System Produkcji Volvo

System Produkcji Volvo

W maju w Fabryce Volvo w belgijskiej Gandawie ruszyła produkcja nowego modelu Volvo V40. Eurologistics odwiedził fabrykę 10 maja, w przededniu uruchomienia nowej produkcji otrzymując rzadką szansę zapoznania się z Systemem Produkcji Volvo.Koncern Volvo rozpoczął produkcję...

Koncern Volvo rozpoczął produkcję samochodów osobowych w Gandawie w 1965 roku. Dzięki unikatowemu położeniu nad kanałem na Morzu Północnym, do Belgii z łatwością docierały statki z Goeteborga, gdzie mieści się siedziba koncernu. Początkowo w Gandawie odbywał się jedynie montaż samochodów Volvo, linię produkcyjną uruchomiono tu dopiero w 1972 roku, gdy koncern Volvo ogłosił swoją strategię ekspansji w Europie i Stanach Zjednoczonych.

System produkcji Volvo

– Na początku lat 80-tych koncern zaczął wdrażać w fabryce swój system produkcji QCISMPE, którego nazwa pochodzi od początkowych liter następujących określeń: Quality, Cost delivery, Innovation, Safety, Man, People, Environment – mówi Marie-Anne Criel, Supply Chain Manager. – System bazuje na japońskim banchmarkingu. Zaczęto od tego, że zaprzestano produkować na stock, lecz pod konkretne zamówienie klientów. W związku z tym dostawy na produkcję odbywały się w systemie just-in-time, do którego dostosowano także cały łańcuch dostaw, tak by był w pełni elastyczny. Japoński Instytut Utrzymania Fabryk docenił wysiłki Volvo i fabryce w Gandawie przyznał w 1990 roku – po raz pierwszy w Europie – swoją doroczną nagrodę TPM Award. Od tego momentu QCISMPE system stał się standardem produkcji Volvo.

Co minutę z linii produkcyjnej zjeżdża jedno auto

W praktyce oznacza to, że pracownicy zarówno produkcyjni, jak i biurowi podzieleni są na max. 15-osobowe zespoły, w ramach których każda osoba odpowiada za jeden standard mieszczący się w skrócie QCISMPE.

Standardy produkcji Volvo przyczyniły się do tego, że ogromnie wzrósł popyt na samochody tej marki. Zapotrzebowanie było tak duże, że w 2004 roku w fabryce w Gandawie wprowadzono trzyzmianowy system produkcji – od poniedziałku 5:15 do piątku 15:45. W fabryce skrzyń biegów, która znajduje się także w Gandawie, produkcję prowadzono nawet w weekendy.

Do 2000 roku w fabryce produkowano cztery modele samochodów Volvo na jednej linii produkcyjnej, od 2003 roku uruchomiono dwie linie, na których produkowano cztery modele, a od 2007 roku produkcja prowadzona była już na trzech liniach, na których produkowano pięć modeli. Od 2009 roku na trzech liniach produkcyjnych produkowane są cztery modele aut.

Strategia logistyczna

Strategia logistyczna fabryki opiera się na zasadzie pull, tzn., że z rynku zbiera się informacje, jakie jest zapotrzebowanie na dany model Volvo i konkretne pod to przygotowuje się linie produkcyjne. Ponieważ poszczególne modele różnią się między sobą, aby sprostać logistycznym potrzebom produkcji, fabryka w 2008 roku podpisała umowę z firmą DSV, która realizuje dostawy na produkcji „in sequence”. To wymaga niesłychanie precyzyjnej komunikacji między fabryką a DSV. Zamówienia podzespołów i różnych elementów do fabryki Volvo w Gandawie realizuje łącznie 10 tysięcy producentów, w tym 30 z Polski. Firma Lear z Mielca dostarcza do Volvo około 5 tys. rodzajów przewodów elektrycznych do różnych modeli samochodów, została także dostawcą kabli do nowego modelu Volvo V40. DSV realizuje zamówienia według schematu: 48 godzin – produkcja, 48 godzin – transport i 48 godzin – Stock. Dostawca elementów co dwie godziny przesyła komunikat do fabryki i DSV z informacją, na jakim etapie znajduje się zamówienie i jeśli ciężarówka wyjechała już z towarem, określa dokładnie, gdzie się znajduje. Zamówienia na konkretne elementy wychodzą z fabryki, ale ich kompletacją zajmuje się DSV. Aby powstał samochód na linii produkcyjnej musi znajdować się 175 części. W sumie DSV dostarcza na produkcję 2500 różnych części. W skali dnia oznacza to transport ok. 70 tysięcy rucks i 30 tysięcy wózków elektrycznych (unikatowy system transportowy Volvo). Z kolei fabryka co 4 godziny wysyła do DSV potwierdzenie zapotrzebowania na konkretne części według numeru serii, która będzie montowania na linii produkcyjnej określonego modelu samochodu. – Musimy być bardzo precyzyjni, bo każda pomyłka z naszej strony oznacza straty dla fabryki – mówi Peter Ysebaert, Business Process Manager DSV Gent – wszystko musi grać jak w szwajcarskim zegarku.

10 maja z linii produkcyjnej zjechał ostatni model Volvo S40, a 14 maja na tej samej linii produkcyjnej rozpoczęto produkcję nowego modelu Volvo V40

Magazyn DSV ma 30 m wysokości i dwa piętra, transport z góry na dół i odwrotnie odbywa się na rampie. W magazynie – ze względów bezpieczeństwa – nie używa się wózków widłowych. Każda część na wejściu i wyjściu z magazynu jest skanowana.

Modele Volvo

Fabryka w Gandawie zatrudnia prawie 6 tysięcy ludzi i w tym roku wyprodukuje 272 tys. samochodów marki Volvo. Co minutę z linii produkcyjnej zjeżdża jedno auto. Fabryka produkuje Volvo S40, V50, XC60, S60. 10 maja z linii produkcyjnej zjechał ostatni model Volvo S40, a 14 maja na tej samej linii produkcyjnej rozpoczęto produkcję nowego modelu Volvo V40. W lipcu zaprzestano produkcji Volvo V60. Modele Volvo XCV60 oraz S60 otrzymają nowy lift. W fabryce produkowane są także samochody specjalne oraz elektryczny model C30.

Przestrajanie produkcji na model Volvo V40 kosztowało koncern już ponad 55 mln euro, które zainwestowano w ubiegłym roku. W tym roku planuje się wydać dodatkowe 52 mln euro. W 2012 roku planuje się wyprodukować 27 tys. nowego modelu Volvo V40, a docelowo rocznie produkcja ma wynosić 100 tys. aut.

Poleć ten artykuł:

Polecamy