Sprzedaż wielokanałowa szansą rozwoju operatorów usług logistycznych

Sprzedaż wielokanałowa szansą rozwoju operatorów usług logistycznych

Paryż, Warszawa, 22 września 2014 r. - Capgemini Consulting (należące do Capgemini Group) zajmujące się konsultingiem w zakresie strategii globalnych i transformacji; Penn State University, Korn/Ferry International oraz Penske Logistics ogłosiły dziś wnioski 19. Corocznego...

Z odpowiedzi 770 odbiorców i dostawców usług logistycznych z Ameryki Północnej, Europy, regionu Azja-Pacyfik i Ameryki Łacińskiej wynika, że pomimo docenienia znaczenia sieci wielokanałowej, wielokanałowe łańcuchy dostaw wciąż się jeszcze rozwijają pozostawiając dużą lukę pomiędzy . oczekiwaniami konsumentów i sprzedawców a firmami stosującymi strategię wyczekiwania.

Ponadto, jako najważniejsze bodźce do przyjęcia strategii wielokanałowej wymieniane są: obsługa klienta (32%), poziom usług (23%) i koszty frachtu (11%). Jednakże jedna trzecia respondentów (33%) nie jest przygotowana do obsługi takich form sprzedaży. Zaledwie 2% respondentów uznało, że doskonale radzą sobie z obsługą wielokanałową. Połowa respondentów badania (50%) testuje lub inwestuje w nowe strategie dostarczania towarów, aby rozbudować sieć wielokanałową, ale 16% stosuje opcję dostawy do domu z lokalnego sklepu lub rozważa jej wprowadzenie, a 15% stosuje dostawy niedzielne lub planuje ich wprowadzenie. Z kolei 12% dostarcza towary za pośrednictwem operatora zatrudnionego przez sklep lub rozważa taką opcję, natomiast 11% wykorzystuje wysyłkę do paczkomatów lub zastanawia się nad nią.

„W sytuacji, gdy klienci mają coraz wyższe oczekiwania w stosunku do sprzedawców, a więc pośrednio również do operatorów usług logistycznych, jest bardzo prawdopodobne, że model biznesowy 3PL będzie rozwijał się dalej. Jeśli firmy będą dalej kreatywnie inwestować w wielokanałowe rozwiązania dostarczania towarów i nawiązywać nowe kontakty handlowe, rozwiązania te mogą w przyszłości zmienić dzisiejsze strategie działania firm 3PL”, mówi Shanton Wilcox, wiceprezes ds. zarządzania łańcuchem dostaw z Capgemini Consulting.

W ramach planów przekształcenia swoich modeli biznesowych, coraz więcej firm 3PL poszukuje działających w oparciu o chmurę rozwiązań zarządzania relacjami z klientem

Zarówno odbiorcy usług (75%), jak i firmy 3PL (77%) zgadzają się, że sektor 3PL mógłby bardzo skorzystać na dostępności dopasowanych do branży rozwiązań z obszaru zarządzania relacjami z klientem (CRM). Dla firm 3PL ważne jest usprawnienie globalnych przepływów i procesów, umożliwienie dyrektorom działów handlowych dostępu do informacji na szczeblu kierowniczym, a także identyfikacja powodów nieefektywności oraz powstawania tzw. wąskich gardeł w operacjach handlowych. Dla odbiorców usług z kolei istotne jest dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym, np. monitorowanie przesyłek. 40% z nich kładzie w swoich przetargach nacisk na to, czy firmy 3PL wykorzystują odpowiednie technologie CRM.

Ponieważ monitorowanie operacji przez sprzedawców w czasie rzeczywistym jest coraz bardziej zależne od użytych technologii, klienci firm 3PL jak i same firmy z tej branży inwestują w systemy zarządzania magazynami (WMS) – 58%, systemy planowania zasobami przedsiębiorstwa – 54%, monitorowanie łańcucha sprzedaży – 43%, rozszerzenia do systemów zarządzania magazynami – 33% oraz urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) – 21%. Inwestują także w technologie pozwalające im spersonalizować i dostosować proces sprzedaży, takie jak aplikacje na urządzenia mobilne -33%.

„Wykorzystanie systemów CRM oraz technologii mobilnych może być bardzo opłacalne dla firm 3PL i dla ich klientów. Trudność może polegać na odpowiednim przeszkoleniu doświadczonych i kierowników sprzedaży do posługiwania się tego typu nowoczesnymi rozwiązaniami”, mówi John Langley, profesor Pennsylvania State University pracujący w Zakładzie Systemów Informacji Łańcuchów Dostaw, kierownik Działu Rozwoju Centrum Badań Łańcuchów Dostaw w Smeal College of Business.

 

Meksyk wciąż dobrą lokalizacją dla producentów i firm 3PL

W 2014 roku utrzymała się tendencja wzrostu popularności Meksyku jako położonej blisko rynku zbytu lokalizacji produkcji: 40% odbiorców usług logistycznych biorących udział w badaniu wskazało, że przeniosło niektóre ze swoich procesów właśnie do tego kraju. Wskazali, że przenoszą się do Meksyku z USA (55%), Chin (36%) i Kanady (9%).

„Lokalizacja Meksyku oraz umowy o wolnym handlu skłoniły producentów do dalszych inwestycji w tym kraju”, twierdzi Marc Althen, prezes Penske Logistics. „Działamy w Meksyku już od niemal 20 lat i nadal uznajemy ten kraj za dobrą lokalizację dla działalności logistycznej zarówno w bliższej, jak i w dalszej perspektywie.”

Odbiorcy usług logistycznych biorący udział w badaniu wskazali, że Meksyk zapewnia im niższe koszty operacyjne, korzystne warunki podatkowe, krótszy czas przewozu frachtu oraz bliskość źródeł zaopatrzenia. Zwrócili również uwagę na główne przeszkody prowadzenia działalności wciąż utrzymujące się w Meksyku – w szczególności przestępczość, brak bezpieczeństwa, ubogą infrastrukturę oraz skomplikowane przepisy.

 

Strategiczny sposób zarządzania personelem będzie coraz bardziej istotny dla branży 3PL z uwagi na oczekiwany niedobór utalentowanej kadry

62,6% biorących udział w badaniu respondentów potwierdziło, że ma problemy ze znalezieniem i zatrudnieniem utalentowanych pracowników, a oczekiwany przeciętny wzrost zatrudnienia w branży łańcucha dostaw jest wyższy, niż w innych sektorach. Szacuje się, że 60 milionów osób odejdzie z pracy w branży w 2015 r., a jedynie 40 milionów nowych pracowników może zająć ich miejsce. Spowodowane jest to strukturą zatrudnienia w branży łańcucha dostaw oraz gwałtownie zmieniającą się dynamiką zmian pracowników branży.

„Rozwijające się wielokanałowe firmy z branży łańcucha dostaw coraz poważnej traktują ten model biznesowy oraz poszukują możliwości optymalizacji swojego dostawcy usług 3PL”, mówi Zack Deming, specjalista ds. logistyki i usług transportowych w Korn/Ferry International. „Optymalizacja zarządzania personelem przy wykorzystaniu analitycznych narzędzi planowania pomoże przygotować firmy na potencjalny niedobór utalentowanych pracowników..”

Poleć ten artykuł:

Polecamy