Innowacyjne łańcuchy dostaw

Innowacyjne łańcuchy dostaw

W dzisiejszych niestabilnych czasach i wysoce konkurencyjnej gospodarce trudno być liderem w danej branży. Bycie liderem dzisiaj, nie oznacza, że będzie się nim jutro. Dlatego organizacje, aby przetrwać, muszą dysponować przemyślanymi strategiami budowania innowacyjnej kultury w...

Dla 96% menedżerów, będących liderami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, innowacyjność to priorytetowa kwestia dla rozwoju ich firm. Według raportu firmy doradczej Deloitte „Supply chain leadership. Distinctive approches to innovation, collaboration, and talent alignment” innowacje to nie tylko wynalazki i nowe produkty. Często są to modele biznesowe czy też unikatowe rozwiązania w zakresie obsługi klienta, które mają szczególne znaczenie w działalności opartej na współpracy z wieloma dostawcami i podwykonawcami. Innowacyjność rozwiązań w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw to szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i znacznie lepszych wyników finansowych.

Kryteria innowacyjności

Firma Deloitte przeprowadziła badanie wśród 421 osób zajmujących kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach prowadzących działalność handlową i produkcyjną, w ponad dziesięciu krajach świata. Wszystkie badane firmy cechowała współpraca z siecią dostawców i podwykonawców. Dodatkowo, wśród ankietowanych, 82% firm korzystało z zewnętrznych usług w zakresie dostaw i logistyki, 78% w zakresie produkcji, a 77% outsourcowało usługę magazynowania. Zgodnie z metodologią badania, za liderów w zarządzaniu łańcuchem dostaw autorzy uznali te firmy, które osiągnęły wyniki powyżej średniej pod względem dwóch wskaźników: rotacji zapasów i udziału dostaw, które były dostarczane w całości i na czas. Tylko 12% spośród badanych firm zakwalifikowało się do grupy liderów.

Liderów cechuje przede wszystkim podejście do innowacyjności. Aż 96% badanych przedstawicieli firm, będących liderami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, uznaje, że innowacje mają ogromne znaczenie dla rozwoju ich firmy. Dla porównania w grupie przedsiębiorstw, które gorzej radzą sobie z tym zagadnieniem, jedynie 65% wybrało taką odpowiedź.

Innowacje a wynik finansowy

Dzisiejsze zmienne i konkurencyjne środowisko gospodarcze może być trudne dla prowadzenia biznesu. Dlatego nie jest łatwo dotrzymać kroku zewnętrznej i wewnętrznej presji bycia liderem w swojej działalności biznesowej. Przywództwo i bycie liderem wymaga specyficznego podejścia do wdrażania strategii i także do współpracy wybiegającej daleko poza przyjęte kanony w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wymaga to energii w zakresie tworzenia innowacji i entuzjazmu dla nowych technologii. Wszystko to zależy od cech charakteru i poświęcenia osoby zaangażowanej w organizację łańcucha dostaw.

O tym, że innowacyjność pozytywnie wpływa na wyniki finansowe, świadczy fakt, że aż 79% firm z grupy liderów w zarządzaniu łańcuchem dostaw może pochwalić się wzrostem przychodów zdecydowanie przekraczającym średni poziom w swojej branży. Z kolei jedynie 8% firm, gorzej radzących sobie z tym zagadnieniem, publikuje dane finansowe na podobnie wysokim poziomie. Co więcej, aż 69% liderów w zarządzaniu łańcuchem dostaw osiąga marże EBIT na poziomie zdecydowanie wyższym od średniej w sektorze, w którym działają.

Firmy, które wdrażają innowacyjne rozwiązania w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, zyskują przewagę konkurencyjną i osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe

Liderzy znacznie wcześniej niż ich konkurenci wdrażają najnowocześniejsze technologie, które mogą znacznie skrócić i uprościć łańcuch dostaw. Aż 48% liderów w tym obszarze przyznaje, że w znacznym stopniu korzysta np. z druku 3D (w porównaniu do 13% pozostałych spółek). Ponadto, aż 75% liderów korzysta z programów optymalizujących (w porównaniu z 34% innych spółek). Co więcej, ponad dwukrotnie większe jest prawdopodobieństwo korzystania przez liderów z programów służących do wizualizacji (67%), technologii mobilnych (75%) czy RFID (65%) niż w przypadku pozostałych firm. Znamienne, że spośród firm, które w 1999 roku znalazły się w rankingu Fortune 500, dziesięć lat później niemal 40% z nich straciło szansę na ponowne zakwalifikowanie się to tego prestiżowego zestawienia. To pokazuje, jak duże znaczenie ma innowacyjne i perspektywiczne myślenie. Nie bez znaczenia jest również bezpośrednie zaangażowanie kadry zarządczej w poszukiwanie i tworzenie innowacyjnych rozwiązań w firmie.

Badanie Deloitte wykazało, że lepsze wyniki w zarządzaniu łańcuchem dostaw osiągają firmy, w których ten obszar kontrolowany jest bezpośrednio przez osobę ze ścisłego kierownictwa. Tak było w przypadku aż 56% liderów. Najlepsze firmy zdają sobie także sprawę z potrzeby zatrudnienia osób posiadających wyższe kwalifikacje oraz większe doświadczenie niż do tej pory (m.in. w zakresie globalnego zarządzania ryzykiem oraz współpracy z dostawcami). Liderzy w zarządzaniu łańcuchem dostaw częściej podejmują aktywnie inicjatywy związane z zatrudnianiem profesjonalistów posiadających doświadczenie w analizie danych (88%) z różnych obszarów działalności firmy (88%) czy też globalne doświadczenie (83%).

Innowacyjna kultura

Innowacja nie powinna być mylona z wynalazkiem. Innowacja wiąże się z pomysłem (wynalazkiem), ale także przyczynia się do zrozumienia tego, czego oczekuje konsument, czy wreszcie do określenia jak pracować z partnerami, aby dostarczyć konkretny produkt oraz jak ostatecznie klient będzie za niego płacił. Liderzy wiedzą, jak ważna i konieczna jest innowacja, jeśli firma chce świadczyć usługi na określonym poziomie kosztów i dzięki temu być konkurencyjną. Innowacyjny model biznesowy może mieć dużo większy wpływ na łańcuchy dostaw niż sam produkt, o czym świadczą przykłady firm: Toyota, Amazon, Dell.

Innowacje to w pewnym sensie gra zespołowa, w której uczestnik organizacji powinien czuć się współtwórcą sukcesu

Innowacja nie musi być nowym rozwiązaniem (wynalazkiem) na rynku lub w przemyśle. Często patrząc poza własną branżę i adaptując pewne istniejące koncepcje do swoich potrzeb osiąga się innowacyjne rozwiązania. W określonych przypadkach innowacje mogą być tworzone dzięki możliwościom innych technologii, takim jak np. dodatkowa produkcja (trójwymiarowe drukowanie 3D) lub wynikają z zaawansowanych analiz. Niezwykle ważną sprawą jest docenianie wagi innowacji w łańcuchu dostaw w szerszym kontekście organizacji, jako całości, wychodzącym poza obszar łańcucha dostaw. Innowacje to w pewnym sensie gra zespołowa, w której uczestnik organizacji powinien czuć się współtwórcą sukcesu. A sukces w biznesie zależy od tego, na ile zaangażowani w całą organizację są ludzie zajmujący się łańcuchem dostaw.

Łańcuch dostaw integratorem

Liderzy biznesu doceniają centralną rolę łańcucha dostaw w organizacji i uznają go za integratora wielu procesów. Osiąganie operacyjnej przewagi nad konkurencją wymaga nowych umiejętności od profesjonalistów łańcucha dostaw. Dzisiaj nie wystarcza tylko kontrola kosztów poprzez twardą współpracę w zakresie umów z dostawcami. Od menedżerów łańcucha dostaw oczekuje się znacznie więcej. Firmy świadczące usługi logistyczne potrzebują profesjonalistów z doświadczeniem w takich dziedzinach jak: zarządzanie ryzykiem, współpraca z dostawcami, określanie ścieżek przepływu produktu, projektowanie sieci, finanse, możliwości wzrostu, zrównoważonego rozwoju. Wzrost wagi zaawansowanych analiz oznacza, że potrzeba więcej profesjonalistów, którzy dysponują analitycznymi umiejętnościami, a także zdolnościami do zwięzłego przedstawiania analitycznych informacji osobom podejmującym strategiczne decyzje w organizacji.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy