Naciski osi i masy w 2017 roku – nowe parametry

Naciski osi i masy w 2017 roku – nowe parametry

Niedawno weszły w życie nowe przepisy uwzględniają rozwój motoryzacji i dopuszczalne wartości mas i nacisków dowolnych konfiguracji pojazdów oraz ich osi. Projektodawca postanowił dostosować polskie prawodawstwo do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719.Od...

Od początku 2017 roku obowiązują przepisy Działu II Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia dotyczącego wymiarów, mas i nacisków osi pojazdu. W znowelizowanym Dziale II znajdziemy parametry pojazdów, które do tej pory nie były określone. Pojawiła się również definicja transportu intermodalnego. Projektodawca nowym aktem dostosował także polskie prawodawstwo do ogłoszonej w dniu 6 maja 2015 r. Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniającej Dyrektywę Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. Ustanowiła ona dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym. W uzasadnieniu projektowanych zmian ustawodawca wskazał na zapewnienie właściwej kontroli pojazdów przez Inspekcję Transportu Drogowego i policję oraz ograniczenie dopuszczania przez stacje kontroli pojazdów do ruchu drogowego pojazdów, których masy i naciski nie są określone w dotychczasowym rozporządzeniu.

Dopuszczalny nacisk osi i masy całkowitej

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w brzmieniu do 31 grudnia 2016r. tworzyło w zakresie dopuszczalnych mas i nacisków katalog zamknięty, wymieniając konkretne konfiguracje pojazdów. Powyższe powodowało, iż poruszające się po drogach pojazdy nieujęte w w/w akcie nie miały prawnie określonych dopuszczalnych nacisków osi i masy całkowitej. W nowym brzmieniu rozporządzenia ustawodawca wskazuje na dopuszczalne parametry pojazdów używając określeń „o co najmniej liczbie osi” lub „większej niż liczbie osi”. Zgodnie zatem z nowymi regulacjami, pojazd członowy składający się z 9 osi nie może przekroczyć 40 ton rzeczywistej masy całkowitej. Przed zmianą rozporządzenia pojazd członowy składający się z 9 osi nie miał określonej dopuszczalnej masy całkowitej, gdyż ustawodawca tworząc katalog zamknięty nie przewidział takiej konfiguracji.

Transport intermodalny

Pojawiła się również definicja transportu intermodalnego oraz nowe wartości dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów w nim uczestniczących. Transport intermodalny to transport kombinowany, w rozumieniu Ustawy o transporcie drogowym, oraz operacje transportowe obejmujące transport wodny, których częścią jest transport drogowy. Do 31, grudnia 2016 roku ustawodawca wskazywał tylko na jeden przypadek związany z transportem kombinowanym, mianowicie trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym, określając dopuszczalną masę całkowitą na 44 tony.

W obecnie obowiązującym stanie prawnym stworzono cztery wartości dopuszczalnej masy całkowitej dla transportu intermodalnego. Dla pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi uczestniczących w transporcie intermodalnym, transportujących kontenery lub wymienne nadwozie nie dłuższe niż 45 stóp – odpowiednio 42 i 44 tony. Natomiast w przypadku pojazdu członowego mającego 5 lub 6 osi, uczestniczącego w transporcie intermodalnym oraz przystosowanego technicznie do niego, ustawodawca niezależnie od rodzaju przewożonego ładunku wskazał odpowiednio na 42 i 44 tony. Wskazano również na odstępstwo w zakresie długości oraz wysokości pojazdu członowego, które mogą być przekroczone o 0,15m dla transportujących kontenery lub wymienne nadwozie nie dłuższe niż 45 stóp. Rozszerzony został katalog przypadków, kiedy to pojazd może mieć szerokość 2,60m dodając klimatyzowany kontener lub wymienne nadwozie.

Opony Super Single

Nowością w obecnym stanie prawnym są szerokie opony typu Super Single. Trzyosiowy pojazd wyposażony w takie opony na osi napędowej ma podwyższone parametry dopuszczalnej masy całkowitej z 25 na 26 ton. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku nacisku podwójnej osi napędowej, gdzie również zastosowane opony typu Super Single powodują podwyższenie dopuszczalnego nacisku osi z 18 na 19ton.

Dopuszczalne wartości nacisków grup osi

Prawodawca rozszerzył również katalog dopuszczalnych wartości nacisków grup osi składających się z liczby większej niż trzy. Do dnia 31 grudnia 2016r. szczególnie w przypadku transportów gabarytowych, naczepy o liczbie osi >3 nie były ujęte w rozporządzeniu, a tym samym nacisk osi wielokrotnej naczepy nie był określony. Powyższe wynikało z faktu, iż ustawodawca, podobnie jak w przypadku dopuszczalnej masy całkowitej, stworzył katalog zamknięty. W obecnej sytuacji, w przypadku osi wielokrotnej, złożonej z liczby osi większej niż trzy, ustanowiono dopuszczalne wartości dla każdej osi osobno. Są one uzależnione od rozstawu osi i wynoszą 7,8 lub 9 ton. Dlatego też bardzo ważne dla normatywności osi wielokrotnej będzie równomierne rozłożenie ładunku.

Przedstawione w artykule zmiany nie są wszystkimi, jednak w mojej ocenie najważniejszymi, które po wielu latach konsultacji weszły w życie. Nowe przepisy uwzględniają rozwój motoryzacji a także dopuszczalne wartości mas i nacisków dowolnych konfiguracji pojazdów oraz ich osi.

Poleć ten artykuł:

Polecamy