolniczym, jednośladów i lotniczym.

Mimo wzrostu wolumenu sprzedaży na wynik finansowy Grupy negatywny wpływ miały kursy walutowe, zwłaszcza umocnienie euro w stosunku do innych walut.

Zgodnie z oczekiwaniami w pierwszym kwartale 2014 r. popyt na opony szybko rósł na wszystkich rynkach z wyjątkiem Europy Wschodniej. Michelin podtrzymuje prognozę planowanego wzrostu sprzedaży w całym 2014 r. o 3%. Grupa Michelin zamierza poprawić uzyskiwaną marżę, zachowując równowagę pomiędzy polityką cenową a kosztami surowców. Konkurencyjność Grupy jest utrzymywana zgodnie z założeniami.

Michelin podtrzymuje swoje cele na 2014 rok – wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.

W przypadku wolumenu sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych (pierwsze wyposażenie), w Europie Zachodniej popyt wzrósł o 8%, co było spowodowane rejestracjami samochodów kupionych przed wprowadzeniem norm emisji spalin Euro 6. Z kolei w Europie Wschodniej wolumen sprzedaży obniżył się o 40%.

W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 6% m.in. za sprawą lepszej sprzedaży w segmencie dużych ciężarówek. Wolumen sprzedaży w Azji poprawił się o 11%. W Chinach zanotowano wzrost o 13%, z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej, za sprawą niestabilnej sytuacji w Tajlandii, popyt obniżył się o 12%. Z kolei w Ameryce Południowej popyt na opony kontynuował wzrostowy trend (+10%).

Na rynku wymiany w Europie zmiana poziomu sprzedaży wzrosła o 9%. W krajach Europy Zachodniej wzrost popytu wyniósł 16%, co było efektem niskiej bazy w porównywalnym okresie i wyprzedaży zapasów przez dystrybutorów. W krajach Europy Wschodniej sytuacja ekonomiczna i polityczna spowodowała spadek wolumenów sprzedaży. W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży opon wzrósł o 8%, co było efektem dobrej sytuacji ekonomicznej i zwiększonego importu.

Natomiast w Azji wolumen sprzedaży na rynku wymiany odnotował poprawę o 4%. W Chinach wyniosła ona 1%, co było spowodowane spowolnieniem wzrostu gospodarczego. Z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej rynek pozostaje pod wpływem wymiany opon diagonalnych na radialne. W Japonii wzrost sprzedaży o 47% spowodowany był zakupami przed planowaną podwyżką VAT. W krajach Ameryki Południowej wolumen sprzedaży wzrósł o 4%.

Poleć ten artykuł:

Polecamy