Wsparcie dla producenta

Sprawny łańcuch dostaw bez wątpienia jest jednym z podstawowych elementów sukcesu biznesowego. Rosnącym mocom produkcyjnym firmy musi towarzyszyć rozwój dróg dotarcia do klienta. Producenci często samodzielnie starają się realizować zadania logistyczne i transportowe. Tymczasem...

Zarządzanie łańcuchem dostaw to trudny proces, wymagający dużej wiedzy, świadomości realiów biznesowych oraz odpowiednich zasobów. Pozorna prostota tego zadania skłania producentów do budowy własnych hal magazynowych i inwestycji we floty samochodowe. Tymczasem operatorzy logistyczni są w stanie organizować transport i logistykę znacznie efektywniej. Co więcej, rozwija się paleta dodatkowych usług, dzięki czemu operatorzy zaczynają zajmować się również logistyką wewnętrzną w zakładzie, a nawet elementami procesu produkcyjnego.

Krótka tradycja outsourcingu

Outsourcing procesów logistycznych nie ma w Polsce wielkiej tradycji. Sebastian Plesiński, dyrektor sprzedaży DSV Road Sp. z o.o., zauważa, że polskie firmy produkcyjne zainteresowanie zlecaniem na zewnątrz zadań logistycznych zaczęły okazywać dopiero w ostatnich latach – W ubiegłym wieku niemal wszystkie większe przedsiębiorstwa produkcyjne posiadały własny tabor transportowy, a gospodarka magazynowa była prowadzona tylko wewnątrz zakładów – mówi. – Następujące w Polsce przemiany gospodarcze, oprócz napływu zagranicznego kapitału spowodowały również wdrażanie modeli biznesowych funkcjonujących na zachodzie. Jednym z pierwszych był outsourcing usług logistycznych, który pozwolił firmom produkcyjnym na skupieniu sie na swoim „core business” czyli produkcji.

 

W czym operator logistyczny może wyręczyć producenta? – Operatorzy logistyczni są w stanie odciążyć firmy produkcyjne w realizacji właściwie wszystkich procesów logistycznych – zarówno związanych z logistyką zewnętrzną, jak i wewnętrzną – zwraca uwagę dr Rafał Tarasewicz, dyrektor ds. efektywności biznesu w DB Schenker Logistics. – W zależności od branży, zakres takich projektów może być bardzo zróżnicowany. Mowa tu o transporcie lądowym (krajowym i międzynarodowym), oceanicznym, morskim, logistyce kontraktowej oraz obsłudze celnej.

 

Czy warto zlecić usługi logistyczne na zewnątrz? Choć może się wydawać, że wiąże się to z niepotrzebnymi kosztami, korzyści są wyraźne – Operator zazwyczaj dysponuje większą siłą nabywczą, ponieważ korzysta z efektu skali oraz synergii własnych potoków ładunkowych, jak również z doświadczenia nabytego w ramach globalnej współpracy z własnymi partnerami bądź podwykonawcami. Dzięki temu operator logistyczny modeluje także cały proces magazynowania – podkreśla Tomasz Jakubowski, dyrektor handlowy Geodis.

Jakość usług można zmierzyć

W jaki sposób zleceniodawca może sprawdzić, jak spisuje się podmiot, któremu zlecono organizację logistyki? Wystarczy zdefiniować i śledzić kluczowe wskaźniki. – Operatorzy logistyczni ponoszą pełną odpowiedzialność za wykonywane zadania – stwierdza Rafał Tarasewicz. – Kontrakty z klientami zawierają ściśle określone poziomy KPI (ang. Key Performance Indicators), za których wykonanie operator odpowiada. W zależności od poziomu ich realizacji często obowiązują mechanizmy bonus-malus mające bezpośredni wpływ na rozliczenia pomiędzy operatorem a klientami.

 

– Już od momentu przejęcia produktów przejmujemy pełną odpowiedzialność za poszczególne operacje na nich wykonywane – dodaje Rafał Woźniak, dyrektor platformy w FM Logistic Polska. – Często jako partner w całym łańcuchu dostaw pomagamy klientom najwyższą jakość zapewnić także w innych obszarach – w trakcie procesów dystrybucyjnych czy co-packingowych. W związku z tym zdarza się, że dokonujemy weryfikacji produktów pod kątem wad produkcyjnych, sugerujemy usprawnienia w samym procesie pakowania czy zabezpieczania produktów, co finalnie wpływa bardzo pozytywnie zarówno na jakość dostarczanych produktów jak i koszty ponoszone przez klienta.

 

Oczywiście, w razie pojawienia się nieprzewidzianych sytuacji należy wziąć pod uwagę cały proces – To normalne, że operatorzy logistyczni ponoszą odpowiedzialność za swoje działania. Prawdziwym problemem jest natomiast zdefiniowanie, kiedy do odpowiedzialności można pociągać samego operatora logistycznego, a kiedy ta odpowiedzialność powinna być współdzielona z klientem i innymi firmami działającymi w ramach łańcucha dostaw. Tutaj nie ma ogólnej zasady. Ta kwestia powinna być szczegółowo analizowana w ramach konkretnego projektu – podkreśla Yann Belgy, dyrektor generalny ID Logistics.

Menedżer logistyki musi pozostać

Przekazanie tak istotnego elementu działań firmy jak łańcuch dostaw w ręce zewnętrznego podmiotu może budzić obawy o utratę kontroli nad jego funkcjonowaniem. Operatorzy logistyczni uspokajają jednak, że taka decyzja nie jest powodem do niepokoju – Nie tylko nie powinniśmy się tego obawiać, ale wręcz przeciwnie – powinniśmy do tego dążyć – stwierdza Rafał Woźniak. – Producenci we współpracy z doświadczonym operatorem logistycznym mogą swoją logistykę uszczelnić. W FM Logistic zapewniamy naszym klientom dokładne śledzenie każdego produktu i partii produkcyjnej. W zależności od charakterystyki produktów zapewniamy śledzenie warunków przechowywania i transportu, dajemy pełny wgląd do stanów magazynowych przechowywanych w naszym systemie WMS, a w razie konieczności wspieramy w procesie wycofania produktów z rynku.

 

Zgadza się z tą opinią Yann Belgy – „Utrata” bezpośredniego wykonywania czy koordynacji nie oznacza braku kontroli nad samym łańcuchem dostaw – zaznacza. – Wręcz przeciwnie, zlecenie wykonania usługi firmie zewnętrznej pozwala na niezbędny dystans i wdrożenie narzędzi zapewniających lepszy nadzór. Chociaż największym błędem, jaki może popełnić firma outsourcująca usługi, jest stwierdzenie, że nie będzie już dłużej potrzebowała swojego zespołu zarządzającego łańcuchem dostaw. Mimo, iż jego rola wtedy się zmienia, to dobry menedżer jest niezbędny w procesie outsourcingu, zarówno by kontrolować działania podejmowane przez operatora logistycznego, jak i ułatwić komunikację pomiędzy operatorem a innymi działami firmy.

Nie tylko logistyka

Udana współpraca na polu łańcucha dostaw sprawia, że firmy produkcyjne zaczynają wspomagać się działaniami operatorów logistycznych także w innych zadaniach – Zdarzają się przypadki przejmowania przez operatorów części procesów na liniach produkcyjnych – mówi Rafał Tarasewicz. Dla przykładu, DB Schenker Logistics świadczy tego typu usługi na liniach produkcyjnych w branży automotive dla największych producentów samochodów na świecie. Oferujemy również bardzo zróżnicowaną ofertę rozwiązań szytych na miarę w ramach tzw. usług dodanych VAS (ang. Value-Add Services), takich jak: tworzenie zestawów promocyjnych, przepakowywanie, etykietowanie, polonizacja etykiet, fakturowanie w imieniu klienta czy wiele usług typu co-manufacturing.

 

Tomasz Jakubowski także zauważa dużą aktywność branży motoryzacyjnej w outsourcingu części zadań produkcyjnych – Obserwujemy coraz większe zainteresowanie firm produkcyjnych tego typu usługami, szczególnie w branży automotive – przyznaje. – Ponadto wielu naszych klientów zleca na zewnątrz część zadań produkcyjnych, które jako operator wykonujemy we własnych obiektach, a następnie w ustalonym trybie dostarczamy wprost na linię produkcyjną. Proces ten obejmuje podjęcie półproduktów od dostawców, kontrolę jakości, feeding, assembling, ponowną kontrolę jakości i dostawę gotowych setów wprost na produkcję w systemie synchronicznym, just in time czy według KANBAN.

Komentarze

 

dr Rafał Tarasewicz, dyrektor ds. efektywności biznesu, DB Schenker Logistics

 

Ciekawym przykładem realizacji niestandardowych usług logistycznych, realizowanych przez DB Schenker Logistics, jest obsługa znanego producenta narzędzi warsztatowych, budowlanych i odzieży roboczej. W tym przypadku operator logistyczny jest odpowiedzialny nie tylko za składowanie, kompletację zamówień, import kontenerów i odprawy celne. Pracownicy zapewniają także personalizację odzieży roboczej poprzez profesjonalny haft maszynowy, naszywanie lub zaprasowywanie imienia i nazwiska, logo lub innych grafik. Inne przykłady dedykowanych projektów to m.in.: banderolowanie butelek wina dla czołowego producenta, importera i dystrybutora win w Europie, żłobienie numerów seryjnych na towarach przedsiębiorstwa z branży budowlanej, assembling czyli kompletacja, konfekcjonowanie i dystrybucja konkretnych zestawów dla klienta oferującego produkty do sprzątania, czy też składowanie materiałów ADR w specjalnej komorze do przechowywania ładunków niebezpiecznych.

 

Sebastian Plesiński, dyrektor sprzedaży, DSV Road Sp. z o.o.

 

Zainteresowanie produkcją kontraktową widoczne jest szczególnie w branżach wytwarzających wysoko zaawansowane produkty tj. branża elektroniczna czy automotive. Producenci zlecają przygotowanie gotowych modułów swoim dostawcom lub operatorom, którzy z reguły w magazynach przyprodukcyjnych wykonują pierwszą część montażu, aby w dalszej kolejności dostarczyć gotowe elementy na produkcję w systemie Just-In-Sequence. Im bardziej skomplikowany jest proces tym większa staje się odpowiedzialność operatora za nienależyte wykonanie usługi. Prawidłowo skonstruowane kontrakty pozwalają zabezpieczyć się firmie produkcyjnej przed nieplanowanymi zdarzeniami. Podsumowując, outsourcing łańcucha dostaw jest elementem przewagi konkurencyjnej, odpowiednio zarządzany potrafi poprawić rentowność przedsiębiorstwa produkcyjnego i umocnić jego pozycję rynkową.

Rafał Woźniak, dyrektor platformy, FM Logistic Polska

 

W naszej pracy bardzo często spotykamy się z sytuacją, w której flagowy produkt danego producenta musi być odpowiednio dostosowany, czy to pod kątem opakowania czy specjalnych oznaczeń, by nadawał się do sprzedaży w danej sieci czy też kanale dystrybucyjnym. Może to się wiązać z koniecznością częstych przezbrojeń linii produkcyjnych lub też dołożenia dodatkowych stanowisk uzdatniających produkt jeszcze przy linii. Efektem tego jest zarówno wydłużenie procesu produkcyjnego, jak i rozdrobnienia partii produkcyjnej, co wpływa z kolei na konieczność utrzymywania większych stanów magazynowych. Rozwiązaniem tej kwestii są usługi copackingowe, które to stają się ogromną przewagą konkurencyjną operatorów logistycznych. Nasi klienci dostarczają do naszego centrum dystrybucyjnego produkt, który w zależności od konkretnego zamówienia jest dostosowywany przed wydaniem z magazynu do oczekiwań finalnego odbiorcy.

 

Tomasz Jakubowski, dyrektor handlowy, Geodis Polska

 

Outsourcing obsługi łańcucha dostaw to bardzo poważna decyzja. Kluczowe w tym zakresie jest dobranie profesjonalnego operatora logistycznego, z odpowiednim zapleczem finansowym i doświadczonym zespołem ekspertów. Powierzając tę usługę firmom o lokalnym zasięgu może dojść do sytuacji, kiedy to klient będzie uczył obsługi łańcucha dostaw swojego dostawcę, nie osiągając żadnych korzyści z outsourcingu, a wręcz narażając się na poważne straty. Znanych jest kilka takich przypadków, choć klienci niechętnie o tym mówią. Współpraca z nieodpowiednio dobranym podwykonawcą prowadzi do utraty kontroli nad własnym łańcuchem dostaw, a w konsekwencji powoduje utratę wiarygodności firmy produkcyjnej. Dlatego decydując się na outsourcing łańcucha dostaw należy zwrócić szczególną uwagę na globalne doświadczenie operatora logistycznego, jego stabilność finansową oraz ustalenie odpowiednich do wymogów produkcji procesów i mierników. W takim przypadku nie może być mowy o ryzyku utraty kontroli nad łańcuchem dostaw.

 

Yann Belgy, dyrektor generalny, ID Logistics

 

Podstawową rolą operatora logistycznego jest oczywiście realizacja usług logistycznych, takich jak transport czy magazynowanie, włączając w to wykorzystanie dostępnych narzędzi typu nieruchomości (na przykład magazyn) czy WMS. Drugim poziomem, na którym operator logistyczny może pomóc klientom, jest świadczenie usług o wartości dodanej, takich jak co-packing, odprawa celna, obsługa klienta czy nawet zamówienia i finansowanie zapasów. Idąc dalej, doświadczeni operatorzy logistyczni mogą również monitorować, albo nawet przejąć koncepcję części lub całości łańcucha dostaw swoich klientów i świadczyć tę usługę za pomocą innych operatorów logistycznych. W tym wypadku możemy już mówić o świadczeniu usług 4PL. Jedynym obszarem, którego firmy produkcyjne nigdy nie powinny outsourcingować ani tym bardziej o nim zapominać, jest zdefiniowanie własnych potrzeb i ostateczna kontrola usług.

 

Paweł Racis, dyrektor handlowy, UPS

 

Łańcuch dostaw branży produkcyjnej różni się złożonością w zależności od wielkości firmy, wytwarzanych produktów i kanału dystrybucji na rynek. Kluczowym elementem jest dostosowanie się do potrzeb klientów. Często występuje konieczność pilnego doręczenia, tak by uniknąć kosztownego przestoju w produkcji, lub późnych odbiorów przesyłek eksportowych. Niezbędny jest także serwis Next Day oraz bardzo często obsługa przez dedykowanego kuriera. Główne zalety jakich mogą się spodziewać firmy produkcyjne, które zdecydują się na przekazanie zarządzania łańcuchem dostaw operatorowi logistycznemu to przejęcie kontroli nad zamówieniami przychodzącymi i odbieranie pilnych zamówień przed południem od swoich dostawców, zmniejszenie przestojów linii i zarządzanie procesami zwrotów aby skrócić czas obrotu towarowego. Inne zalety, jakie niesie za sobą przekazanie obsługi łańcucha dostaw firmie logistycznej to wzrost przychodów, ale także rozwijanie biznesu na całym świecie dzięki korzystaniu z wiedzy międzynarodowych agencji celnych UPS. Warto podkreślić także poprawę jakości obsługi klienta, dzięki bardziej elastycznemu reagowaniu oraz integracji procesów przetwarzania zamówień i wysyłki.

Poleć ten artykuł:

Polecamy