Sprawna organizacja zadań logistycznych to klucz do sukcesu w branży AGD

Sprawna organizacja zadań logistycznych to klucz do sukcesu w branży AGD

W efektywnym konkurowaniu na rynku dużą rolę odgrywa logistyka, ponieważ pozwala zaplanować dostępność towaru na półkach sklepowych i bezpiecznie dowieźć towar do klienta końcowego w wybranym przez niego miejscu i czasie. Sprawna organizacja zadań logistycznych to klucz do...

Rynek AGD w Polsce wciąż rośnie. Jak wynika z danych GUS oraz raportu CECED w Polsce w roku 2012, możemy obserwować zarówno wzrost produkcji artykułów AGD, jak również wzrost wartości samego rynku tej branży. AGD to branża bardzo innowacyjna i szybko rozwijająca się pod względem coraz bardziej użytecznych i nowoczesnych technologii. Producenci coraz większy nacisk kładą na takie cechy produktów jak funkcjonalność, energooszczędność, a przy tym atrakcyjny wygląd. Na popularności zyskują sprzęty do niedawna nieobecne na polskim rynku, takie jak zmywarki i pralko-suszarki. Ich udział w ogólnym wolumenie sprzedaży rośnie najszybciej. Nowe trendy w tej branży dotyczą także ekologii. Wynika to nie tylko z wymagań UE, która dyktuje coraz surowsze normy w zakresie zużycia energii, ale również z podejścia samych producentów.

Wymiana przestarzałego sprzętu AGD przez Polaków oraz otwarcie się na dotychczas nie stosowane kategorie produktów dają szansę producentom zdobycia przewagi nad konkurencją na rynku, lecz tylko przy zapewnieniu najwyższej jakości serwisu. Producenci nie bazują już jedynie na tradycyjnych kanałach sprzedaży, lecz wprowadzają do oferty nowe rozwiązania zwiększając w ten sposób popyt na swoje towary. Takim dodatkowym kanałem sprzedaży staje się e-handel, który jest zauważalnym trendem niemal w każdej branży. Jednocześnie możemy zaobserwować coraz większą liczbę zwolenników tej formy zakupów.

Wyzwania dla logistyki

O ile w przypadku niewielkich artykułów gospodarstwa domowego w logistyce nie stawia się ponadstandardowych wymogów, o tyle w przypadku dużych artykułów gospodarstwa domowego obsługa logistyczna wygląda zupełnie inaczej i często wymaga specjalnych rozwiązań. W skład tej ostatniej grupy asortymentowej wchodzą m.in. lodówki, zmywarki, pralki, kuchenki. Specyfika obsługi tego sprzętu powoduje, że wybór operatora powinien być starannie przemyślany, aby zapewnić pożądaną jakość procesu dystrybucji i bezpieczeństwo ładunku.

AGD to zwykle towary o wysokiej wartości, przy tym bardzo wrażliwe na wszelkie uszkodzenia. Pomimo stosowanych zabezpieczeń w postaci styropianowych lub piankowych kształtek, istnieje ryzyko uszkodzenia tych towarów. Operator logistyczny nie może dopuścić do choćby najmniejszej skazy produktów podczas ich dystrybucji, a nawet do naruszenia samych opakowań, co bywa równoznaczne z uszkodzeniem towarów i niemożnością ich dalszej odsprzedaży. Towary te wymagają zachowania szczególnej ostrożności i staranności oraz optymalnego poziomu zabezpieczeń w całym łańcuchu dostaw. Bardzo istotne kwestie wiążą się z zabezpieczeniem towarów przed uszkodzeniem lub kradzieżą, ostrożnym przeładunkiem, monitoringiem dostawy na wszystkich etapach obsługi. Bardziej zaawansowanych rozwiązań wymaga też transport wewnątrzmagazynowy, wspomagany przez specjalne wózki z chwytakami do sprzętu AGD, które ograniczają ryzyko powstania uszkodzeń. Dzięki nim przeładunek towaru jest bezpieczny. Specjalne wózki trzyosiowe do transportu AGD umożliwiają bezszkodowe przemieszczanie i ułatwiają człowiekowi transport tych towarów po schodach.

Dzięki wykorzystaniu sieci transportowej można skrócić drogę doręczenia, a przez to zmniejszyć ryzyko powstania wad towaru w trakcie przewozu. Te pozornie drobne niuanse w przypadku wrażliwego towaru mają duże znaczenie. Należy także wziąć pod uwagę stan nawierzchni na drogach, która nie ułatwia zadania. Zbyt długa droga towaru naraża go na kolejne ryzyka.

Dostawy „od drzwi do drzwi”

Dystrybucja AGD to coraz częściej również dostawy do klientów indywidualnych. Producenci chcą docierać nie tylko do dystrybutorów, sieci handlowych, sklepów detalicznych, ale w trosce o klienta dostarczać towar bezpośrednio do mieszkań. Obsługa takich dostaw jest dość trudna, dlatego nie wszyscy uczestnicy rynku TSL mają ją w swojej ofercie. Tym bardziej, że firmy dostarczające produkty w tradycyjny sposób nie wnoszą towarów do mieszkania. E-commerce to branża wrażliwa na potrzeby klientów indywidualnych w zakresie realizacji dostaw, terminowości, a także wymagań dotyczących świadczenia usług dodatkowych. Klienci sklepów internetowych zamówiony towar chcieliby otrzymać w dogodnej dla nich formie i pożądanym terminie. Często są to godziny wieczorne oraz dni wolne od pracy.

Spedimex posiada w ofercie usługi polegające na realizowaniu dostaw dużych sprzętów AGD do klientów indywidualnych w systemie „od drzwi do drzwi”. Ponadto świadczy również szereg usług dodatkowych, takich jak: wniesienie zakupionego sprzętu, rozładunek u klienta, odbiór opakowań zwrotnych i zużytego sprzętu, realizowanie dostaw wieczornych oraz dostaw w weekendy, czy realizacja wymian gwarancyjnych. Operator może klientom zaoferować realizację takiej dostawy w ciągu 24–72 godzin. Termin takiej usługi jest ustalany bezpośrednio z finalnym odbiorcą, co skraca czas realizacji całej transakcji – podkreśla Sławomir Lewandowski, dyrektor ds. dystrybucji, Spedimex.

W całym procesie obsługi logistycznej istotne znaczenie ma efektywna komunikacja. Klienci oczekują od swoich partnerów, że ci zapewnią im stały monitoring i dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Rozwiązania informatyczne, którymi dysponuje firma, przy tym know-how i doświadczenie pozwalają spełnić te wymagania.

Poleć ten artykuł:

Polecamy