Azjatycka baza logistyczna w Europie

Azjatycka baza logistyczna w Europie

Malta jawi się jako naturalne ogniwo globalnych łańcuchów dostaw, oferujące specyficzny dla logistyki produkt - dogodną lokalizację na przecięciu szlaków transportowych popartą zachęcającymi rozwiązaniami ekonomicznymi.W dynamicznie zmieniającym się świecie i zglobalizowanej...

W dynamicznie zmieniającym się świecie i zglobalizowanej gospodarce każda efektywna sprzedaż czy działalność gospodarcza wymaga efektywnej logistyki. Dobry i dobrze promowany produkt wymaga sprawnie zorganizowanych systemów transportowo-logistycznych. W trudnej sytuacji rynkowej przy niskich marżach, procesach konsolidacji i umiędzynarodawianiu się rynków potrzebne są nowe modele dla biznesu logistycznego.

Miejsce Malty w Europie

Republika Maltańska jest państwem należącym do UE, położonym na Morzu Śródziemnym pomiędzy Sycylią a Libią. Kraj zamieszkuje około 400 000 osób. Wobec powyższego istotne dla rozwoju tego państwa są zagadnienia natury logistycznej, tym bardziej że jest to kraj, który samodzielnie nie produkuje wielu produktów niezbędnych do życia, (np. wody mineralnej – na wyspie jedyne źródło to woda morska poddana osmozie). Dlatego dla rozwoju kraju niezbędne są udogodnienia podatkowe dla przedsiębiorstw. Rozwiązania proponowane przez rząd maltański przyciągają wiele firm. Malta oferuje przedsiębiorstwom z całego świata przyjazne warunków do prowadzenia działalności. Kraj ten charakteryzuje najniższy efektywny podatek w całej Europie, wynoszący od 0 do 6, 25%, a do tego Malta posiada umowy w zakresie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu z prawie wszystkimi krajami Europy. To zachęca do inwestycji. Wiele firm, zarówno handlowych, dystrybucyjno-logistycznych, z sektora finansów, usług, zdecydowało się na zarejestrowanie swojej działalności w Republice Maltańskiej. Mały wyspowy kraj jest interesującym miejscem do rozwoju logistyki.

Malta to trzecie pod względem wielkości centrum transportowo-dystrybucyjne w basenie Morza Śródziemnego

Jednym z zadań logistyki jest koordynacja i usprawnienie przepływów surowców, materiałów i wyrobów gotowych do konsumentów, przy minimalizowaniu kosztów tego przepływu i zwiększaniu efektywności łańcucha dostaw. W tym aspekcie Malta ze swoimi regulacjami prawnymi i infrastrukturą jest istotnym ogniwem całego procesu efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dla zobrazowania wagi tej małej wyspy w globalnych łańcuchach wielu wielkich firm i korporacji wystarczy przytoczyć fakt, że tak znane marki jak BMW, BOSCH, NISSAN, Lufthansa Technik swoje główne europejskie biura usytuowały na terenie Republiki Malty, ku obopólnym korzyściom.

Malta jako centrum logistyczne

Lokalizacja Malty na skrzyżowaniu głównych azjatycko-europejskich tras morskich sprawia, że wyspa pełni funkcję naturalnego hubu dystrybucyjno-logistycznego. Stanowi ona swoistego rodzaju europejskie centrum wypadowe dla firm azjatyckich w Europie. Malta to trzecie pod względem wielkości centrum transportowo-dystrybucyjne w basenie Morza Śródziemnego. Firmy z kontynentu azjatyckiego operują w Europie via Malta, uzyskując ważną w logistyce oszczędność czasu. Dokonują one np. całkowitego rozładunku kontenerów na wyspie, a stamtąd produkty są dystrybuowane z uwzględnieniem kolejności dostaw, miejsca dostawy, czasu i terminowości. Po wejściu produktu w granice Unii Europejskiej cło można opłacić na wyspie. Jednak czasami ładunki skonteneryzowane są zawieszane w procesie celnym na Malcie i clone dopiero w punkcie kraju docelowego.

Port maltański (Malta Freeport) jest dostosowany do odbioru kontenerów oraz magazynowania produktów. Dodatkowo posiada niezbędną infrastrukturę biznesową, która pozwala na kompleksową obsługę statków do niego przybywających. Dla obsługi przedsiębiorstw naftowych istnieje funkcjonująca 24/7 agencja kompleksowej obsługi logistycznej Medserv. Operuje ona z portu maltańskiego, jest notowana na Maltańskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Z terytorium Malty korzystają aktywnie linie żeglugowe, między innymi takie jak np.: ANL, Hanjin, Hapag-Lloyd, Brointermed, Hatsu Marine, China Shipping Container Lines, HDS Line, CMA Group, Hyundai Merchant Marine, CON K Line, COSCO Container Lines, APM-Maersk, CSAV, Norasia Maruba Lines, Delmas, MCL, Deutsche – Afrika Linien, DAL Medex Container Services, EMES Line, Mediterranean Shipping Company, EuroMed, UFS, Evergreen X-Press, Container Line Press, Express Container Lines, Yang Ming, Hamburg Sud ZIM.

Maltańska firma logistyczna

Firma Medserv została założona i zarejestrowana w roku 1974 na Malcie. Od samego początku swojej działalności współpracowała ze światowymi potentatami z branży olejowej, takimi jak: ENI, Hess Corporation, Salpem, Petrobras, Gazprom oraz Exxon. Przedsiebiorstwo posiada wysoce wykwalifikowaną kadrę menedżerów i inżynierów. Lokalizacja w samym centrum Morza Śródziemnego z bazą wypadową na Afrykę pozwala firmie świadczyć kompleksową obsługę dla wszystkich klientów. Unikalność położenia geograficznego i warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa na Malcie pozwalają na sukcesywny wzrost i rozwój firmy. Medserv jest członkiem „International Association of Drilling Contractors” oraz „Malta Association of Ship Agents”.

Do najważniejszych usług, jakie świadczy Medserv, należą: obsługa statków przybywających przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (365 dni w roku). Zaplecze magazynowe dostępne jest przez cały rok, dodatkowo oferowany jest serwis maszyn i statków. Specyficzną usługą jest prowadzenie rekrutacji pracowników na życzenie klienta. Medserv posiada stale aktualizowaną bazę danych wykwalifikowanego personelu. Istotną usługą w portfelu stanowi usługa zaopatrzenia w wodę pitną w miejscu wskazanym przez klienta. W portfelu biznesowym znajduje się również kompleksowa spedycja i logistyka zamówień w zakresie części zamiennych. Do tego celu zatrudnionych jest szereg specjalistów czuwających nad każdą operacją, przy czym każdy z klientów może skorzystać z usług CARGO (np. przesyłki wierteł, narzędzi, itd.) Firma posiada certyfikaty zaświadczające o standardach jakościowych i w zakresie bezpieczeństwa, takie jak: OSHAS 18001 for Occupational Health and Safety 10, ISO 14001 for Environmental Management, ISO 9001 for Quality.

Kraj ten charakteryzuje najniższy efektywny podatek w całej Europie, wynoszący od 0 – 6,25% 

Medserv operuje w maltańskim porcie przeładunkowym „Malta Freeport” – jest on usytuowany na południu wyspy. Firma dysponuje strukturą magazynową największą ze wszystkich firm logistycznych funkcjonujących na wyspie, na którą składa się 240 m nadbrzeża w „Malta Freeport”. Powierzchnia magazynowa zajmuje 1580 m3 i wyposażona jest w wielkie dźwigi z możliwością obsługi do 500 ton. Dodatkowo oferuje kontenery do transportu wierteł i innego oprzyrządowania. Magazynowanie poza portem to aż 9000 m3 w magazynach o wysokości do 9 m. Powierzchnia biurowa zajmuje 250 m2. Medserv posiada swoją bazę w Libii, w niedalekiej odległości od Tripoli – w Misurata. Działalność w Libii rozpoczęto w roku 2007 na zasadzie joint venture zawiązanego przez Medserv plc oraz Misurata Free Zone Authority. Podobnie jak z baza na Malcie, również w Libii przestrzegane są najwyższe normy bezpieczeństwa ISO. Baza jest czynna 24/7.

Medserv Misurata posiada kontrakty z ENI NA, Amerada Hess, Petrobras, Gazprom oraz Nippon. Struktura bazy w Libii wygląda następująco: 200 m nabrzeża, dźwigi o mocy od 55 do 150 ton, całkowita powierzchnia magazynowa to 7500 m2. Magazyny zewnętrzne zajmują 50000 m2, dostawa wody pitnej odbywa się z ograniczeniem 40 m3 na godzinę. Ze względu na specyfikę oferowanych usług lokalizacja na Malcie jest dla Medserv bardzo korzystna z uwagi na korzyści płynące z możliwości wykorzystania efektywności podatkowej w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy