Nie za krótko, nie za długo

Nie za krótko, nie za długo

Wynajem średnioterminowy, w przeciwieństwie do długoterminowego i krótkoterminowego nie jest jeszcze aż tak bardzo znany wśród klientów flotowych. Jednak firmy mające potrzeby wykorzystywania samochodu ledwie przez kilka miesięcy w roku lub bazujące na okresowych kontraktach,...

Na początek, za Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu Pojazdów, wyjaśniamy dokładnie zakres wynajmu średnioterminowego ( MTR, Medium term rental). Otóż opierając się na związkowych wytycznych, umowa musi spełnić takie warunki jak:

– flota jest własnością firmy wynajmu, która ją finansuje i bierze na siebie ryzyko wartości rezydualnej,

– forma umowy: wynajem, najem lub dzierżawa,

– czas trwania umowy: od minimum 1 miesiąca do maksymalnie 23 miesięcy, – musi obejmować przynajmniej jedną usługę z usług pozafinansowych (w tym zawsze serwis mechaniczny).

Zasady użytkowania

Korzystając z wynajmu średnioterminowego przedsiębiorstwa są zobowiązane do regularnych comiesięcznych opłat. W skład usługi wchodzi oczywiście możliwość użytkowania środków lokomocji, ale także obsługa serwisowa, w tym pokrycie kosztów przeglądów, ubezpieczenie, likwidacja szkód, itp. Zakres umowy może być różny w zależności od życzeń klientów jak i polityki usługodawcy. Niektórzy, przykładowo Anca Cars, proponują dodatkowe działania – door to door, czy karty paliwowe.

– Usługa wynajmu średnioterminowego w Avis to produkt o nazwie Avis Flex. W tej usłudze auta wynajmujemy na okres od 1 do 12 miesięcy. Aby skorzystać z tej formy wynajmu nie trzeba podpisywać zobowiązujących umów i przedstawiać gwarancji. Dodatkową zaletą tej usługi jest możliwość wymiany samochodu na mniejszy lub większy w trakcie trwania wynajmu – mówi Katarzyna Dobrzyńska, PR & Marketing Manager w Avis Poland.

Klauzule

Anca Cars proponuje również umowy wynajmu bez limitu kilometrowego. Umowy innych usługodawców zawierają zazwyczaj miesięczne limity przebiegu – Są one możliwe do zmiany w trakcie trwania kontraktu. Przekroczenie ustaleń wiąże się za zapłaceniem opłaty za nadprzebieg ustalonej jako kwota za 1 kilometr – mówi Magdalena Hibner, Marketing Manager w firmie Express. – Przebieg w samochodzie jest rozliczany po zakończeniu najmu. Opłata za kilometr nadprzebiegu kształtuje się w zależności od klasy samochodu od 0,25 gr do 2 zł netto – mówi Jacek Kaniewski, kierownik ds. kluczowych klientów w firmie Rentis.

Warunki zwrotu

Dla wielu menedżerów flot newralgiczny moment stanowi zwrot samochodu. Nierzadko jest on oparty na wytycznych PZWLP (więcej informacji na www.pzwlp.pl). Tak czyni choćby Express. Niektórzy mają swoje standardy. – Każdy z naszych pojazdów wyposażony jest w „Pomocnik kierowcy”, określający zasady postepowania w określonych sytuacjach, takich jak awaria, kolizja, itp. Reguluje również warunki zwrotu pojazdu po kontrakcie, wskazując uszkodzenia akceptowane i nieakceptowane – mówi Michał Kłys, specjalista ds. wynajmów 99rent.

Prawo odkupu

Różna jest polityka podmiotów świadczących wynajem średnioterminowy jeśli chodzi o możliwość odkupu użytkowanego środka lokomocji. Express, Rentis, Hertz nie stosują takich rozwiązań.

– Zazwyczaj nie spotykamy się z podobnymi zapytaniami od klientów. Usługa ma na celu zazwyczaj doraźne zaspokojenie potrzeb firmy – mówi Marcin Jakubowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Hertz w Polsce. – Jeżeli klient wyrazi zainteresowanie danym modelem może skorzystać z oferty naszych samochodów, które już zostały wycofane z naszej sieci – mówi Jacek Kaniewski z Rentisa.

Inną politykę stosują Avis, Anca Cars, 99rent i Sixt. – Wielu naszych klientów korzysta z tego przywileju. Nasze auta mają maksymalnie 24 miesiące, zatem firma ma możliwość zakupu „nowego” samochodu, z niewielkim przebiegiem, na bardzo preferencyjnych warunkach – mówi Michał Kłys z 99rent.

– Samochody są użytkowane nie dłużej niż rok lub z przebiegiem nie większym niż 30 000 kilometrów. Po tym okresie odsprzedajemy auta dilerom lub we własnym zakresie szukamy na nie nabywców. Dzięki takim procedurom i atrakcyjnym cenom zakupu, klient może otrzymać korzystną ofertę i nabyć dany samochód od Sixt – mówi Paweł Reczyński, prezes Sixt rent a car Polska.

Najpopularniejsze modele

Największą popularnością wśród firm korzystających z wynajmu średnioterminowego cieszą się auta kompaktowe, w przypadku 99rent stanowią 50 procent najmów powyżej 30 dni. W Expressie liderem jest nieco mniejsze Suzuki Swift, a w Anca Cars Nissan Note i Hyundai i30.

– Sporo klientów wybiera samochody typowo flotowe z segmentu Economy+, reprezentowanego przez Opla Corsę, Renault Clio, Forda Fiestę, czy Toyotę Yaris, wiele osób korzysta też z nieco większych kompaktów. Firmy przekazują głównie pojazdy przedstawicielom handlowym, medycznym, farmaceutycznym, serwisantom. Ważny element w doborze środka lokomocji stanowi silnik Diesla – ze względów ekonomii użytkowania, nadwozie kombi zwiększające możliwości funkcjonalne samochodów, czy wyposażenie w klimatyzację i liczne poduszki powietrzne – mówi Marcin Jakubowski z Hertza.

Usługodawcy wspominają również o popularności wyższych segmentów. W przypadku Avisa sporym zainteresowaniem cieszy się VolvoXC60, choć królem segmentu średnioterminowego jest VW Passat. Klienci Rentisu chętnie korzystają między innymi z BMW 3 i BMW 5, Anca Cars z Toyoty Avensis i Opla Insigni. – Wielu klientów decyduje się na wynajem luksusowych limuzyn i SUV-ów klasy premium, wybierając spośród gamy Mercedesów, BMW, Audi, Lexusów czy Jaguarów. Staramy się dać możliwość wyboru większości marek premium, jakie są dostępne na rynku – mówi Paweł Reczyński z Sixta.

Auta dostawcze

Pojazdy użytkowe mają marginalne znaczenie w przypadku wynajmu średnioterminowego. Przykładowo w Expressie stanowią 12 procent parku maszyn. Często zamówienia są realizowane na specjalne życzenie. – Staramy się rozwinąć ten segment, planujemy nowe oferty, niestety w Polsce nie jest to łatwa sprawa ze względu na fakt nasycenia rynku dużą ilością używanych aut, które ciągle jeszcze wypierają zapotrzebowanie na nowe pojazdy. Jednakże pojawia się coraz większa grupa klientów, którzy doceniają to, że Avis oferuje tylko nowe i dobrze wyposażone samochody dostawcze. Tylko taka flota gwarantuje niezawodność usługi, ważną dla przedsiębiorców wybierających ten segment aut – mówi Katarzyna Dobrzyńska z Avis Poland.

Czas użytkowania

Zgodnie z przytoczoną na wstępie definicją, wynajem średnioterminowy ma miejscu w przypadku udostępnienia auta na minimum miesiąc. Taki czas użytkowania pojazdu wybierają najczęściej klienci 99rent. Usługobiorcy Expressu korzystają z pojazdów zwykle przez 2,5-3 miesiące, Sixta 5-6 miesięcy a Anca Cars do 6 miesięcy.

– Mamy także klientów, którzy korzystają z usługi przez kilka lat, dzięki temu otrzymując możliwość częstszej zmiany samochodu, niż przy umowach długoterminowych. Jeśli zatem klient jeździ teraz C-klasą, a w przyszłym roku pojawi się Audi A4, będzie mógł, w ramach średnioterminowej umowy, zmienić samochód i cieszyć się jego najnowszą wersją. Często zamawiamy dla nabywcy samochód według jego życzenia, a nie standardową wersję – dotyczy to szczególnie osób korzystających z aut premium – mówi Paweł Reczyński z Sixta.

W 2014 roku klienci Hertza najczęściej wynajmują samochody na 3 miesiące. – Kolejny próg wypożyczeń średnioterminowych mieści się w przedziale od 3 do 6 miesięcy, lecz firmy często przedłużają wynajem do 12 miesięcy. Po stronie klienta, powodem wydłużenia okresu najmu są zmiany planów poszczególnych przedsiębiorstw, nowe projekty i co istotne, korzystanie z wynajmowanego pojazdu jest dla firm korzystniejsze niż kupno środka trwałego, jakim jest samochód. Klienci korzystający w wynajmu średnioterminowego doceniają jakość serwisu, przeglądy w cenie wynajmu, opcję sezonowej wymiany opon – mówi Marcin Jakubowski z Hertza.

– W przeciwieństwie do wynajmu krótkoterminowego stawka za wynajem jest ustalana za cały miesiąc przy z góry założonym miesięcznym limicie kilometrów. Najczęściej firmy korzystają z tego rodzaju wynajmu przy wymianie floty lub zatrudnianiu nowych pracowników, pokrywając w ten sposób okres oczekiwania na zamówiony samochód w salonie. Najbardziej popularne okresy to 1-3 miesiące – dodaje Jacek Kaniewski z Rentisa.

Branże

Z wynajmu średnioterminowego w przypadku Expressu najczęściej korzystają branże budowlana i outsourcingowa, które mają ponad 30 procent udział w zakontraktowanym czasie najmu. Wśród klientów Hertza w Polsce znalazły się branże: fmcg, farmaceutyczna, ubezpieczeniowa, finansowa, assistance, IT, media. Przedstawiciel 99 rent wspomina z kolei o przedsiębiorstwach farmaceutycznych, informatycznych, zajmujący się finansami, a nasz rozmówca z Anca Cars wymienia firmy budowlane, farmaceutyczne, elektroniczne, bankowe, wynajmu maszyn budowlanych.

Fot. Fotolia

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy