Wszyscy liczą na e-commerce

Wszyscy liczą na e-commerce

Zgodnie z raportem Capgemini Consulting, rozwój sprzedaży wielokanałowej zwiększa znaczenie relacji między firmami zlecającymi transport a podmiotami 3PL. W związku z tym, że konsumenci oczekują ciągłej możliwości dokonywania zakupów, sieci handlowe zmuszone są do inwestowania w...

Z uwagi na brak jednolitości gospodarki światowej, odbiorcy usług logistycznych szacują, że przeciętnie 36% ich wydatków na logistykę jest związanych z zamówieniami zlecanymi na zewnątrz, w porównaniu z 44% w ubiegłym roku. Jednakże 67% z nich zwiększyło w tym roku ilość zamawianych na zewnątrz usług logistycznych (72% w 2013 r.). Natomiast 53% zmniejszyło bądź skonsolidowało liczbę zewnętrznych dostawców usług logistycznych.

Szacuje się, że 60 milionów osób odejdzie z pracy w branży w 2015 r., a jedynie 40 milionów nowych pracowników może zająć ich miejsce

Z odpowiedzi 770 odbiorców i dostawców usług logistycznych z Ameryki Północnej, Europy, regionu Azja-Pacyfik i Ameryki Łacińskiej wynika, że pomimo docenienia znaczenia sieci wielokanałowej, wielokanałowe łańcuchy dostaw wciąż się jeszcze rozwijają pozostawiając dużą lukę pomiędzy oczekiwaniami konsumentów i sprzedawców a firmami stosującymi strategię wyczekiwania.

Wyzwanie – sprzedaż wielokanałowa

Ponadto, jako najważniejsze bodźce do przyjęcia strategii wielokanałowej wymieniane są: obsługa klienta (32%), poziom usług (23%) i koszty frachtu (11%). Jednakże jedna trzecia respondentów (33%) nie jest przygotowana do obsługi takich form sprzedaży. Zaledwie 2% respondentów uznało, że doskonale radzi sobie z obsługą wielokanałową. Połowa respondentów badania (50%) testuje lub inwestuje w nowe strategie dostarczania towarów, aby rozbudować sieć wielokanałową, ale 16% stosuje opcję dostawy do domu z lokalnego sklepu lub rozważa jej wprowadzenie, a 15% stosuje dostawy niedzielne lub planuje ich wprowadzenie. Z kolei 12% dostarcza towary za pośrednictwem operatora zatrudnionego przez sklep lub rozważa taką opcję, natomiast 11% wykorzystuje wysyłkę do paczkomatów lub zastanawia się nad nią.

 

– W sytuacji gdy klienci mają coraz wyższe oczekiwania w stosunku do sprzedawców, a więc pośrednio również do operatorów usług logistycznych, jest bardzo prawdopodobne, że model biznesowy 3PL będzie rozwijał się nadal. Jeśli firmy będą dalej kreatywnie inwestować w wielokanałowe rozwiązania dostarczania towarów i nawiązywać nowe kontakty handlowe, rozwiązania te mogą w przyszłości zmienić dzisiejsze strategie działania firm 3PL – mówi Shanton Wilcox, wiceprezes ds. zarządzania łańcuchem dostaw w Capgemini Consulting.

Technologia chmury obliczeniowej dla 3PL

W ramach planów przekształcenia swoich modeli biznesowych coraz więcej firm 3PL poszukuje działających w oparciu o chmurę rozwiązań zarządzania relacjami z klientem. Zarówno odbiorcy usług (75%), jak i firmy 3PL (77%) zgadzają się, że sektor 3PL mógłby bardzo skorzystać na dostępności dopasowanych do branży rozwiązań z obszaru zarządzania relacjami z klientem (CRM). Dla firm 3PL ważne jest usprawnienie globalnych przepływów i procesów, umożliwienie dyrektorom działów handlowych dostępu do informacji na szczeblu kierowniczym, a także identyfikacja powodów nieefektywności oraz powstawania tzw. wąskich gardeł w operacjach handlowych. Dla odbiorców usług z kolei istotne jest dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym, np. monitorowanie przesyłek. 40% z nich zwraca uwagę w przetargach na to, czy firmy 3PL wykorzystują odpowiednie technologie CRM.

Dla prawie jednej trzeciej (32%) respondentów z grona zarówno odbiorców, jak i dostawców podstawowym bodźcem do inwestowania w usługi wielokanałowe jest obsługa klienta

Ponieważ monitorowanie operacji przez sprzedawców w czasie rzeczywistym jest coraz bardziej zależne od użytych technologii, klienci firm 3PL jak i same firmy z tej branży inwestują w systemy zarządzania magazynami (WMS) – 58%, systemy planowania zasobami przedsiębiorstwa – 54%, monitorowanie łańcucha sprzedaży – 43%, rozszerzenia do systemów zarządzania magazynami – 33% oraz urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) – 21%. Inwestują także w technologie pozwalające im spersonalizować i dostosować proces sprzedaży, takie jak aplikacje na urządzenia mobilne – 33%.

W ramach planów przekształcenia swoich modeli biznesowych coraz więcej firm 3PL poszukuje działających w oparciu o chmurę rozwiązań zarządzania relacjami z klientem

– Wykorzystanie systemów CRM oraz technologii mobilnych może być bardzo opłacalne dla firm 3PL i dla ich klientów. Trudność może polegać na odpowiednim przeszkoleniu doświadczonych pracowników i kierowników sprzedaży do posługiwania się tego typu nowoczesnymi rozwiązaniami – mówi John Langley, profesor Pennsylvania State University pracujący w Zakładzie Systemów Informacji Łańcuchów Dostaw, kierownik Działu Rozwoju Centrum Badań Łańcuchów Dostaw w Smeal College of Business.

Zarządzanie ludźmi

Strategiczny sposób zarządzania personelem będzie coraz bardziej istotny dla branży 3PL z uwagi na oczekiwany niedobór utalentowanej kadry. 62,6% biorących udział w badaniu respondentów potwierdziło, że ma problemy ze znalezieniem i zatrudnieniem utalentowanych pracowników, a oczekiwany przeciętny wzrost zatrudnienia w branży łańcucha dostaw jest wyższy niż w innych sektorach. Szacuje się, że 60 milionów osób odejdzie z pracy w branży w 2015 r., a jedynie 40 milionów nowych pracowników może zająć ich miejsce. Spowodowane jest to strukturą zatrudnienia w branży łańcucha dostaw oraz gwałtownie zmieniającą się dynamiką zmian w branży.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy