Rodzina i firma są jak ogień i woda

Rodzina i firma są jak ogień i woda

W północno-wschodniej Polsce znajduje się główna siedziba firmy transportowej, która zaczynała od zaprzęgów konnych, a dziś dysponuje najnowocześniejszą, dostępną na rynku flotą, odpowiednią do specjalistycznych przewozów mleka i przetworów mlecznych. Po raz kolejny została...

Wygrać w swojej kategorii to sukces, ale powtórzyć znakomity wynik udaje się tylko najlepszym. Jak się tego dokonuje?

 

To proste: wystarczy mieć dobry zespół ludzi, posiadających wiedzę, troszkę orientować się jak tym zespołem zarządzać, liczyć koszty i mieć odrobinę szczęścia. Choć jeśli chodzi o koszty mam na ten temat odrobinę odmienne zdanie od powszechnie przyjętego. Mianowicie koszty można obniżać bez utraty jakości do pewnego określonego poziomu, natomiast ceny można podnosić bez ograniczeń. Pozostaje tylko stworzenie unikalnej usługi, za którą klient będzie w stanie zapłacić tyle, ile ona jest warta. Jeśli chodzi o szczęście to już Napoleon Bonaparte podczas rekrutacji najwyższych oficerów analizowała ich wiedzę, doświadczenie i brał pod uwagę ich szczęście.

 

Co jest aktualnym celem Mega Sierpc?

 

Najbardziej aktualnym celem naszej firmy jest zrównoważony rozwój. Na chwilę obecną firma posiada środki finansowe na rozwój floty, lecz jesteśmy ciągle na etapie poszukiwania efektywnej metody zarządzania flotą powyżej 100 pojazdów. Niestety benchmarking oraz implementacja istniejących wzorców są raczej niemożliwe ze względu na specyfikę obsługiwanego rynku.

 

Mega Sierpc już 35 lata działa na rynku – jak wygląda porównanie firmy w latach 1979 i 2014?

 

Takie porównanie w każdej sferze przedsiębiorstwa może spowodować zawrót głowy. W końcówce lat siedemdziesiątych i początkach osiemdziesiątych, naszym taborem były zaprzęgi konne. W roku 2014 to konie mechaniczne najnowszej generacji, gdyż 15% taboru posiada certyfikat Euro 6, a pozostałe 85% to pojazdy Euro 5. Zasięg usług świadczonych w latach osiemdziesiątych to powiat sierpecki, a dziś − cała Europa. Księgowość dawniej była maksymalnie uproszczona, a dziś pełna − wsparta systemem ERP. Jedna rzecz się nie zmieniła, a mianowicie licencje. Po chwilowym zliberalizowaniu rynku usług transportowych wróciliśmy do licencjonowania.

 

Atutem firmy jest specjalizacja – przewozy mleka, śmietany, serwatki, spożywczych tłuszczów roślinnych w Polsce i Europie, a co stanowi klucz do sukcesu?

 

Kluczem do sukcesu w firmach zajmujących się transportem artykułów spożywczych, szybko psujących się, jest punktualność oraz przestrzeganie procedur i reżim sanitarny. Do tego wszystkiego należy dołożyć ciężką pracę, która jest w zasadzie podstawą każdego biznesu.

 

Jak dotrzymują Państwo rygorów transportu produktów mlecznych, które muszą być przewożone w temperaturze kontrolowanej? Proszę opisać krok po kroku transport mleka oraz tłuszczów roślinnych.

 

Jednym z kluczowych elementów naszej działalności są świadomi pracownicy, to od ich pracy zależy efektywność naszej firmy, dlatego nie szczędzimy środków na ich rozwój. Transport mleka zaczyna się od wyboru odpowiedniego środka transportu, potem następuje odpowiednie jego umycie, załadowanie mleka z zachowanie rygorów sanitarnych, przewóz w monitorowanej temperaturze, rozładunek oraz umycie środka transportu po rozładowaniu.

 

Spółka Mega Sierpc dysponuje nowoczesną flotą, specjalistyczną myjnią cystern CIP, myjnią pojazdów wielkogabarytowych, myjnią samochodów osobowych, stacjami benzynowymi. Jak bardzo planują Państwo rozszerzać ofertę serwisową dla wyspecjalizowanego transportu?

 

Marzymy o własnym serwisie pojazdów ciężarowych, gdyż w dotychczasowej historii firmy tylko jeden serwis „prawie” spełniał nasze oczekiwania. Obecne na rynku podmioty serwisowe pojazdów ciężarowych, w przeciwieństwie do nas, nie pracują w święta i dni wolne od pracy, a procedury, które stosują wobec większości klientów nie współgrają z naszymi potrzebami. Dotyczy to również rozszerzonej gwarancji oraz pakietów firmowych.

 

Standaryzacja czy indywidualne podejście do klienta, co decyduje o rozwoju bazy odbiorców usług Mega Sierpc?

 

Zdecydowanie podejście indywidualne, gdyż każdy klient jest inny, zgłasza inne potrzeby i ma inne wymagania. Dlatego też musimy i chcemy dostosować się do oczekiwań klienta. Dotyczy to nie tylko samej usługi, lecz również sposobu fakturowania, terminu płatności czy dokumentacji przewozowej.

 

Mega Sierpc to firma, która coraz bardziej jest obecna w Europie. Jakie są Państwa dalsze plany w tym zakresie?

 

Chcemy ugruntować swoja pozycję na rynku naszych zachodnich sąsiadów, w związku z tym rozważamy utworzenie naszego oddziału w Berlinie. Z utworzeniem tego oddziału wiążemy nadzieję na poszerzenie grona naszych klientów na terenie Niemiec.

 

W Polsce i Europie mamy okres stabilizacji, podczas którego firmy rosną bardzo wolno. Dodatkową komplikacją są zawirowania polityczne oraz zmiany prawnopodatkowe. Jak to wypływa na działalność firmy?

 

Nasza firma działa w niszy i dlatego problemy większości firm są nam obce. Niemniej jednak, jeśli gospodarka się nie rozwija to taka sytuacja musi przekładać się na kondycję branży transportowej. Choć z drugiej strony sceptycznie podchodzę do wszystkich informacji statystycznych, gdyż według mojej oceny są one troszkę kreowane przez potrzeby polityków. Prognozy rozwoju czy założenia budżetowe to planowane zamierzenia, które często rozmijają się z rzeczywistością. A sztywne dane to takie, które dotyczą okresu minionego i raczej trudno na ich podstawie prognozować przyszłe działania.

 

Gdzie łatwiej utrzymywać się z przewozu, spedycji i logistyki – w Polsce czy za granicą?

 

Po ostatnich rozstrzygnięciach Sądu Najwyższego w orzeczeniu z 12.06.2014 r. syg. Akt II PZP 1/14, przekonuję się , że lepsze warunki działania firmy są poza granicami naszego kraju. Dla mnie osobiście jest to przykre, ponieważ jestem dumny z dokonań naszej ojczyzny oraz Polaków. Troszkę zabrzmiało to patetycznie, ale zdarza się, że Polacy podziwiają inne narody, a nie zauważają tego co sami zrobili.

 

Jaki sposób – po tylu latach działalności – mają Państwo na kontynuację działalności mimo wciąż nowych trudności?

 

Zdecydowane przestrzeganie prawa, choć ono często jest złe oraz ciągłe dążenie do wyznaczonych cząstkowych celów, które przybliżają nas do celu głównego. W zasadzie wyznajemy maksymę „ nigdy nie jest tak źle aby nie mogło być gorzej, oraz nigdy nie jest tak dobrze aby nie mogło być lepiej”.

 

Rozbudowana oferta usług w ramach transportu spożywczego, serwis dla specjalistycznego transportu spożywczego, nowoczesny tabor, dobrze wyszkoleni kierowcy, referencje zadowolonych klientów – co przesądza o sile Mega Sierpc w segmencie średnich firm transportowych?

 

Przede wszystkim, jakość oferowanych usług, a drugi element to dostępność naszych usług. Jeśli klientowi zależy na realizacji jakiegoś przewozu to dla nas nie istnieje pojęcie, że coś jest „niewykonalne”. Zawsze mamy wolny pojazd, pozostaje uzgodnienie ceny i terminu wykonania usługi.

 

Mega Sierpc jest firmą rodzinną od początku istnienia. Jak udaje się kontynuować tradycję i zachować unikatowy sposób prowadzenia biznesu?

 

Bardzo trudno pogodzić wodę i ogień, podobnie jest z celami rodziny oraz firmy. Cele firmy to ciągły rozwój i podporządkowanie temu rozwojowi osiąganych wyników ekonomicznych. Ciągłe reinwestowanie zysku. Natomiast rodzina to konsumpcja. Dlatego kilka lat temu podjęliśmy decyzję o przekształcenie firmy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, krok ten oddzielił cele firmy i rodziny.

 

Jakie są proporcje między nowoczesnością a tradycją w zarządzaniu/funkcjonowaniu Mega Sierpc? W czym upatrujecie Państwo źródła rosnącej pozycji w segmencie średnich firm transportowych?

 

Uważamy, że przyszłość firmy to nowoczesność. W tak turbulentnym środowisku, w jakim działa transport samochodowy, nie ma miejsca na tradycyjne zarządzanie. Dzisiejsza rzeczywistość funkcjonowania tego typu firm to wysoko rozwinięte systemy telematyczne, dedykowane wspomaganiu zarządzania. Nowoczesna firma transportowa musi stawiać na szkolenie wszystkich pracowników, a szczególnie kierowców. A do tego powinna posiadać narzędzia miękkiej kontroli pracy kierowców. Współczesny dyspozytor musi kontrolować on-line czas pracy, odpoczynki oraz wszystkie czynności związane z usługą transportową podległych mu kierowców.

Poleć ten artykuł:

Polecamy