Przezorny nie zawsze ubezpieczony

Przezorny nie zawsze ubezpieczony

Ubezpieczenie odpowiedzialności przewoźnika jest jednym z najważniejszych wymogów w transporcie. Nikt nie zleci nam przewiezienia ładunku, jeśli nie przedstawimy aktualnego OCP. Jednakże nie wszyscy mają świadomość tego, że posiadanie ubezpieczenia, nawet w najwyższej kwocie,...

Wgłębiając się w zapis ogólnych warunków ubezpieczenia, już na samym początku znajdujemy informację, że przedmiotem ubezpieczenia objęta jest odpowiedzialność ubezpieczającego o ile otrzymał on zlecenie przewozu, a list przewozowy CMR został wystawiony na ubezpieczającego lub na jego zleceniodawcę. Z pozoru prosty zapis, do którego nie zawsze się stosujemy. W wielu zleceniach firmy spedycyjne proszą o zachowanie neutralności, o niewpisywanie nazwy przewoźnika.

Kierowca musi pilnować

Zlecenie spedycyjne, często z tak zwanej „piątek ręki” powoduje, że w dokumencie CMR jako przewoźnik wpisana jest firma, która jako pierwsza otrzymała zlecenie transportu. Jeżeli nie wypełnimy pola wymaganego dla kolejnego przewoźnika, możemy popaść w duże tarapaty w sytuacji, jeśli dojdzie do uszkodzenia towaru. Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują na swoją korzyść także sytuacje, określone mianem rażącego niedbalstwa. Dlatego też bardzo ważne jest, aby każdy kierowca sprawdzał stan oraz ilość załadowanego towaru. Jakiekolwiek niezgodności powinny zostać odnotowane. Gdy prowadzący pojazd nie może brać udziału w załadunku, musi umieścić odpowiedni wpis w dokumencie przewozowym.

 

W przeciwnym przypadku, jeśli podczas rozładunku stwierdzone zostaną braki w towarze lub uszkodzenia, winnym będzie przewoźnik, a ubezpieczyciel odmówi zapłaty odszkodowania, powołując się właśnie na rażące niedbalstwo. Ponadto, również złe zabezpieczenie towaru czy postój na niestrzeżonym parkingu może być uznany za rażące niedbalstwo. Nie trzeba przypominać, że ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, jeśli stwierdzono u kierowcy przekroczenie norm spożycia alkoholu lub odurzenie środkami, po których użyciu prowadzenie pojazdu jest zabronione.

Sztuczki ubezpieczycieli

Kolejną kwestią, o której trzeba pamiętać, to zapłata za składki ubezpieczenia. Ale.. Niezapłacenie kolejnej raty w podanej przez ubezpieczyciela wysokości i terminie, może spowodować ustanie odpowiedzialności ubezpieczyciela tylko wtedy, gdy po upływie terminu na zapłatę raty składki ubezpieczyciel wezwie ubezpieczającego do zapłaty z zagrożeniem, że brak zapłaty w terminie 7 dni od doręczenia wezwania spowoduje ustanie odpowiedzialności. Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują fakt, że przewoźnicy nie znają ogólnych warunków ubezpieczenia. Bywają sytuacje, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania ze względu na brak zapłaty danej kwoty. Jeżeli nie wysłał wezwania do zapłaty lub nie minął określony termin od otrzymania wezwania, towarzystwo nie ma prawa odmówić wypłaty należnego odszkodowania.

 

Podstawą wypłaty odszkodowania jest reklamacja. Dlatego też istotną kwestię stanowi dotrzymywanie terminów reklamacji oraz terminów przedawnień powstałych roszczeń. Wszelkie widoczne uszkodzenia należy wpisywać w dokumencie przewozowym, dobrze jest również stworzyć protokół uszkodzenia lub braku towaru. Gdy szkoda nie była widoczna w momencie dostawy towaru, trzeba pamiętać o terminach zgłaszania reklamacji.

Forma reklamacji

W transporcie drogowym zarówno krajowym jak i międzynarodowym mamy na to 7 dni (zgodnie z Konwencją CMR oraz Prawem Przewozowym). Polskie Prawo Przewozowe dokładnie określa jaką formę musi mieć reklamacja – powinna zostać złożona w formie pisemnej i zawierać takie elementy jak nazwa przewoźnika, kwota roszczenia, tytuł i uzasadnienie reklamacji. Z kolei przepisy Konwencji CMR nie przewidują obligatoryjnego postępowania reklamacyjnego, zatem nawet krótki mail może być potraktowany jako złożenie reklamacji.

 

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika na pewno pozwala nam spokojniej spać i sprawia, że w tej niepewnej branży, jaką jest transport, czujemy się choć trochę pewniejsi. Jednak tak, jak przed wykonaniem zlecenia należy dokładnie przeczytać jego warunki, tak też przed podpisaniem wykupieniem OCP trzeba zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia oraz negocjować klauzule mogące mieć dla nas kluczowe znaczenie.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy