Pięć trendów konsumenckich

Pięć trendów konsumenckich

Firmy w swoim szaleńczym rozwoju próbują wyłowić na światło dzienne nowe trendy konsumenckie, które kształtowałyby ich działalność i pomagały im rozwijać się, przetrwać i być konkurencyjnymi.Zapotrzebowanie na zdefiniowanie przyszłych zachowań konsumentów nigdy nie było...

Zapotrzebowanie na zdefiniowanie przyszłych zachowań konsumentów nigdy nie było tak pilne i silne jak obecnie. Z drugiej strony wyniki badań rynku są coraz bardziej iluzoryczne, a raporty zawierające prognozy i kierunki rozwoju firm produkowane masowo przez specjalistyczne ośrodki nie są zbyt długo aktualne. Wyzwaniem jest więc, aby odkrywać na rynku i przedstawiać w raporcie takie trendy, które nie będą słabnąć z upływem czasu, ani też nie będą tylko wynikiem intuicyjnych przewidywań badaczy. Niewątpliwie dużym zadaniem pozostaje również wypracowanie przemyślanej opinii na temat trendów, które będą pojawić się w handlu on-line w przyszłości. Artykuł ma na celu zaprezentowanie pięciu konsumenckich zachowań, które będą kształtować praktykę i zakres handlu on-line w przyszłości.

1. Naśladownictwo innych

Crowd-sourcing należy już do przeszłości. Teraz mamy do czynienia z crown-shaping. Konsumenci będą się łączyć w ramach rozmaitych sieci połączeń i poprzez nie kształtować określone idee i produkty, które odzwierciedlać będą ich preferencje. To może odnosić się do małych grup i ich zainteresowań np. muzycznych lub gustów kulinarnych. Może to dotyczyć np. menu w lokalnej restauracji, które będzie kształtowane przez stałych bywalców, czy przedsiebiorców, którzy będą fundowali określonej grupie konsumentów niszowe produktów, lub w dużych grup w miastach (np. wyznaczanie trasy przejazdu przez lokowanie ogromnych pieniędzy w telefony komórkowe, urządzenia GPS, które wykorzystują olbrzymie bazy danych o migracji mieszkańców). Już istnieją elastyczne oprogramowania w handlu on-line, które pozwalają śledzić jakie produkty i usługi są przedmiotem zainteresowań klientów oraz co się w tym zakresie zmienia na co dzień2

2. Społeczne targowisko

Handel on-line ułatwia prowadzenie handlu między konsumentami. E-bay już dwie dekady temu był ważnym jako społeczne targowisko, gdzie konsumenci stosując oprogramowanie w wersji 2.0 projektowali i prezentowali produkty, które potem mogły być sprzedawane innym konsumentom. Działająca w Nowym Jorku holenderska firma Shapeways zdecydowała się udostępniać drukarki 3D, aby zachęcić klientów do realizacji autorskich pomysłów i sprzedawania swoich autorskich produktów innym klientom. Powstała w inkubatorze Philipsa firma umożliwia projektowanie klientom ich własne produkty w 3D bezpośrednio poprzez stronę internetową Shapeways. Konsumenci/projektanci mogą sprzedać te własne zaprojektowane przez siebie wyroby innym klientom, jeśli istnieje na nie popyt. Shapeways załatwia transakcje finansowe, drukuje produkty, wysyła je do zamawiających i czuwa nad właściwą realizacją usługi, a zyski trafiają do projektanta. Klienci projektując produkty i sprzedając je innym uczestniczą w tym modelu biznesowym o nieznanej skali mogą bowiem zarazić do podobnej inicjatywy innych. Firmy handlujące on-line będące zwolennikami modelu biznesu społecznego targowiska będą potrzebować wzorów do drukowania i dystrybucji produktów, które mogą ogromnie zróżnicować grupy produktów. Dostawcy wspomagający taki model będą musieli stosować takie rozwiązania logistyczne, które będzie integrować drukowanie w 3D z elastyczną siecią transportową. Druk w 3D i ewolucja społecznych targowisk nie pozostanie bez wpływu na w handl on-line jutra.

3. Gry umysłowe

W celu kształtowania zachowań klientów firmy produkcyjne i handlowe z sukcesem wykorzystują mechanizmy stosowane w grach umysłowe, aby poprzez angażowanie uczestników tych gier kształtować zachowania klientów. Z koncepcji gier umysłowych w handlu najwcześniej zaimplementowano programy lojalnościowe i programy z nagrodami. E-bay i inne platformy sprzedażowe – to narzędzia, które w praktyce zakupów on-line pozwalają konkurować klientom i zdobywać tę najlepszą ofertę. Innym mechanizmem z sukcesem przeniesionym z gier komputerowych jest portal ‘Teleflora”, który zajmuje się realizacją usług w zakresie dystrybucji kwiatów. Firma wzmocniła swój społeczny, medialny wizerunek poprzez wprowadzenie systemu, który nagradza aktywność i przydziela punkty za pisanie opinii i odpowiedzi na pytania innych klientów. Dzięki temu firma Teleflora odnotowała wzrost o 105% przekierowań na Facebook’u i dziesięciokrotny wzrost przeglądalności i odtworzeń wideo filmów, jak również o 92% wzrost wskaźnika rozwoju.

Super połączeni konsumenci, super połączone produkty i super połączone procesy będą zmieniać sposób w jaki produkty i usługi będą planowane, produkowane, zarządzane i dostarczane

Obecnie gry umysłowe są szeroko stosowane w handlu on-line, a ich zakres będzie się zwiększał, tak jak zwiększa się sfera życia i doświadczeń klientów. Gry umysłowe są wszechobecne na przykład w mobilnych aplikacjach. Firmy handlujące on-line mogą zastosować gry umysłowe w celu proaktywnego kształtowania zachowań swoich klientów. Może to obywać się poprzez skomasowane użycie wzorów (projektów) dla istniejących produktów, zachęcanie do określonych zachowań poprzez medialne obietnice lub kreowanie popytu przez zakup dodatkowych produktów.

4. Brak poczucia winy z powodu używania produktów luksusowych oraz zrównoważenie

Kryzys gospodarczy w 2008 roku spowodował widoczny spadek konsumpcji produktów i usług luksusowych. Powoli normą staje się przemyślana konsumpcja. Wyjątkiem w stosunku do tego trendu jest jednak sytuacja, kiedy kupowanie nie jest postrzegane jako poczucie winy z powodu używania danej rzeczy, wówczas konsumenci chętnie kupują produkty i usługi premium, a nawet są chętni kupować ich coraz więcej i czynić to w widoczny sposób. Przykładem symbolu luksusowej konsumpcji i braku poczucia winy z tego powodu może być elektryczny samochód firmy Tesla. Czy firmy oferujące zrównoważone produkty i etyczne usługi są w stanie zagwarantować jakąś premię klientom, którzy sposób rzucający się w oczy używają ich towarów? Zauważyć warto, że smartfon „Fairphone” produkowany w Holandii w ciągu kilku miesięcy od momentu rozpoczęcia działalności firmy na rynku został sprzedany w ilości ponad 25 000 sztuk. Fairphon USP jest wykonany bez zastosowani metali kolorowych (takich jak złoto, cyna, tantal i wolfram) i wyprodukowany w przyjaznym środowisku pracy. W handlu on-line jednym z pierwszych przykładów towarów nabywanych bez poczucia winy były okulary firmy Warby Parker. Przy każdej parze sprzedawanych okularów firmy Warby Parker, jedną parę przekazywano, tej osobie, która ich potrzebowała. Ostatnio jeden z singapurskich sprzedawców on-line (Shop for Social) współpracując z lokalnymi socjalnymi przedsiębiorstwami i organizacjami pozarządowymi z sukcesem sprzedawał rękodzieło i inne różnego rodzaju produkty rękodzielnicze.

 

Pakowanie i system transportu są dwoma najbardziej widocznymi elementami biznesu on-line i pozostają tematem dokładnych badań. Czy elementy te wpływają na zróżnicowanie rynku? Czy konsumenci będą płacić ekstra za widoczne zrównoważone praktyki w handlu on-line? Jedno jest pewne, z jednej strony wzrasta ekologiczna świadomość konsumentów, a z drugiej występuje brak poczucia winy z powodu używanie produktów luksusowych i to z pewnością będzie dominującym trendem w handlu on-line przyszłości.

5. Super łączność

Dzisiejszy konsument posiada super łączność ze światem – używa laptopa do oglądania telewizji i wiadomości, aby poszukać cel swojej podróży, który wcześniej całkowicie został zarezerwowany bez wysiłku za pośrednictwem przeglądarki internetowej w tablecie, z którego dokonał również rezerwacji biletu lotniczego oraz wynajmu samochodu, otrzymując stosowne potwierdzenie w smatfonie. Sukces biznesowy w handlu on-line zależy od pełnego wykorzystania możliwości super łączności i analizy ogromnej ilości rzeczywistych informacji, które wynikają z zachowań potencjalnych klientów. Super łączność w przyszłości nada nowy wymiar rozwojowi handlu internetowego, w którym obiekty nie tylko będą ze sobą połączone, ale także będą się ze sobą komunikować. Super połączeni konsumenci, super połączone produkty i super połączone procesy będą zmieniać sposób w jaki produkty i usługi będą planowane, produkowane, zarządzane i dostarczane. Czy pojedyncze urządzenie będzie połączone ze wszystkimi innymi w super połączonym świecie ? Czas pokaże wkrótce. Kształt e-commerce w przyszłości wyznaczają słowa Petera Drucker’a„ Jedyną drogą do przewidzenia przyszłości jest jej tworzenie.”

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy