Outsourcing dostaw do sieci

Outsourcing dostaw do sieci

W ostatnich dekadach udział nowoczesnego modelu sprzedaży w branży DIY, czyli sklepów wielkopowierzchniowych, dynamicznie wzrósł. Markety budowlane oraz typu „dom i ogród” stały się miejscem, gdzie zakupów dokonują zarówno prywatni, indywidualni klienci, jak i fachowcy...

Jednym z głównych powodów popularności tego kanału sprzedaży jest z pewnością szeroki asortyment dostępnych tam produktów. Można w nich kupić nie tylko materiały budowlane, wykończeniowe czy meble, ale również elementy wystroju wnętrz oraz świąteczne dekoracje. W dodatku oferta tych sklepów jest bardzo dynamiczna i zmieniana w zależności od sezonu. Sieci handlowe prowadzą także szeroko zakrojone działania marketingowe, aby utrzymać zainteresowanie klientów.

Wysokie wymagania sieci handlowych

Działające międzynarodowo sieci handlowe takie jak Obi, Castorama czy Leroy Merlin, posiadające wiele sklepów w poszczególnych regionach Europy, w ciągu ostatnich lat dynamicznie się rozwinęły. Ich model funkcjonowania, łącznie z zasadami organizacji współpracy z dostawcami, również ewoluował. Sieci stawiają dostawcom bardzo wysokie wymagania. Trudne jest nie tylko samo wejście z konkretnym produktem do sieci sprzedaży, ale także spełnienie warunków związanych z realizacją dostaw. Wyznaczane są sztywne okna czasowe, w których może być realizowane zaopatrzenie. Jeśli dostawca się spóźni lub chciałby dostarczyć towar poza wyznaczonym terminem, sieci coraz częściej nakładają na niego kary pieniężne.

Trendy na rynku

Tendencja rynkowa to zmniejszanie zapasów, i to na każdym poziomie. Zamówienia sklepów zmniejszają się, co powoduje, że dostawcy muszą na bieżąco uzupełniać asortyment w marketach. Wymaga to od nich odpowiedniego zarządzania logistyką, uwzględniającego czas realizacji zamówienia i jego koszt. Dodatkową kwestią są ewentualne koszty utraconej sprzedaży, jeśli występują braki w zaopatrzeniu sklepu. Dostępność produktów jest więc niezmiernie istotną kwestią zarówno dla dostawców, jaki i sieci.

W epoce globalizacji ekspansja na nowe rynki determinuje rozwój firmy. Polskie przedsiębiorstwa z branży DIY intensywnie i skutecznie zdobywają nowe rynki zbytu w Europie, a jednym z głównych ich odbiorców stają się sieci DIY. W przypadku dostaw bezpośrednich do sieci producenci, koordynując proces realizacji zamówienia, powinni również na bieżąco zarządzać regałami w marketach. Odpowiedzią na te potrzeby jest usługa Dachser DIY-Logistics.

Rola operatora logistycznego

Firma Dachser od lat działa na europejskim rynku DIY, pośrednicząc między producentami i dystrybutorami a sklepami. W przypadku Dachser jest to już kilkudziesięcioletnie doświadczenie, dogłębna znajomość rynku oraz szereg praktyk wypracowanych w celu zoptymalizowania współpracy z sieciami DIY. To doświadczenie zaowocowało stworzeniem specjalistycznej usługi branżowej – Dachser DIY-Logistics – obejmującej oprócz transportu i magazynowania także szereg usług dodatkowych, w tym również merchandising na terenie sklepów. Ta specjalizacja, wysoki profesjonalizm oraz możliwości związane z infrastrukturą i systemami IT operatora powodują, że przedsiębiorcy z branży DIY coraz częściej nawiązują z nim długofalową współpracę.

Klient po otrzymaniu zamówienia od danego sklepu i przekazaniu go do operatora może skupić się na swojej podstawowej działalności, czyli produkcji

Supply Pipeline w ramach Dachser DIY-Logistics umożliwia przepływ towaru od miejsca jego nadania aż na półki sklepowe. Uczestnicy procesu, czyli producenci, sieci handlowe i ich markety oraz Dachser ściśle współpracują w celu podniesienia efektywności łańcucha dostaw. Pierwszym elementem współpracy jest dokładne określenie potrzeb klienta i zbudowanie na ich podstawie rozwiązania uszytego na miarę. Klienci powinni dokładnie określić czas dostawy, wolumen przepływów oraz wymagania dotyczące obsługi w marketach. W zależności od indywidualnych potrzeb operator proponuje rozwiązanie, które będzie najbardziej efektywne w danym przypadku.

Najczęściej przesyłki są odbierane od dostawcy i dostarczane do sklepów w ramach globalnej sieci połączeń Dachser. Dzięki systemowi IT do zarządzania transportem i logistyką magazynową, operator optymalnie planuje łańcuch dostaw, unikając dodatkowych przeładunków i skracając jednocześnie czas transportu. O każdej dostawie towaru automatycznie informowany jest partner merchandisingowy, który na podstawie raportu od Dachser deleguje swoich pracowników do poszczególnych sklepów na wizyty serwisowe.

Merchandising

Merchandising realizowany w ramach usługi Dachser DIY-Logisics daje szereg korzyści dostawcom, takich jak: utrzymywanie bieżącego kontaktu i dobrych relacji ze sklepem, możliwość szybkiego reagowania na wszelkie sygnały płynące z marketu, minimalizacja czasu przebywania dostawy na rampie, szybka ekspozycja dostaw na półki, pozyskiwanie nowych miejsc ekspozycyjnych, zachowanie stałego wyglądu ekspozycji, zapewnienie ciągłej dostępności produktów klienta.

Organizacja zwrotów

Sieci handlowe często mają w umowach z dostawcami zapis o prawie zwrotu i w przypadku gdy towar nie sprzedaje się lub zostaje po sezonie, markety mają prawo odesłać go do dostawcy. A ten ma obowiązek zorganizowania procesu odbioru i ewentualnej utylizacji towarów we własnym zakresie, co bywa dla niego wielkim problemem. Dachser wspiera swoich klientów i w ramach współpracy zapewnie także logistykę zwrotów.

Po informacji od klienta o planowanym zwrocie z marketu do sklepu wysyłany jest merchandiser, którego zadaniem jest przygotowanie towaru do wysyłki lub sprawdzenie ilości i jakości zwrotów. Kolejnym krokiem jest odbiór towaru przez Dachser na podstawie informacji od partnera merchandisingowego. Dachser zgłasza się do sklepu po zwrot i w ramach sieci dostarcza ów zwrot do wskazanego przez klienta miejsca składowania. Operator może także składować towar w swoich magazynach i np. w następnym sezonie dostarczyć towar do marketu na podstawie zlecenia klienta.

Kontrola supply pipeline

W całym procesie supply pipeline koordynowanie procesu należy do Dachser. W praktyce oznacza to, że nawiązując współpracę z Dachser, klient po otrzymaniu zamówienia od danego sklepu i przekazaniu go do operatora może skupić się na swojej podstawowej działalności, czyli produkcji. Klient ma zagwarantowane, że towar w wyznaczonym czasie znajdzie się na półce sklepowej w markecie. Wszystkie procesy klienci mogą śledzić po zalogowaniu się do platformy komunikacyjnej eLogistics.

Korzyści dostawców z Polski

Dachser DIY-Logistics umożliwia dostawcom z Polski wejście ze swoimi produktami do marketów budowlanych w całej Europie, które obecnie generują największą sprzedaż w branży. W ramach Dachser DIY-Logistics firma dostarcza codziennie do 18 000 marketów w całej Europie ponad 2 mln przesyłek rocznie. Oferuje unikalną, dostosowaną do potrzeb dostawców usługę, opartą na dużej liczbie oddziałów (327 w Europie) oraz jednolitym systemie IT. Obecnie firma oferuje pełny serwis logistyki DIY (transport do marketów w ramach sieci Dachser oraz merchandising) na terenie całej Europy.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy