Obsługa logistyczna Automotive

Obsługa logistyczna Automotive

Branża motoryzacyjna, a w szczególności produkcja samochodów, to szczególny sektor w porównaniu z innymi branżami produkcyjnymi.Samochód to produkt masowy, który oprócz swych podstawowych, codziennych funkcji musi również gwarantować użytkownikowi...

Samochód to produkt masowy, który oprócz swych podstawowych, codziennych funkcji musi również gwarantować użytkownikowi absolutnie maksymalne bezpieczeństwo. Ponadto dziś pojazdy produkowane są w większości pod indywidualne zamówienie finalnego klienta, czyli tak naprawdę nasz podpis pod zamówieniem u dealera uruchamia cały łańcuch logistyczny i produkcyjny, którego finałem jest nasz samochód.

 

Producenci samochodów są dziś skupieni przede wszystkim na ostatnim etapie swojej produkcji – na montażu swojego „wyrobu gotowego”. Natomiast, chcąc skutecznie konkurować cenowo producenci musieli maksymalnie dużą część produkcji podzespołów zlecić dostawcom. Przeciętne auto składa się z ok. 12 tysięcy części, a to oznacza, przy dzisiejszej globalizacji i specjalizacji produkcji, że trzeba skoordynować, skontrolować oraz zarządzić co najmniej kilkuset dostawcami w procesie produkcji. Wymaga to zastosowania standaryzacji procesów oraz wdrażania kultury organizacyjnej wśród dostawców, aby „nadawali na tych samych falach”, co pozwoli zapewnić sobie wymaganą jakość i terminowość – tak, aby dostawca utożsamiał się z finalnym wyrobem swojego klienta.

Presja na terminowość

Dlatego też jedną z cech charakterystycznych tej branży jest ogromna presja na terminowość dostaw. Tutaj każda sekunda jest ważna, linia montażowa ma precyzyjnie wyliczony „tact time”. Każde zakłócenie w dostawie czy wadliwa część unieruchamia cały łańcuch produkcyjny. Każda minuta postoju pomnożona przez ilość osób na linii montażowej to ogromne koszty. I tutaj pojawia się kolejna cecha branży Automotive – bardzo wysokie kary za niedotrzymanie terminów lub wady podzespołów nakładane na dostawców. To element „motywujący” ich do utrzymywania doskonałej jakości i stałego nadzoru nad swoimi procesami. Jeżeli już stanie się coś niedobrego i wadliwa partia komponentów zostanie zamontowana – należy mieć precyzyjną wiedzę, których pojazdów to dotyczy. Stąd kolejna charakterystyczna cecha w produkcji motoryzacyjnej – stały nadzór oraz monitoring przepływów materiałowych, tak aby można było zidentyfikować w każdym momencie wadliwą partię. Pamiętajmy, że awaria jakiegokolwiek komponentu w samochodzie może stanowić zagrożenie dla użytkownika.

Rola operatora logistycznego

Operator logistyczny w branży Automotive ma szczególną rolę. Można ją porównać do roli oleju silnikowego w nowoczesnym samochodzie. Brak smarowania natychmiast spowoduje awarię, zatarcie się wszystkich innych elementów i w efekcie nigdzie nie dojedziemy. Podobnie w łańcuchu dostaw – operator logistyczny pojawia się na styku niemal wszystkich elementów łańcucha produkcyjnego i dystrybucyjnego wyrobów Automotive, zapewniając płynny ruch materiałów oraz ochronę elementów mechanizmu produkcyjnego przed niekorzystnymi sytuacjami.

Operator logistyczny pojawia się na styku niemal wszystkich elementów łańcucha produkcyjnego i dystrybucyjnego wyrobów Automotive

Dlatego od operatora logistycznego wymagane są bardzo wysokie standardy działania, wykraczające poza ogólne ramy stosunków usługobiorca-usługodawca w innych sektorach. Usługodawca musi doskonale dopasować się do kultury organizacyjnej producenta Automotive, musi zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa w całym procesie, tak więc musi przewidywać skutki swoich działań nie tylko z własnej perspektywy, ale też z punktu widzenia całego procesu. Takim przykładem dopasowania kulturowego i organizacyjnego są wdrożenia niektórych elementów Lean Management w logistyce. Ciągłe doskonalenie (Continuous Improvement) jest dzisiaj jednym z podstawowych wymogów w stosunku do operatora logistycznego.

 

Sektor motoryzacyjny kładzie ogromny nacisk na koszty i jakość. Pierwsza cecha – koszty – oznacza m.in. utrzymywanie maksymalnie niskich zapasów, to z kolei wymusza elastyczność oraz szybkość i pewność działania w procesie logistycznym. Druga cecha – jakość – jest bezkompromisowa, tak więc często wymagane jest od operatora logistycznego, aby wziął on na siebie sporą odpowiedzialność finansową, często również za możliwe szkody pośrednie i poprzez to gwarantował jakość swoich usług. Dobra komunikacja oraz przepływ danych jest podstawą skutecznej/udanej współpracy, tak więc wymagane jest również od operatora logistycznego pełne dopasowanie informatyczne lub często stosowana przy wsparciu logistycznym produkcji (line feeding), praca operatora na systemach IT klienta.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy