Konferencja Truck Forum/Awards 2013: Energia dla transportu

Konferencja Truck Forum/Awards 2013: Energia dla transportu

To było wyjątkowo elektryzujące wydarzenie dla branży transportowej, gdyż po raz pierwszy na wspólnej konferencji mogli spotkać się przedstawiciele firm przewozowych oraz dyrektorzy jednych z największych przedsiębiorstw odpowiedzialnych za kontakty z nimi. Podczas Truck...

Podczas konferencji Piotr Szreter z Data Group Consulting zaprezentował wyniki badawcze TOP 1500 Najefektywniej Zarządzanych Firm Transportowych. Badanie – do tej pory znane pod nazwą TOP 500 – to wszechstronna ocena działalności firm z branży transportowej, która wymaga przeglądu wyników finansowych firm działających na rynku od co najmniej trzech lat.

Polskie firmy rosną w siłę

Z analizy wynika, że pod względem efektywności gospodarowania, stabilny wzrost zamówień umożliwił poprawę efektów działania firm przewozowych. Ponadto powstało dużo silnych organizacyjne przedsiębiorstw dysponujących znacznym potencjałem. Warto nadmienić też, że rośnie znaczenie firm przewozowych stawiających na rozwój własnej floty. Okazuje się także, że polskie firmy transportowe stają się motorem całego rynku.

– Dwie trzecie polskich firm i 43 proc. firm zagranicznych specjalizuje się w transporcie drogowym, ale aż trzy czwarte polskiego i tylko 13 proc. kapitału zagranicznego zostało zainwestowane w firmy transportowe – tak umiejscowienie kapitału oszacowuje Piotr Szreter.

Natomiast Patryk Grzelak, dyrektor zarządzający interLAN, przedstawił zagadnienie rzetelnej analizy kosztów jako kluczowego elementu przygotowania do procedury przetargowej. Następnie Damian Popławski z firmy DKV Euro Service, omówił nowości w opłatach drogowych w Europie, w tym o wpływie wchodzącego jesienią w życie podatku Ecotaxe na polskich przewoźników.

Nadawca i przewoźnik

Podczas konferencji przedstawiciele takich firm jak Knauf, Kaufland Polska Markety, BZK Group, Forte, Żywiec Zdrój, Intermarche oraz Bricomarche zaprezentowali zapotrzebowanie na usługi transportowe w branżach związanych z ich działalnością. Np. sieć marketów Kaufland wśród wymagań stawianych przewoźnikom ujmuje m.in.: posiadanie ciągników siodłowych z normą Euro 4 lub 5, posiadanie naczep chłodniczych z przegrodą i dwoma parownikami oraz naczep o zabudowie izotermicznej. Firma ze swojej strony oferuje m.in. na regularność dostaw i możliwość rozszerzenia współpracy wraz z rozwojem sieci.

Tak jak w branży spożywczej, tak i w sektorze meblarskim terminowość dostaw odgrywa dużą rolę, zwłaszcza przy istotnej pozycji, jaką na tym wymagającym rynku odgrywają polscy producenci.

– Transporty międzymagazynowe to jedna z kluczowych działalności transportowych naszej firmy – mówi Piotr Podbielski z FM Forte SA. – Codziennie między fabrykami firmy przemieszczanych jest ponad 1000 m3 półfabrykantów i produktów. Musimy być pewni, że auto przyjedzie na czas i dostarczy niezbędne elementy na linię produkcyjną.

Według szacunków firmy, transport do klienta to blisko 50 załadunków dziennie z dostawami na terenie Europy, dlatego tak ważne jest, aby powierzyć te operacje rzetelnym partnerom.

– Nie zawsze największe firmy na rynku będą w stanie dostarczyć odpowiedni poziom elastyczności, a z kolei małe firmy nie zawsze – pomimo zaangażowania – będą posiadały zdolności do obsługi wolumenów i sezonowych wzrostów sprzedaży – mówi Podbielski. – Trzeba pamiętać o tym, aby nawiązać partnerską współpracę, z której obie strony czerpią korzyści. Kluczem jest maksyma: zarobić i dać zarobić innym.

A już podczas specjalnej sesji speed networkingowej przewoźnicy mogli porozmawiać bezpośrednio z przedstawicielami firm i zapytać o zasady organizowanych przetargów i zapotrzebowaniu na usługi transportowe.

Jak być konkurencyjnym?

Uczestnicy konferencji mogli również dowiedzieć się, jak zyskać przewagę konkurencyjną dzięki nowoczesnemu programowi kalkulacyjno-trackingowemu TC eMap®, który przedstawił Radosław Groński z firmy TimoCom. Z kolei Krzysztof Pudłowski z firmy Trimble Poland wyjaśniał na przykładzie rozwiązania Fleet Xps, że mobilne systemy telematyczne mogą być przydatnym rozwiązaniem nie tylko dla firm transportowych, ale także dla podwykonawców. Natomiast Daniel Żórawski z firmy Transics przybliżył korzyści wynikające ze wsparcia obsługi zleceń i analizy wydajności dzięki integracji z zaawansowaną technologią telematyczną.

Aby przewoźnik mógł być bardziej konkurencyjny na rynku usług transportowych, musi też pilnować takich elementów jak np. paliwo. Dlatego Piotr Sokołowski, dyrektor sprzedaży Kart Paliwowych BP – partner strategiczny konferencji – opowiedział uczestnikom o możliwych korzyściach dla flot ciężarowych wynikających z korzystania z kart paliwowych. Podczas konferencji nie zabrakło także nowości rynkowych. Goście mogli nie tylko dowiedzieć się o możliwościach sfinansowania zakupu ciężarówki w ramach Iveco Capital, ale na własne oczy przekonać się, jak wygląda najnowszy Stralis od firmy Iveco, a także dostawczy model – Daily.

Najlepsi z najlepszych

Natomiast Jerzy Różyk, ekspert ds. oceny ryzyka i prawa transportowego z CDS – Odszkodowania objaśniał aspekty asekuracji odpowiedzialności cywilnej przewoźnika jako elementu przetargowego. Okazuje się, że za niektóre ryzyka, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność, zakłady ubezpieczeń nie chcą ponosić odpowiedzialności i zwykle jej nie ponoszą, zwłaszcza jeśli uznają je za rażące niedbalstwo. Z kolei Paweł Judek z kancelarii Działyński&Judek Spółka Partnerska Radców Prawnych przybliżył specyfikę prawa przewozowego i jej uwzględnianie w zawieranych umowach.

Kulminacyjnym punktem Truck Forum&Awards była wieczorna gala, w czasie której uhonorowani zostali laureaci badania TOP 1500. Tym razem w gronie najlepszych znalazło się 12 firm, które odebrały nagrody i wyróżnienia w trzech kategoriach: firmy transportowe z kapitałem zagranicznym, duże polskie firmy transportowe, a także średnie i małe firmy transportowe. Trzy główne miejsca przypadły w 2013 roku odpowiednio następującym firmom: Robert Müller, PEKAES i Mega Sierpc. Po zakończeniu oficjalnej części nie zabrakło też rozrywki, w tym niezwykle efektownego pokazu umiejętności barmańskich przy barze lodowym oraz występu saksofonisty Tomasza Mieczyka Mieczykowskiego. Każdy chętny mógł też sprawdzić swoje umiejętności prowadzenia pojazdów przy symulatorach jazdy.

BADANIE TOP 1500

Program TOP 1500, znany poprzednio pod ogólną nazwą TOP 500, organizuje agencja badawcza DGC oraz czasopismo Truck&Business Polska (wydawane przez wydawnictwo Eurologistics). Do tej pory uwaga koncentrowana była na dużych i średnich przedsiębiorstwach, teraz obejmuje ono także małe firmy, które liczą się na rynku. Wszechstronna ocena działalności firm z branży transportowej wymaga przeglądu wyników finansowych firm działających na rynku od co najmniej trzech lat po to, aby otrzymać wyczerpujący materiał porównawczy. Wyłonienie najlepszych firm z branży i zestawienie wszystkich firm według kolejności w oparciu o zestaw kluczowych wskaźników opisujących rentowność, finansowanie, sprawność wykorzystania zasobów i płynność finansową ma za cel umożliwić wszystkim w branży dokonanie porównań i ułatwić wyszukanie firm, które stanowią dla nich samych punkt odniesienia.

LISTA NAGRODZONYCH:

Laureaci wyróżnienia honorowego w kategorii – Duża Polska Firma Transportowa

– MEXEM

– PKS GDAŃSK-OLIWA

– REGESTA

Laureaci wyróżnienia honorowego w kategorii – Średnie i Małe Polskie Firmy Transportowe

– CARGO NOVA

– KOCIUK LOGISTICS

– POLONIA LOGISTYKA

Laureaci wyróżnienia specjalnego – II nagrody

– Firma Transportowa z Kapitałem Zagranicznym – RABEN TRANSPORT

– Duża Polska Firma Transportowa – MASZOŃSKI-LOGISTIC

– Średnie i Małe Polskie Firmy Transportowe – ARMIR

Laureaci I nagrody w kategorii – Firma Transportowa z Kapitałem Zagranicznym

– Robert Müller

Laureaci I nagrody w kategorii – Duża Polska Firma Transportowa

– PEKAES

Laureaci I nagrody w kategorii – Średnie i Małe Polskie Firmy Transportowe

– MEGA SIERPC

Poleć ten artykuł:

Polecamy