Integracja – alternatywa czy konieczność?

Integracja – alternatywa czy konieczność?

Kiedy w połowie lat 90 ubiegłego wieku Manuel Castells wykreował ogólny schemat społeczeństwa sieciowego w trylogii „The Information Age Economy” wówczas jego koncepcja uważana była jako teoria „science fiction”.Teraz jego praca stanowi wstęp do dalszego ciągu rozważań na temat...

Teraz jego praca stanowi wstęp do dalszego ciągu rozważań na temat wszelkich aspektów naszego życia. Dzisiaj wiemy, że jesteśmy społeczeństwem sieciowym i zastanawiamy się jak głęboko zmienia się nasze życie wewnętrzne i zewnętrzne. Powstanie społeczeństwa sieciowego nie byłoby możliwe bez nowoczesnej, globalnej komunikacji (internet, telefonia komórkowa, satelity..).

 

Czym jest integracja informatyczna? Moim zdaniem jest bezpośrednią konsekwencją tego trendu rozwoju społeczeństwa. Jest koncepcją połączenia w sieć elementów już istniejących oraz wzajemne wykorzystywanie zasobów, które potęguje moc rozwiązania – jego wydajność i efektywność. Kluczem wydajnej integracji jest tutaj także nowoczesna, inteligentna komunikacja. Integracja powinna się opierać na elastycznej konstrukcji, zawierającej cechy samo uczenia. Można podać szereg przykładów jej praktycznej realizacji.

 

Na schemacie (załącznik) widzimy przykład skutecznej integracji, zrealizowanej w praktyce, łączącej wiele zasobów informatycznych. Implementacja ta potrafi na bieżąco łączyć strumienie danych pochodzące z różnych źródeł czyli HR, CRM, FK czy GPS. Daje to natychmiastowe, skumulowane informacje pozwalające na wnioskowanie, zaplanowanie budżetu i podejmowanie decyzji skutecznie obniżających koszty utrzymania floty oraz szybkie wychwycenie i zredukowanie niekorzystnych zjawisk mających wpływ na stan i żywotność posiadanego majątku. Wspomnieć można np. o możliwości weryfikacji tankowań i tras pokonywanych przez użytkowników pojazdów, zakupy paliw w czasie urlopów lub innych nieobecności pracowników.

 

Interesującym procesem jest postępująca integracja maszyna-człowiek. Technologiczne innowacje dają nam do ręki nowe sposoby interakcji np. dotykowe (smartfony), informacyjne (feed back). Wracając do powyższego przykładu – wprowadzenie sprzężenia zwrotnego z użytkownikami pojazdów ( internet, e-mail), informowanie ich o stylu jazdy, ilości przekroczeń prędkości, obrotów silnika, wprowadzenie rankingów EkoJazdy wyzwalają rywalizację i dodatkową motywację do oszczędnej jazdy. Agresywna technika jazdy ma duży wpływ na szkodowość, toteż wyeliminowanie w porę złych nawyków, a tym samym obniżenie szkodowości pozwala na obniżenie stawek ubezpieczeniowych , kosztów likwidacji szkód nie wspominając o kosztach nieobecności pracowników .

 

Integracja powinna dotyczyć również ludzi w organizacji, która oczywiście warunkuje sprawne zarządzanie. Dla przykładu warunkiem i podstawą sprawnego zarządzania flotą jest dobrze zdefiniowana polityka flotowa. Polega na określeniu zasad dotyczących użytkowania pojazdów, umów przekazywania pojazdów, odpowiedzialności w przypadku szkód, zdefiniowaniu systemu nagród i kar czyli precyzyjnie i jednoznaczne procedury użytkowania pojazdów jak i postępowania w przypadku zaistnienia szkody lub awarii. Sprawna realizacja polityki flotowej jest znacznie łatwiejsza gdy wykorzystujemy dobrze zintegrowane systemy informatyczne.

Poleć ten artykuł:

Polecamy